56. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie
56. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie
Katedra w Oliwie; wtorki i piątki, g. 20.00
28/06 INAUGURACJA
Roman Perucki, organy
Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej
Wojciech Michniewski, dyrygent
02/07 Karol Hilla, organy
05/07 Andres Uibo (Estonia), organy
09/07 Arkadiusz Bialic, organy
12/07 Colin Andrews (USA/Wielka Brytania), organy
16/07 Frédéric Ledroit (Francja), organy
19/07 Andrzej Chorosiński, organy
23/07 Matthias Giesen (Austria), organy i prowadzenie chóru
26/07 Juan Paradell Solé (Hiszpania), organy
30/07 Hartwig Barte – Hanssen (Niemcy), organy
02/08 Stefano Molardi (Włochy), organy
06/08 Olimpio Medori (Włochy), organy
09/08 Jürgen Wolf (Niemcy), organy
13/08 Ioanna Solomonidou (Grecja), organy
16/08 Sławomir Kamiński, organy
20/08 Elke Voelker (Niemcy), organy
23/08 Filipe Verissimo (Portugalia), organy Schola Floriana (Austria)
Gdańsk to miasto o bogatej tradycji organowej. Muzyka od wieków rozbrzmiewała w zabytkowej Katedrze Oliwskiej, umożliwiając melomanom obcowanie z muzyką wykonywaną na królewskim
instrumencie, jakim niewątpliwie są organy, przybliżając im również historię tej świątyni, bogactwo jej architektury, rzeźby i malarstwa. Ideą organizacji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie, która przyświeca organizatorowi festiwalu jest podtrzymywanie tej
wielowiekowej gdańskiej tradycji organowej. Charakter Festiwalu (prezentacja muzyki organowej, symfonicznej, chóralnej w wirtuozowskich wykonaniach), wakacyjny okres organizacji koncertów oraz usytuowanie Katedry Oliwskiej zachęca mieszkańców Trójmiasta jak i turystów odwiedzających latem nadmotławskie miasto do licznego uczestnictwa w koncertach, do obcowania z kulturą wysoką.
Organizowane koncerty organowe mają zachęcić wielopokoleniowe rodziny do obcowania, również w okresie wakacyjnym, z kulturą wysoką. Sprzyjać temu będzie zróżnicowany repertuar koncertów
festiwalowych, jak i oferta sprzedaży biletów rodzinnych w Gdańsku - Oliwie.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie stanowi istotny wkład w rozwój narodowej kultury na terenie Polski, ale jest również znaczącym forum wymiany kontaktów pomiędzy artystami
z krajowych i zagranicznych ośrodków muzycznych, co owocuje wzrostem znaczenia kultury polskiej w Europie Zachodniej oraz za wschodnią granicą. Udział w koncertach wybitnych autorytetów -
artystów różnych wyznań, narodowości, prezentujących zróżnicowane praktyki wykonawcze da możliwość prezentacji muzyki organowej w ciekawy i oryginalny sposób.
Na program festiwalu w Oliwie złożą się specjalnie przygotowane przez zaproszonych artystów programy koncertowe, w tym KONCERTY CZTERECH PREMIER!
Podczas koncertu inaugurującego PO RAZ PIERWSZY W GDAŃSKU zostanie wykonany utwór Concerto romano (1926) na organy i orkiestrę Alfredo Casella. Ponadto PO RAZ PIERWSZY W POLSCE zostanie wykonane Epitafium na smyczki Piotra Pawła Koprowskiego. ŚWIATOWĄ PREMIERĘ będzie miała kompozycja Frédérica Ledroit’a – Evocation de la passion du
Christ. Natomiast Andres Uibo PO RAZ PIERWSZY W POLSCE zaprezentuje swój utwór Apocalypsis Symphony - Then I saw...(I część).
