Previous następna
Nr 5/2012 ...
Nr 4/2012 ...
Nr 3/2012 ...
Nr 1-2/2012 ...
nr 12/2011 ...
Nr 11/2011 ...
Nr 8-10 ...
Nr 7/2011 ...
Nr 6/2011 ...
Nr 5/2011 ...
Nr 3-4/2011 ...
Nr 1-2/2011 ...
Nr 9/2010 ...
Nr 7-8/2010 ...
Nr 6/2010 ...
Nr 5/2010 ...
Nr 3-4/2010 ...
Nr 1-2/2010 ...
Nr 12/2009 ...
Nr 11/2009 ...
Nr 10/2009 ...
Nr 9/2009 ...
Nr 7-8/2009 ...
Nr 6/2009 ...
Nr 5/2009 ...
NR 3/2009 ...
Nr 2/2009 ...
Nr 1/2009 ...

Mikołajki w Filharmonii

Po andrzejkach bardzo szybko nadchodzą mikołajki, które warto spędzić w Filharmonii na Ołowiance. Tego wieczoru zagra dla Was Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Massimiliano Caldiego. Towarzyszyć im będą znakomite pianistki: Aleksandra Mozgiel oraz Katarzyna Borek. Całość poprowadzi Barbara Żurowska-Sutt. Dla najmłodszych melomanów specjalne muzyczne niespodzianki. Koncert odbędzie się w mikołajki - 6 grudnia 2013 roku - o godzinie 18:00 na Ołowiance.

Sala Koncertowa Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wypełni się wspaniałymi dźwiękami kompozycji najznakomitszych twórców. Za prawdziwą ucztę dla ucha uważać należy pierwszą atrakcję wieczoru – Karnawał zwierząt, skomponowany przez Camille Saint-Saëns. Choć utwór ten miał nigdy nie być wydany czy wykonywany publicznie (poza jedną z części, zatytułowanąŁabędź), paradoksalnie jest obecnie najbardziej znanym dziełem tego artysty. Z pewnością wiąże się to z parodiami i przeróbkami, które Saëns ukrył wKarnawale, a których poszukać mogą melomani-detektywi. Podpowiadając: znajdujemy tam np. najsłynniejszy kankan Offenbacha zagrany w zwolnionym tempie (Żółwie), fragment z Cyrulika sewilskiego Gioachina Rossiniego (Skamieliny) oraz Walc sylfid Hectora Berlioza (Słoń). Podczas koncertu nie zabraknie także Czajkowskiego, znanego najmłodszym słuchaczom z baletuDziadek do orzechów. Na mikołajkowym koncercie artyści zaprezentująKaprys włoski, w którym Czajkowski wykorzystuje włoskie melodie ludowe zasłyszane przez niego podczas pobytu we Florencji. Kolejną atrakcją wieczoru będzie najpopularniejszy poemat symfoniczny Jeana SibeliusaFinlandia oraz liczne muzyczne niespodzianki przygotowane zwłaszcza dla najmłodszych gości. Serdecznie zapraszamy!

KONCERT MIKOŁAJKOWY

06/12/2013 piątek, 18:00
Sala Koncertowa na Ołowiance

Bilety w cenie 20-65zł Kup bilet

Bilet rodzinny - 100zł

 

Massimiliano Caldi dyrygent

Aleksandra Mozgiel fortepian

Katarzyna Borek fortepian

Orkiestra Symfoniczna PFB

Program:

Camille SAINT-SAËNS Karnawał zwierząt

Piotr CZAJKOWSKI Kaprys włoski

Jean SIBELIUS Finlandia

BACKGROUND

MASSIMILIANO CALDI Urodzony w Mediolanie, jest dyrygentem Śląskiej Orkiestry Kameralnej; w latach 2006-2010 pełnił funkcję jej kierownika artystycznego. W latach 1998-2009 był także pierwszym dyrygentem Orkiestry Kameralnej Milano Classica.

