Previous następna
Nr 5/2012 ...
Nr 4/2012 ...
Nr 3/2012 ...
Nr 1-2/2012 ...
nr 12/2011 ...
Nr 11/2011 ...
Nr 8-10 ...
Nr 7/2011 ...
Nr 6/2011 ...
Nr 5/2011 ...
Nr 3-4/2011 ...
Nr 1-2/2011 ...
Nr 9/2010 ...
Nr 7-8/2010 ...
Nr 6/2010 ...
Nr 5/2010 ...
Nr 3-4/2010 ...
Nr 1-2/2010 ...
Nr 12/2009 ...
Nr 11/2009 ...
Nr 10/2009 ...
Nr 9/2009 ...
Nr 7-8/2009 ...
Nr 6/2009 ...
Nr 5/2009 ...
NR 3/2009 ...
Nr 2/2009 ...
Nr 1/2009 ...

Już za tydzień na Ołowiankę powrócą Koncerty Familijne.

Wraz z nowym sezonem artystycznym, na Ołowiankę wracają koncerty dla najmłodszych. Najbliższego Koncertu Familijnego będzie można wysłuchać już w niedzielę, 22. września!

Tym razem artyści zabiorą swoich słuchaczy w cudowny świat muzyki orkiestrowej. 

w.bianga-2447

fot. W. Bianga

Program został świetnie dobrany dla młodszych uczestników, ale rodzice także nie zaznają znużenia.

Pierwszym punktem programu jest łącząca tradycje europejskiej klasyki z amerykańskim stylem musicalowym Uwertura do operetki Candide Leonarda Bernsteina. Kolejnym punktem programu jest suita Les Biches (Łanie), która przyniosła kompozytorowi Francis Poulenc’owi wielki sukces. Ostatnim, ale chyba najciekawszym utworem są Wariacje i fuga na temat Purcella, czyli tzw. Przewodnik po orkiestrze. Słuchacze będą mieli szansę poznać poszczególne instrumenty orkiestry w oparciu o temat Purcella (The Moor’s Revenge  z Abdelazera), które na końcu powrócą do grania w pełnej obsadzie. W roli dyrygenta i narratora widowiska wystąpi Jakub Chrenowicz.

 

KONCERT FAMILIJNY

Termin: 22/09 niedziela, godz. 12:00

Sala koncertowa na Ołowiance 

Jakub Chrenowicz dyrygent

Orkiestra Symfoniczna PFB 

program 

Leonard Bernstein Uwertura do operetki Candide

Francis Poulenc Suita Les Biches (Łanie)

Benjamin BRITTEN Wariacje i fuga na temat Purcella op. 34 (“Przewodnik po orkiestrze”)

 

Bilety

W cenach od 8 do 45 zł 

w systemie sprzedaży on-line: www.filharmonia.gda.pl oraz przez platformę sprzedażową:www.bilety24.pl oraz przez aplikacje mobilną na smartfonach; szczegóły na: www.filharmonia.gda.pl 

 

BACKGROUND

 

JAKUB CHRENOWICZ W latach 2010-2012 pełnił funkcję asystenta dyrektora Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Stanowisko to objął zaraz po ukończeniu z wyróżnieniem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Jerzego Salwarowskiego. W ramach programu LLP-Erasmus kształcił się także w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie n/Menem oraz był stypendystą Accademia Musicale Chigiana, gdzie studiował pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego. Artysta koncertował z takimi orkiestrami, jak: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, Kammerorchester Berlin, orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Łódzkiej i Pomorskiej oraz Opery i Filharmonii Podlaskiej i innymi.    Występował ze znakomitymi solistami, m.in. z: Alexandrem Gavrylyukiem, Daniilem Trifonovem, Isabelle van Keulen, Peterem Jablonskim, Kają Danczowską, Konstantym Andrzejem Kulką, Piotrem Palecznym, Józefem Serafinem Bartłomiejem Niziołem, Łukaszem Długoszem. W sezonie artystycznym 2011/2012 Jakub Chrenowicz zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie powierzono mu kierownictwo muzyczne premiery Polskiego Baletu Narodowego Opowieści biblijne. W sezonie artystycznym 2012/2013 pełnił funkcję pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

