Previous następna
Nr 5/2012 ...
Nr 4/2012 ...
Nr 3/2012 ...
Nr 1-2/2012 ...
nr 12/2011 ...
Nr 11/2011 ...
Nr 8-10 ...
Nr 7/2011 ...
Nr 6/2011 ...
Nr 5/2011 ...
Nr 3-4/2011 ...
Nr 1-2/2011 ...
Nr 9/2010 ...
Nr 7-8/2010 ...
Nr 6/2010 ...
Nr 5/2010 ...
Nr 3-4/2010 ...
Nr 1-2/2010 ...
Nr 12/2009 ...
Nr 11/2009 ...
Nr 10/2009 ...
Nr 9/2009 ...
Nr 7-8/2009 ...
Nr 6/2009 ...
Nr 5/2009 ...
NR 3/2009 ...
Nr 2/2009 ...
Nr 1/2009 ...

57. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie - Inauguracja już 1 lipca o godzinie 20:00!

 Już 1 lipca rusza jeden z najstarszych w Europie Festiwali Organowych – 57. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie. Wieloletnia tradycja, urzekający  dźwięk organów, wysoki poziom wykonawców oraz piękno Katedry Oliwskiej, przyciągają co roku tysiące melomanów. Tegoroczny program Festiwalu także zapowiada się obiecująco. Koncerty odbywać się będą w każdy wtorek i piątek od 01 lipca do 26 sierpnia w Katedrze w Oliwie o godzinie 20:00. Zapraszamy!

Gdańsk to miasto o bogatej tradycji organowej. Muzyka od wieków rozbrzmiewała w zabytkowej Katedrze Oliwskiej, umożliwiając melomanom obcowanie z muzyką wykonywaną na królewskim instrumencie, jakim niewątpliwie są organy, przybliżając im również historię tej świątyni, bogactwo jej architektury, rzeźby i malarstwa. Organy oliwskie są słynnym na cały świat symbolem muzyki organowej.   Ideą organizacji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie, która przyświeca organizatorowi festiwalu jest podtrzymywanie tej wielowiekowej gdańskiej tradycji organowej. Charakter Festiwalu (prezentacja muzyki organowej, symfonicznej, w wirtuozowskich wykonaniach), wakacyjny okres organizacji koncertów oraz usytuowanie Katedry Oliwskiej (w zabytkowej dzielnicy Gdańska, w bezpośrednim sąsiedztwie pocysterskiego parku miejskiego) zachęca mieszkańców Trójmiasta jak i turystów odwiedzających latem nadmotławskie miasto do licznego uczestnictwa w koncertach, do obcowania z kulturą wysoką. W ponad półwiecznej historii Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie stał się nieodłącznym elementem pomorskiej mapy kulturalnej, podnosząc Gdańsk do rangi stolicy organowej Polski Północnej, promieniując na wszystkie mniejsze ośrodki kulturalne.  Stanowi istotną wartość wizerunkową w promocji kultury polskiej na arenie międzynarodowej.

Organizowane koncerty organowe mają zachęcić wielopokoleniowe rodziny do obcowania, również w okresie wakacyjnym, z kulturą wysoką. Sprzyjać temu będzie zróżnicowany repertuar koncertów festiwalowych, jak i oferta sprzedaży biletów rodzinnych w Gdańsku - Oliwie.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie stanowi istotny wkład w rozwój narodowej kultury na terenie Polski, ale jest również znaczącym forum wymiany kontaktów pomiędzy artystami  z krajowych i zagranicznych ośrodków muzycznych, co owocuje wzrostem znaczenia kultury polskiej w Europie Zachodniej oraz za wschodnią granicą.  Udział w koncertach wybitnych autorytetów - artystów różnych wyznań, narodowości, prezentujących zróżnicowane praktyki wykonawcze da możliwość prezentacji muzyki organowej w ciekawy i oryginalny sposób.

Na program Festiwalu Oliwskiego złoży się 16 specjalnie przygotowanych przez artystów programów koncertowych. 

Artystyczne zestawienie artystów z Polski z przedstawicielami europejskich ośrodków muzycznych - pozytywna konfrontacja dorobku narodowych kultur stanowić będzie niepowtarzalny i niezwykle intersujący dla festiwalowej publiczności walor artystyczny.

Niezwykle interesująco przedstawia się twórczy dialog/muzyczne zestawienie generacji doświadczonych artystów (Alexander Fiseisky, Kåre Nordstoga, Gerard Gillen) z  przedstawicielami młodej generacji organistów (Giampaolo Di Rosa, Hansjörg Albrecht, Martin Baker). Ten swoisty kontrast artystyczny pozwoli na ukazanie twórczości organowej w kontekście różnych szkół organowych oraz różnorodnych praktyk wykonawczych. 