Jest laureatem  pierwszej nagrody  na VI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 1999 roku. Obecnie działa na polu muzyki operowej i symfonicznej, głównie we Włoszech i w Polsce. W Polsce regularnie koncertuje z orkiestrą Filharmonii Śląskiej. Dyrygując Śląską Orkiestrą Kameralną brał udział w wielu polskich festiwalach, m.in. w Łańcucie, Mikołowie, Krakowie i w Górnośląskim Festiwalu Sztuki Kameralnej „Ars Cameralis Silesiae Superioris”.

Na zaproszenie Maestro Antoniego Wita dwukrotnie wystapił w Filharmonii Narodowej – w 2009 roku z Orkiestrą Teatru Mazowieckiego i w roku 2012 ze Śląską Orkiestrą Kameralną. Regularnie współpracuje z Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina, w której m.in. ze swoim przyjacielem, wiolonczelistą Dominikiem Połońskim prezentował muzykę Olgi Hans. W stulecie urodzin Nino Roty koncertował w filharmoniach: Narodowej, Łódzkiej, Gdańskiej i Krakowskiej. Spośród orkiestr polskich prowadził również Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Warszawie, NOSPR w Katowicach, Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus, orkiestry symfoniczne w Katowicach, Krakowie, Szczecinie, Gdańsku, Rzeszowie, Koszalinie, Toruniu i Jeleniej Górze. Współpracuje ściśle z Ambasadą Włoską w Warszawie oraz z Instytutem Kultury Włoskiej w Warszawie i Krakowie. We Włoszech współpracuje z Valle d'Itria Festival, ze Stowarzyszeniem Serate Musicali w Mediolanie i Maggio Musicale Fiorentino, regularnie uczestniczy w programach teatrów muzycznych w Novarze, Bolonii i Mantui. W Europie występował w salach koncertowych Wiednia, Linzu, Sankt Petersburga, Amsterdamu, Baden-Baden, Bonn, Frankfurtu, Mannheim i Szeged. Dyrygował też w Izraelu, Brazylii i Chile.

Wśród dzieł operowych, które prowadził od 1991 roku, były m.in.: Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka, Cyganeria Giacomo Pucciniego, Salome Richarda Straussa, Rigoletto, Traviata i Trubadur  Giuseppe Verdiego, Cosi fan tutte i Wesele Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta, Rapsodia Satanica i Cavalleria Rusticana Pietro Mascagniego, Cyrulik sewilski Gioachimo Rossiniego, Norma Giovanni Belliniego, Carmina Burana Carla Orffa, I due timidi i La notte di un nevrastenico Nino Roty. W 2011 roku, po 150 latach, wykonał w Krakowie operę Józefa M.K. Poniatowskiego Piotr Medyceusz. Przyczynił się do ponownego przypomnienia XIX-wiecznych oper Don Bucefalo i Re Lear Antonia Cagnoniego, prowadząc ich przedstawienia w Martina Franca podczas Valle d'Itria Festival w latach 2008-2009. Zwrócił się także ku operze współczesnej, dyrygując m.in. prapremierami oper Peter Uncino Marka Tutina, Nevebianca Marka Betty i La zingara guerriera Luigiego Nicoliniego.

Firma „Dynamic” wydała CD z Salome Richarda Straussa, Don Bucefalo i Re Lear Antonia Cagnoniego, nagranymi pod batutą Massimiliana Caldiego. W roku 2009 firma DUX opublikowała płytę Little Big Music z utworami Benjamina Brittena, Gustava Holsta, Witolda Lutosławskiego i Wojciecha Kilara nagranymi ze Śląską Orkiestrą Kameralną.

ALEKSANDRA MOZGIEL

Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Studiowała także w paryskim Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse pracując pod kierunkiem  prof. Michela Béroff i prof. Erica Le Sage oraz w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze w klasie prof. Gerrita Zitterbarta.