28 czerwca 2013 roku (piątek), g. 20.00
Inauguracja 56. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie
Roman Perucki, organy
Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej
Wojciech Michniewski, dyrygent
Alfredo Casella (1883-1947)
Concerto romano (1926) na organy i orkiestrę PRAWYKONANIE GDAŃSKIE
Piotr Paweł Koprowski (*1947)
Epitafium na smyczki PREMIERA POLSKA
Francis Poulenc (1899-1963)
Koncert na organy, smyczki i kotły
2 lipca 2013 roku (wtorek), g. 20.00
wystąpi
Karol Hilla, organy
Jest absolwentem gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Romana Peruckiego. W 2008 ukończył z wyróżnieniem Hochschule fur Musik und Theater w Hamburgu, gdzie kształcił się w latach 2002-2008 pod kierunkiem prof. Wolfganga Zerera (stypendium, studia podyplomowe). Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej, prowadzonych przez takich pedagogów jak Harald Vogel, Susanne Landale, Jon Laukvik, Marek Toporowski, Lorenzo Ghielmi i.in. Koncertował w wielu miastach Polski i za granicą (Niemcy, Rosja, Francja, Holandia). Współpracował jako solista i muzyk orkiestry z Polską Filharmonią Bałtycką, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Gdańsku Występował również z zespołem „Camerata Nova” ze Szczecina oraz „Cappellą Gedanensis”. Jest laureatem II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Rumi. W roku 2002 zakwalifikował się do udziału w Międzynarodowym Konkursie Organowym „Grand Prix de Chartres”. Był prezentatorem organów Archikatedry Oliwskiej. Pełni funkcję organisty w Kościele św. Andrzeja Boboli w Gdyni. Jest również dyrygentem dwóch gdyńskich chórów : Chóru Mieszanego „Cantus” oraz Chóru Akademii Morskiej. Prowadzi, również od pozytywu lub klawesynu, Gdyńską Orkiestrę Kameralną Sinfonia Nordica- zespół grający na kopiach instrumentów historycznych. Jest dyrektorem artystycznym cykli koncertowych. W ramach działalności dydaktycznej prowadzi klasę organów w Szkole Muzycznej I i II st. w Gdyni, a od 2009 pracuje na stanowisku asystenta w Akademii Muzycznej im. G.i K. Bacewiczów w Łodzi. Uzyskał nominację do Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2009.
Sigfrid Karg Elert (1877-1933)
Opracowania chorałowe (op.65):
Nun Danket alle Gott
Nach einer Prufung kurzer Tage
Dir, dir, Jehova, will ich singen
Felix Mendelssohn – Bartholdy (1809-1847
I III Sonata A-dur, op. 6
Con moto maestoso - Andante tranquillo
Johannes Brahms (1833-1897)
Opracowania chorałowe op. 122:
Herzlich tut mich verlangen
O Gott du frommer Gott
Es ist ein Rose entsprungen
Sigfrid Karg- Elert (1877 -1933)
„ Hymn to the Stars“ z „Seven Pastels from the lake of Constance”
Jan Janca (* 1933)
- Elegia
- Sortie
5 lipca 2013 roku (piątek), g. 20.00
wystąpi
Andres Uibo (Estonia), organy
Urodzony w 1956 roku, organista, kompozytor, producent. Naukę gry na organach rozpoczął pod kierunkiem prof. H. Lepnurma, dyrygentury pod kierunkiem prof. L. Verlina w Wyższej Szkole Muzycznej w Tallinie. Studia kontynuował w Wyższej Szkole Muzycznej w Lubece u prof. H. Gebhard’a. Umiejętności swe doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich prowadzonych m.in. przez H. Haselbock’a, J.L. Uriol’a i T. Koopman’a. W 1994 roku jest profesorem estońskiej Akademii Muzyczno – Teatralnej w Tallinnie, gdzie kształci młodych adeptów sztuki organowej.
Od 1980 roku regularnie koncertuje w całej Europie i Japonii (ponad 2000 koncertów). Jest inicjatorem i jako dyrektor artystyczny prowadzi: talliński Międzynarodowy Festiwal Organowy, Festiwal Bachowski w Tallinnie oraz Festiwal Muzyczny w Suure-Jaani, które obecnie należą do grona jednych z najbardziej prestiżowych festiwali muzycznych w Europie. Andres Uibo zasiada w jury wielu międzynarodowych konkursów muzyki organowej (Nürnberg, Kaliningrad, Moskwa). Z jego inicjatywy w Estonii odrestaurowano wiele zabytkowych instrumentów.
Dokonał wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród i tytułów oraz honorowym obywatelem miast: Suure-Jaani i Vigala.
Jean Sibelius (1865-1957)
Intrada
Andres Uibo (*1956)
1 cz. z Apocalypsis Symphony - Then I saw...
Jan Sebastian Bach (1685-1750)
- Fantazja i fuga c-moll BWV 537
- Preludium chorałowe Nun danket alle Gott BWV 657
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonata nr 2 c-moll op. 65
Grave. Adagio, Allegro maestoso e vivace, Allegro moderato
Max Reger (1873-1916)
- Benedictus op 59
- Introdukcja i Passacaglia d-moll
9 lipca 2013 roku (wtorek), g. 20.00
wystąpi
Arkadiusz Bialic, organy
Urodził się w Krakowie. Należy do czołówki polskich organistów.
