Previous następna
Nr 5/2012 ...
Nr 4/2012 ...
Nr 3/2012 ...
Nr 1-2/2012 ...
nr 12/2011 ...
Nr 11/2011 ...
Nr 8-10 ...
Nr 7/2011 ...
Nr 6/2011 ...
Nr 5/2011 ...
Nr 3-4/2011 ...
Nr 1-2/2011 ...
Nr 9/2010 ...
Nr 7-8/2010 ...
Nr 6/2010 ...
Nr 5/2010 ...
Nr 3-4/2010 ...
Nr 1-2/2010 ...
Nr 12/2009 ...
Nr 11/2009 ...
Nr 10/2009 ...
Nr 9/2009 ...
Nr 7-8/2009 ...
Nr 6/2009 ...
Nr 5/2009 ...
NR 3/2009 ...
Nr 2/2009 ...
Nr 1/2009 ...

Ostatni koncert z cyklu "Bliżej Bacha". Wstaniały Ludger Lohmann zagra już 27 maja o 20:00

To już ostatnie w tym roku spotkanie miłośników muzyki organowej, organizowane w ramach cyklu koncertów „Bliżej Bacha”. Finał popularnego w Gdańsku cyklu zakończy się występem postaci wybitnej. To jedyna okazja, by wysłuchać, jak gra organista o światowej sławie, profesor Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, niezastąpiony Ludger Lohmann. Podczas koncertu usłyszeć będzie można dzieła przedstawicieli baroku i romantyzmu, którzy wywierali na siebie spory wpływ. Zapraszamy do Bazyliki św. Mikołaja w Gdańsku już 27 maja o godzinie 20. Dzięki Prezydentowi Miasta Gdańska, Panu Pawłowi Adamowiczowi, wstęp na wydarzenie jest darmowy.

Koncert będzie doskonałą okazją do wykazania wzajemnych relacji między ważnymi kompozytorami muzyki klasycznej. Inspirowanie się muzyków twórczością innych wybitnych artystów doprowadziło do powstania znakomitych dzieł, stanowiących ważną część w historii muzyki klasycznje.

Wieczór rozpocznie się od porównania artystycznego dorobku Bacha ojca oraz Bacha syna. Ten drugi jest przez wielu historyków muzyki uznawany jako typowy przedstawiciel stylu galant, jednak osiągnięcia kompozytorskie każą go umiejscowić bliżej nadchodzącej epoki klasycyzmu. Utwory Carla Philippa Emanuela uznawane są za pomost pomiędzy barokową twórczością jego ojca, a przedstawicielem klasycyzmu Josephem Haydnem. Twórczość Filipa Emanuela opiera się na dziełach fortepianowych. Jego sonaty wskazują, że muzykowi zależało na czymś więcej niż tylko uprzyjemnianiu życia słuchaczom. Choć pełne uroku, delikatności i wdzięku, utwory te były jednak trudne, stanowiły wynik twórczego zmagania się kompozytora z wypracowaną w tych czasach formą sonatową.

Na postać Jana Sebastiana Bacha duży wpływ wywarła twórczość Dietericha Buxtehue. Bach który w roku 1705 przybył do Lubeki specjalnie w celu wysłuchania muzyki Buxtehudego.

Dietrich Buxtehude komponował głównie muzykę organową i kościelną muzykę wokalną, co miało związek z jego pracą organisty. Sławę zapewniły mu wśród współczesnych przede wszystkim PreludiaPassacaglia d-moll BuxWV 161 jest jedną z jego najważniejszych prac i prawdopodobnie stanowiła inspirację dla Bacha przy tworzeniu kompozycji Passacaglia i Fuga C-moll.

Bach był natomiast inspiracją dla wybitnego niemieckiego kompozytora, Felixa Mendelssohna-Bartholdego. Obaj muzycy sporo zawdzięczają sobie nawzajem, gdyż dzięki Mendelssohnowi muzyka Bacha powróciła na sceny koncertowe, ponieważ do tego czasu pozostawała ona praktycznie nieznana szerszej publiczności. Wielkim sukcesem stało się wykonanie w 1829 pod kierunkiem Mendelssohna Pasji według św. Mateusza Bacha; było to pierwsze wykonanie tego utworu od śmierci kompozytora. Na koncercie 23 maja w Bazylice św. Mikołaja melomani usłyszą Ostinato C-moll.