Aleksandra Mozgiel jest laureatką 31 nagród na 26 krajowych i międzynarodowych konkursach solowych i kameralnych. Została również doceniona jako akompaniatorka uzyskując nagrodę za wyróżniający się akompaniament  w VI Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Łodzi (2005 r.). Jest laureatką prestiżowej Nagrody dla Młodych Twórców przyznawanej corocznie przez Prezydenta Miasta Gdańska najbardziej obiecującym artystom gdańskim (2003 r.) W latach 1999 – 2005 była wielokrotną stypendystką Prezydenta Miasta Gdańska, Ministerstwa Kultury, Rządu Republiki Francji, Towarzystwa im. F. Chopina, Fundacji Haffner-Wettstein, Yamaha Foundation.

Talent swój doskonaliła pod okiem najwybitniejszych artystów światowego formatu jak prof. prof. Henry Meyer, Joseph Kalichstein, Sebastian Hamann, Miró String Quartet, Laszlo Simon, Dennis Lee, Teresa Manasterska, Czesław Stańczyk, Paweł Skrzypek, Robert Kabara, Jean-François Heisser, Michel Béroff. Była także stażystką podczas prestiżowych kursów muzycznych Académie Internationale de Musique Maurice Ravel w St.-Jean-de-Luz (Francja) oraz Académie Internationale d’Été w Nicei.

Aleksandra Mozgiel jest jedną z najbardziej wszechstronnych pianistek pokolenia. Nie ogranicza się do występów solowych – z równym upodobaniem koncertuje kameralnie oraz jako akompaniatorka (m. in. z Mariuszem Patyrą – zdobywcą I Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Niccoló Paganiniego w Genui, Pauliną Martini – stypendystką Teatru Maryjskiego w Petersburgu, Adamem Zdunikowskim – solistą Teatru Wielkiego w Warszawie). Od 2004 r. stale współpracuje z Polską Filharmonią Bałtycką im. F. Chopina jako muzyk orkiestrowy.

Jako solistka występowała m.in. z Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Pomorską, Sinfonia Baltica, Hamburger Camerata, Kwartetem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, Kwartetem Polskiej Filharmonii Kameralnej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka, Bohdana Jarmołowicza, Michała Nesterowicza, Maxa Pommera. Koncertowała w Polsce, Niemczech, Francji, Holandii, Szwajcarii, Norwegii, Austrii, Włoszech, Finlandii oraz na Słowacji i Gwadelupie.

W latach 1999 i 2000 uczestniczyła w Koncercie Roku, przeglądzie najwybitniejszych studentów Akademii Muzycznych kraju. W 2005 r. była uczestniczką XV Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie, zyskując bardzo przychylne recenzje.

Aleksandra Mozgiel brała udział w projekcie Chopin 2010, w ramach którego występowała w całej Europie, m. in. na Międzynarodowym Festiwalu Printemps de Chopin w Bratysławie, Sibelius Academy w Helsinkach, Conservatorio della Svizzera Italiana w Lugano, Teatro Verdi w Mediolanie, Palffy Palace i Palace Primatial w Bratysławie, Biblioteca Angelica w Rzymie. Uczestniczyła w jubileuszowym projekcie artystycznym „Chopin Przyjechał” popularyzującym muzykę Fryderyka Chopina w gminach i mniejszych miastach w Polsce. Projekt uświetniał 200. rocznicę urodzin kompozytora i obejmował wykonanie 200 koncertów. W październiku 2009 rozpoczęła współpracę z Associazione Italo-Polacca F. Chopin w Rzymie, w ramach której wystąpiła z recitalem w Auditorium Massimo w Rzymie. Współpracuje  również z Instytutem Polskim w Rzymie.

Koncerty z udziałem Aleksandry Mozgiel były wielokrotnie transmitowane przez Telewizję Polską, Program II Polskiego Radia, Radio RMF Classic, Radio Gdańsk, Radio Słowackie. W 2010 roku ukazała się płyta CD z nagraniem kompletu Pieśni Fryderyka Chopina, na której wystąpiła wraz z Pauliną Martini (sopran).