Od siedemnastu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z recitalami solowymi, koncertami symfonicznymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą. Edukację artystyczną rozpoczął w wieku 6 lat. Jako trzynastoletni, utalentowany pianista zdecydował się rozpocząć naukę gry na organach w Państwowym Liceum Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Krakowie. W roku 2000 ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Józefa Serafina a rok później Hochschule für Musik we Freiburgu (Niemcy) w klasie prof. Zsigmonda Száthmary. Dalsze studia kontynuował w klasie solistycznej pod kierunkiem prof. Daniela Rotha w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, które ukończył dyplomem Konzertexamen w 2003 roku.Swoje umiejętności doskonalił również na wielu kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Marie-Clair Alain, Guy Boveta, Oliviera Latry, Jona Laukvika, Ludgera Lohmanna, Davida Titteringtona, Haralda Vogela. Za wybitne osiągnięcia w nauce był wielokrotnie wyróżniany stypendiami fundacji polskich i niemieckich, w tym m.in. Ministra Kultury i Sztuki RP, Alfred – Toepfer – Stifftung oraz Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD). Jest zdobywcą nastepujących nagród na międzynarodowych konkursach organowych: III. Nagroda na Schweizer Orgelwettbewerb w 1998 roku, II Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Jana Pieterszoona Sweelincka w Gdańsku w 2000 roku. W 2002 roku jako pierwszy i jak dotąd jedyny Polak został laureatem prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Organowego Grand Prix du Chartres we Francji, gdzie uzyskał II Grand Prix, co otworzyło przed nim drogę do międzynarodowej kariery solowej. W ramach swej działalności koncertowej występował z recitalami na wielu renomowanych festiwalach takich jak: Grande Musica in Chiesa (Rzym), Concerts spirituels à l'église Saint-Sulpice (Paryż), Festival International d’Orgue (Chartres) oraznawiększości znaczących festiwali organowych w Polsce. Jako solista występował m.in. z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach oraz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Ma także na swym koncie szereg prawykonań utworów współczesnych, nagrania płytowe oraz nagrania archiwalne dla polskiego i słowackiego radia. Arkadiusz Bialic jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie. Wraz z żoną Jadwigą współtworzy duo skrzypcowo – organowe. Na stałe współpracuje z zespołem muzyki dawnej Starck Ensemble, a także z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie i Operą Krakowską. Aktywnie działa również w obszarze budownictwa organowego jako konsultant w dziedzinie budowy i intonacji organów.
Dietrich Buxtehude (1637 – 1707)
Praeludium in C, BuxWV 137
Bernardo Storace ( ok. 1637 – ok. 1707)
Aria sopra la spagnoletta
Georg Böhm (1661 – 1733)
Preludium chorałowe n.t. pieśni „Vater Unser im Himmelreich“
Jan Sebastian Bach (1675 – 1750)
Preludium i Fuga a-moll BWV 543
C. Saint-Saëns (1835 – 1921)
Scherzo fis-moll Op. 8 nr 5 ze zbioru Six Duos pour harmonium et piano (tr. na organy: Daniel Roth)
Louis Vierne (1870 – 1937)
Clair de Lune (Deuxième Suite, op. 53)
Maurice Duruflé (1902 – 1986)
Prélude et Fugue sur le nom d'A.L.A.I.N., Op. 7
12 lipca 2013 roku (piątek), g. 20.00
wystąpi
Colin Andrews (USA/Wielka Brytania), organy
Obecnie jest profesorem na Indiana University (USA) oraz dyrektorem muzycznym kościoła prezbiteriańskiego w Columbus (USA). Urodzony w Wielkiej Brytanii, naukę gry na organach rozpoczął w kościele St. Mary Redcliffe w Bristolu. Edukację muzyczną kontynuował w Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie, a następnie w Konserwatorium Muzycznym w Genewie. Jest laureatem wielu nagród, w tym w latach 1980 i 1982 prestiżowego, Międzynarodowego Konkursu Organowego w Dublinie. W 1993 roku w uznaniu działalności artystycznej Colin Andrews został członkiem królewskiej Akademii Muzycznej. W 2012 roku Colin Andrews przez Association Grand Orgue Trinite Messiaen uhonorowany tytułem Membre d’Honneur. Koncertuje na całym świecie (m.in.: Paryż - Notre Dame, Moskwa – Konserwatorium, Tokio – Suntory Hall, Cambridge – King’s College, Londyn – Westminster Abbey, The Royal Festival Hall, Sydney – Town Hall). W swoim dorobku artystycznym posiada nagrania radiowe (BBC radio 3) oraz płytowe (wyd. Priory, Gothic/Loft, Zig Zag). Obecnie Colin Andrews pracuje nad nagraniem wszystkich utworów organowych Oliviera Messiaena.
Londyn:
Sir Arthur Bliss (1891-1975)
3 Royal Fanfares (1960)
Herbert Howells (1892-1983)
Psalm-Prelude No.1 Set 2 (1939)
Psalm 130:1: Out of the deep have I called unto Thee, O Lord
Paul Patterson (*1947)
Toccata “Fluorescence” (1973)
Lipsk:
Jan Sebastian Bach (1685-1750)
Passacaglia i fuga c-moll BWV 582
Paryż:
Joseph Bonnet (1884-1944)
Variations de Concert Op. 1
Olivier Messiaen (1908-1992)
z L’Ascension (1933): cz. III. Transports de Joie