Ostatnim z muzyków, którego utwór w wykonaniu Ludgera Lohmanna usłyszymy, jest Franciszek Liszt. Ten węgierski kompozytor i pianista dokonał własnej interpretacji dzieła Jana Sebastiana Bacha, kościelnej kantaty Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen.

Bilety na pozostałe wydarzenia PFB dostępne są w systemie sprzedaży on-line: www.filharmonia.gda.pl, przez platformę sprzedażową www.bilety24.pl oraz przez aplikacje mobilną na smartfonach.

Szczegóły na:

www.filharmonia.gda.pl oraz w kasach PFB ( Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. ,  58 320 62 62 lub 58 323 83 62).

                                Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

PHon PMG PA-poziom

KONCERT ORGANOWY Z CYKLU "BLIŻEJ BACHA"

Wtorek, 27 maja 2014, godz. 20:00

Bazylika św. Mikołaja w Gdańsku

Wstęp wolny

Ludger Lohmann (Niemcy) organy

Program:

Carl Philipp Emanuel BACH (1714-1788)
Sonata D-dur Wq 70/5
Allegro di molto – Adagio e mesto – Allegro

Dieterich BUXTEHUDE (1637-1707)
Passacaglia d-moll BuxWV 161

Johann Sebastian BACH (1685-1750)
Passacaglia c-moll BWV 582

Felix MENDELSSOHN-BARTHOLDY (1809-1847)             
Ostinato c-moll

Franz LISZT (1811-1886)                                                           
„Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen
 – Variationen überden Basso continuo des Crucifixus aus der h-Moll-Messe undder Kantate „Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen von J.S.Bach

BACKGROUND

lohmann orgel 01 02 1

LUDGER LOHMANN

urodził się w 1954 r. w Herne (Niemcy Zachodnie). Grę na organach studiował u pod kierunkiem wybitnych artystów i pedagogów takich jak: Marie-Claire Alain, Anton Heiller i Wolfgang Stockmeier. Grę na klawesynie studiował u Hugo Rufa. Jest zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów organowych, m.in. ARD w Monachium w 1979 r. i Grand Prix na konkursie w Chartres w 1982 r. Wydał opracowanie „Badania nad problemami artykulacyjnymi instrumentów klawiszowych od XVI do XVIII w.". W latach 1979-1983 wykładał grę na organach w macierzystej Akademii Muzycznej w Kolonii. Przez 25 lat był tytularnym organistą kolońskiej Katedry św. Eberharda. W 1989 był profesorem gościnnym w Hartt School of Music na Uniwersytecie w Hartford, USA. Pracował jako senior researcher w Göteborg Organ Art Center przy uniwersytecie w Göteborgu (Szwecja). Odbywał tournee koncertowe po całej Europie, północnej i południowej Ameryce. Koncertował w Japonii i Korei. Dokonał wielu nagrań płytowych (muzyka od XVI do XX wieku). Członek jury wielu międzynarodowych konkursów. Prowadził międzynarodowe kursy mistrzowskie. Głównym punktem jego działalności pedagogicznej jest prowadzona klasa organów w Staatliche Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Stuttgarcie. Jako profesor gościnny i prowadzący kursy mistrzowskie odwiedza akademie muzyczne i uniwersytety wielu krajów. Często wykłada podczas międzynarodowych akademii organowych. Jest ponadto stałym członkiem wydziału dwóch najbardziej prestiżowych uczelni muzycznych w Haarlem (Holandia) i w Göteborgu (Szwecja), gdzie także bierze udział w uniwersyteckim organowym projekcie badawczym (GOArt) jako senior researcher.

Rzecznik prasowy

Opis: cid:<a href=

      logoUMemail

Ołowianka, wyspa sztuki
w dawnej hali turbin ... dziś rozbrzmiewa muzyka


Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku 
Gdańsk 80-751, ul. Ołowianka 1
 www.filharmonia.gda.pl

opal copy