Jest absolwentką OSM I i II stopnia w Gdańsku, gdzie od 2003 roku jest pedagogiem klasy fortepianu. W latach 2004 - 2006 pracowała w charakterze asystentki w Katedrze Fortepianu i Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Gdańsku gdzie współpracuje z światowej sławy wokalistką prof. Jadwigą Rappé w klasie liryki wokalnej. Jej uczniowie są laureatami nagród i wyróżnień w międzynarodowych i krajowych konkursach pianistycznych oraz kameralnych.

KATARZYNA BOREK

Jedna z najwybitniejszych polskich pianistek młodego pokolenia. Studiowała w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Hochschule fur Musik, Theater und Medien w Hannoverze oraz Royal Conservatory of Music w Brukseli.

Laureatka wielu międzynarodowych konkursów muzycznych w kraju i za granicą, m.in: Międzynarodowego Konkursu im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy, „Young New Talents” w Belgii, Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Moskwie, Szafarni i Getyndze, finalistka Międzynarodowego Konkursu im.F. Busoniego w Bolzano.

Uczestniczka  wielu znaczących  festiwali muzycznych, z których warto wymienić Międzynarodowy Festiwal Paderewski in Memoriam w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal im. F. Busoniego w Bolzano, Festiwal Eurofonii w Bukareszcie, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej w Pekinie, Festiwal Kultury Polskiej w Luksemburgu oraz Festiwal "Chopin Open" w Operze Narodowej w Warszawie. Dała koncerty dla uświetnienia wielu prestiżowych wydarzeń, takich jak Międzynarodowy Szczyt Państw Unii Europejskiej, Ameryki Łacińskiej i Karaibów w Limie (Peru, 2008) oraz Światowa Wystawa Expo w Szanghaju (2010).

Wystąpiła jako solistka i kameralistka w najbardziej prestiżowych salach Azji: Shanghai Oriental Art Center, Hangzhou Grand Theatre, Dalian Grand Theatre, Changing Art Center, Peking University Centennial Hall, Forbidden City Concert Hall w Pekinie oraz Symphony Stage of the Botanic Gardens i Muzeum Narodowym w Singapurze.

W roku 2010 otrzymała nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” na nagranie płyty z utworami I. J. Paderewskiego. W 2013 roku podjęła współpracę z jedną z najbardziej prestiżowych wytworni fonograficznych – Parlophone Music Poland/Warner Classic. Więcej informacji o artystce: www.katarzynaborek.eu

ORKIESTRA SYMFONICZNA PFB Powstała w roku 1974 jako Gdańska Orkiestra Symfoniczna, aby już rok później stać sie Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Bałtyckiej. Założycielem i wieloletnim dyrektorem artystycznym orkiestry

był Zygmunt Rychert. Wspólna praca młodego dyrygenta i orkiestry w krótkim czasie znalazła uznanie wśród krytyków i melomanów nie tylko w Polsce. Artystyczną pieczę nad orkiestrą sprawowali: Zygmunt Rychert (1976-1981; 1998- 2003), Bogusław Madey (1981-1983), Jerzy Salwarowski (1983-1984 Konsultant ds. artystycznych), Wojciech Czepiel (1984-1986), Wojciech Rajski