 

ORKIESTRA SYMFONICZNA PFB Powstała w roku 1974 jako Gdańska Orkiestra Symfoniczna, aby już rok później stać sie Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Bałtyckiej. Założycielem i wieloletnim dyrektorem artystycznym orkiestry

był Zygmunt Rychert. Wspólna praca młodego dyrygenta i orkiestry w krótkim czasie znalazła uznanie wśród krytyków i melomanów nie tylko w Polsce. Artystyczną pieczę nad orkiestrą sprawowali: Zygmunt Rychert (1976-1981; 1998- 2003), Bogusław Madey (1981-1983), Jerzy Salwarowski (1983-1984 Konsultant ds. artystycznych), Wojciech Czepiel (1984-1986), Wojciech Rajski

(1987-1989), Paweł Przytocki (1989-1991), Janusz Przybylski (1992-1993), Roman Perucki (1993-1998), Michał Nesterowicz (2004-2008), Kai Bumann (2008-2012), Ernst van Tiel (2012-). Do współpracy z orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej zapraszano wielu znakomitych dyrygentów – wspomnieć należy interpretacje muzyczne pod batutą Witolda Rowickiego, Jerzego Maksymiuka, Kazimierza Korda, Krzysztofa Missony, Karola Teutscha, Jerzego Katlewicza, Andrzeja Markowskiego, Jerzego  alwarowskiego, Wojciecha Michniewskiego, Tadeusza Wojciechowskiego, Tadeusza Strugały, Marka Pijarowskiego, José Mario Florencio, Mirosława Błaszczyka, Tomasza Bugaja, Kaia Bumanna, Franco Ferrary, Enocha von zu Gutenberga, Carlo Zecchi, Felixa Carrasco. Filharmonia Bałtycka gościła niejednokrotnie znakomitych artystów, w których gronie znaleźli się m.in. Ewa Pobłocka, Konstanty Andrzej Kulka, Krystian Zimerman, Krzysztof Jakowicz, Piotr Paleczny, Janusz Olejniczak, Leszek Możdżer, Piotr Pławner, Kaia Danczowska, Andrzej Bauer, Krzysztof Jabłoński, Bożena Harasimowicz, Leonard Andrzej Mróz, Jadwiga Rappé, Elżbieta Towarnicka, Vadim Brodski, Valery Oistrach, Edward Auer, Barbara Hendricks, Nigel Kennedy, Ann Murray, Lucia Aliberti i Helen Bickers. Filharmonicy Gdańscy wielokrotnie gościli na festiwalach w Polsce i Europie – Poznańska Wiosna, Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Festiwal Muzyki Oratoryjnej w Danii, skandynawski festiwal „Nordteile” czy słynne „Aspekte” w Salzburgu. Zapraszani byli na liczne tournée koncertowe do Niemiec, Francji, Szwajcarii, Włoszech, do sal koncertowych Wiednia, Salzburga, Paryża, Berlina, Bremy, Frankfurtu, czy Leningradu. Podczas XI Music Biennale w Berlinie (1987) orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego, zdobyła Nagrodę Krytyki dla Najlepszej Orkiestry za wykonanie I Symfonii Krzysztofa Pendereckiego. W roku 1989 podczas europejskiego tournée wraz z chórem „Cecilien Verein” z Frankfurtu orkiestra koncertowała w Monachijskiej Filharmonii, Alte Oper we Frankfurcie i Concertgebouw w Amsterdamie. Rok 1991 to koncerty z Requiem Verdiego we Francji – Tours, Marsylia, w Szwajcarii – Zurich, Bazylea, Lozanna, Berno oraz koncerty we Włoszech ukoronowane występem dla papieża Jana Pawła II. W roku 1998 orkiestra reprezentowała Polskę podczas wystawy światowej EXPO w Lizbonie. Od kilku lat orkiestra Filharmonii Bałtyckiej tradycyjnie koncertuje w wielu miastach Niemiec, m.in. w Schleswigu, Bayreuth, Bremie i Berlinie. Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej współpracowała z ośrodkami

telewizyjnymi w Polsce i Niemczech. Dokonała licznych nagrań dla firm fonograficznych: Vivat (pierwsza płyta CD w Polsce), POLmusic, DUX. Polska Filharmonia Bałtycka i jej muzycy inicjują

I współkreują wiele wydarzeń kulturalnych Gdańska i Wybrzeża. W 1000-lecie obchodów Miasta Gdańska w roku 1997 przygotowano wraz z innymi artystami gdańskimi oprawę muzyczną uroczystej Mszy Św. w Rzymie celebrowanej przez Ojca Świętego Jana Pawła II, inaugurującej obchody milenijne Gdańska. Podczas cyklu koncertów organizowanych wspólnie z Fundacją Polsko-Niemiecką „Milenijne Spotkania Muzyczne” obecni byli Prezydent Niemiec Roman Herzog i Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski. W ramach obchodów 25-lecia Solidarności i Wydarzeń Sierpnia ’80 w Gdańsku Polska Filharmonia Bałtycka czynnie uczestniczyła w największych wydarzeniach artystycznych. Filharmonicy Gdańscy pod batutą Michała Nesterowicza wzięli udział w dwóch spektakularnych przedsięwzięciach – koncercie Jean Michela Jarre’a w Stoczni Gdańskiej zatytułowanym „Przestrzeń Wolności” (26.08.05) oraz światowym prawykonaniu „Kantaty o Wolności” Jana A.P. Kaczmarka na Placu Solidarności pod Pomnikiem Poległych Stoczniowców (31.08.05).

 

Uwertura do operetki Candide Leonarda BERNSTEIN’a pochodzi z dzieła, o którym Tadeusz Kozłowski-kierownik muzyczny przedstawienia w Operze Nova w Bydgoszczy mówi: „Mimo że w partyturze kompozytor nazwał „Kandyda” komiczną operetką, właściwie trudno wtłoczyc to dzieło w sztywne formalne ramy. Musical? Operetka? Opera? Pop-opera? „Kandyd” wymyka się schematom; Bernstein świadomie odszedł od konkretnej konwencji .Dzieło napisał na operowe głosy,stawiając przed spiewakami wysokie wymagania. Stąd tez moja decyzja, aby wystawić to na operowej scenie. Postanowiliśmy „Kandyda” nazwać musicalem”. Muzyka łączy tradycje europejskiej klasyki z amerykańskim stylem musicalowym.

 

Źródło: http://www.opera.bydgoszcz.pl/200,festiwal.html

 

1921 roku Francis POULENC otrzymał zamówienie od Siergieja Diagilewa, aby napisał muzykę do jego Baletów Rosyjskich, dla którego napisał Les Biches (1924).

Był to dla Poulenca wielki sukces, Les Biches otworzył wiele drzwi dla w paryskich kręgach społeczeństwa.

Źródło: http://www.glbtq.com/arts/poulenc_f.html 

 

Wariacje BRITTENA noszące podtytuł Wprowadzenie młodych osób w orkiestrę, napisane zostało w 1946 roku, a dedykowano je  dzieciom zaprzyjaźnionego z Brittenem małżeństwa. Utwór ten jest ilustracją muzyczną do filmu Instrumenty orkiestry: według zamiaru kompozytora miało ono pokazywać poszczególne instrumenty orkiestry, techniki gry oraz możliwości wykonawcze w sposób jak najbardziej plastyczny. Britten do swojej „parady instrumentów” wprowadza temat Purcella (The Moor’s Revenge  z Abdelazera), czołowego kompozytora angielskiej muzyki preklasycznej. Początkowo odgrywa go cała orkiestra, później kolejne grupy instrumentów: dęte drewniane, blaszane, kwintet smyczkowy i perkusja. Na końcu powtórnie powraca do pełnej obsady. 

Informacje pochodzą z Przewodnika po muzyce koncertowej, cz. I autorstwa T. Chylińskiej, S. Haraschina i M. Jabłońskiego.

www.filharmonia.gda.pl

 

opal copy