(1987-1989), Paweł Przytocki (1989-1991), Janusz Przybylski (1992-1993), Roman Perucki (1993-1998), Michał Nesterowicz (2004-2008), Kai Bumann (2008-2012), Ernst van Tiel (2012-). Do współpracy z orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej zapraszano wielu znakomitych dyrygentów – wspomnieć należy interpretacje muzyczne pod batutą Witolda Rowickiego, Jerzego Maksymiuka, Kazimierza Korda, Krzysztofa Missony, Karola Teutscha, Jerzego Katlewicza, Andrzeja Markowskiego, Jerzego  alwarowskiego, Wojciecha Michniewskiego, Tadeusza Wojciechowskiego, Tadeusza Strugały, Marka Pijarowskiego, José Mario Florencio, Mirosława Błaszczyka, Tomasza Bugaja, Kaia Bumanna, Franco Ferrary, Enocha von zu Gutenberga, Carlo Zecchi, Felixa Carrasco. Filharmonia Bałtycka gościła niejednokrotnie znakomitych artystów, w których gronie znaleźli się m.in. Ewa Pobłocka, Konstanty Andrzej Kulka, Krystian Zimerman, Krzysztof Jakowicz, Piotr Paleczny, Janusz Olejniczak, Leszek Możdżer, Piotr Pławner, Kaia Danczowska, Andrzej Bauer, Krzysztof Jabłoński, Bożena Harasimowicz, Leonard Andrzej Mróz, Jadwiga Rappé, Elżbieta Towarnicka, Vadim Brodski, Valery Oistrach, Edward Auer, Barbara Hendricks, Nigel Kennedy, Ann Murray, Lucia Aliberti i Helen Bickers. Filharmonicy Gdańscy wielokrotnie gościli na festiwalach w Polsce i Europie – Poznańska Wiosna, Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Festiwal Muzyki Oratoryjnej w Danii, skandynawski festiwal „Nordteile” czy słynne „Aspekte” w Salzburgu. Zapraszani byli na liczne tournée koncertowe do Niemiec, Francji, Szwajcarii, Włoszech, do sal koncertowych Wiednia, Salzburga, Paryża, Berlina, Bremy, Frankfurtu, czy Leningradu. Podczas XI Music Biennale w Berlinie (1987) orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego, zdobyła Nagrodę Krytyki dla Najlepszej Orkiestry za wykonanie I Symfonii Krzysztofa Pendereckiego. W roku 1989 podczas europejskiego tournée wraz z chórem „Cecilien Verein” z Frankfurtu orkiestra koncertowała w Monachijskiej Filharmonii, Alte Oper we Frankfurcie i Concertgebouw w Amsterdamie. Rok 1991 to koncerty z Requiem Verdiego we Francji – Tours, Marsylia, w Szwajcarii – Zurich, Bazylea, Lozanna, Berno oraz koncerty we Włoszech ukoronowane występem dla papieża Jana Pawła II. W roku 1998 orkiestra reprezentowała Polskę podczas wystawy światowej EXPO w Lizbonie. Od kilku lat orkiestra Filharmonii Bałtyckiej tradycyjnie koncertuje w wielu miastach Niemiec, m.in. w Schleswigu, Bayreuth, Bremie i Berlinie. Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej współpracowała z ośrodkami

telewizyjnymi w Polsce i Niemczech. Dokonała licznych nagrań dla firm fonograficznych: Vivat (pierwsza płyta CD w Polsce), POLmusic, DUX. Polska Filharmonia Bałtycka i jej muzycy inicjują

I współkreują wiele wydarzeń kulturalnych Gdańska i Wybrzeża. W 1000-lecie obchodów Miasta Gdańska w roku 1997 przygotowano wraz z innymi artystami gdańskimi oprawę muzyczną uroczystej Mszy Św. w Rzymie celebrowanej przez Ojca Świętego Jana Pawła II, inaugurującej obchody milenijne Gdańska. Podczas cyklu koncertów organizowanych wspólnie z Fundacją Polsko-Niemiecką „Milenijne Spotkania Muzyczne” obecni byli Prezydent Niemiec Roman Herzog i Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski. W ramach obchodów 25-lecia Solidarności i Wydarzeń Sierpnia ’80 w Gdańsku Polska Filharmonia Bałtycka czynnie uczestniczyła w największych wydarzeniach artystycznych. Filharmonicy Gdańscy pod batutą Michała Nesterowicza wzięli udział w dwóch spektakularnych przedsięwzięciach – koncercie Jean Michela Jarre’a w Stoczni Gdańskiej zatytułowanym „Przestrzeń Wolności” (26.08.05) oraz światowym prawykonaniu „Kantaty o Wolności” Jana A.P. Kaczmarka na Placu Solidarności pod Pomnikiem Poległych Stoczniowców (31.08.05).

Informacje pochodzą z Przewodnika po muzyce koncertowej, cz. II autorstwa T. Chylińskiej, S. Haraschina i M. Jabłońskiego;http://www.rmfclassic.pl/mistrzowska-kolekcja/plyta,Camille-Saint-Saens,14.html.

opal copy