Podczas 57 odsłony Festiwalu Oliwskiego odbędzie się kilka KONCERTÓW PREMIEROWYCH.

1 lipca, na otwarcie Festiwalu, Roman Perucki wraz z  Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą wybitnego polskiego dyrygenta Łukasza Borowicza wykona PO RAZ PIERWSZY W GDAŃSKU „Metasinfonię for Organ, Strings and Timpani” Sir Andrzeja Panufnika, w roku 100. rocznicy urodzin tego wybitnego polskiego  kompozytora.

Niemiecki artysta Hansjörg Albrecht 18 lipca PO RAZ PIERWSZY W POLSCE zaprezentuje projekt WAGNER-PÈLERINAGE -  „Preludia i uwertury” Ryszarda Wagnera w opracowaniu na organy.

5 sierpnia będzie miała miejsce ŚWIATOWA PREMIERA utworu Giampaolo Di Rosa – „SARABANDE (2014)” w wykonaniu kompozytora.

Kolejną ŚWIATOWĄ PREMIERĄ będzie wykonanie  przez Johannesa Skudlika, jemu dedykowanego utworu Petera Wittricha - Concerto 2 „Pax”.

26 sierpnia Jerzy Kukla PO RAZ PIERWSZY w historii wykona wersję organową kompozycji Bronisława Kazimierza Przybylskiego „Jordan”.  Ponadto podczas tego koncertu Jerzy Kukla z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Bałtyckiej zaprezentuje rzadko wykonywaną w Polsce „IX Symfonię” Feliksa Nowowiejskiego. Będzie to zarazem koncert w ramach obchodów jubileuszu 30-lecia pracy artystycznej tego artysty.

Termin: 01/07-26/08

Archikatedra w Oliwie

Koncerty

W każdy wtorek i piątek o godz. 20:00.

program

57. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie

1/7         INAUGRACJA FESTIWALU

Koncert w 100. rocznicę urodzin Sir Andrzeja Panufnika

               Roman Perucki, organy

               Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

               Łukasz Borowicz, dyrygent

Program:

Andrzej Panufnik (1914-1991)

Metasymfonia

Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010)

Trzy utwory w dawnym stylu

Kantata na organy op. 26

4/7         Christian-Markus Raiser (Niemcy), organy

Carl Philipp Emanuel Bach (1714 – 1788)

VI Sonata g-moll, Wq 70,6                                                      

Allegro moderato – Adagio – Allegro                                 

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)

Przygrywka chorałowa BWV 654                                                      

Schmücke dich, o liebe Seele                                  

Toccata, adagio i  fuga C-Dur BWV 564                                                     

Johannes Brahms (1833-1897)

Preludium i  fuga g-moll                                                                                 

Przygrywka chorałowa op. 122, 5                                                                

Schmücke dich, o liebe Seele                                              

Josef Gabriel Rheinberger (1839-1901)

Sonata d-moll op. 148 nr 11                                                   

Cantilene  (Adagio)                                                                                        

Agitato (Allegro)

8/7         Kåre Nordstoga  (Norwegia), organy

Arild Sandvold    (1895-1984)

Introdukcja i passacaglia h-moll (1927) 

Edvard  Grieg (1843-1907)                   

z “Holberg's Zeit”  - suita w dawnym stylu (opr. K. Nordstoga):

Preludium - Air - Rigaudon

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Fantazja f-moll (1790) 

Aulis Sallinen (1935)

Chaconne (1970) 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)                         

Passacaglia c-moll (15 min)

11/7       Henryk Gwardak (Polska/Finlandia), organy

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Preludium i fuga c-moll  BWV 546

Chorał ”Allein Gott in der Höh sei Ehr” BWV 662

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

Con moto. Moderato z IV Symfonii ”Włoskiej” A-dur op. 90 (opr. H. Gwardak)

Ludwig Thuille (1861-1907)

Sonata a-moll nr 2

Preludium – Andante - Fuga

Pierre Cholley (*1962)

Rumba sur les grands jeux

15/7       Alexander Fiseisky (Rosja), organy

Johann Sebastian Bach (1685-1750)                             

Preludium i fuga C-dur  BWV 531

Felix Mendelssohn – Bartholdy (1809-1847)                                      

Allegro d-moll

Franz Liszt  (1811-1886)

Wariacje nt. Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen

Wladimir Odojewskij  (1804-1869)

Modlitwa bez słów

Wladimir Rjabow  (*1950)                                                                              

12 obrazków z katedry w Sewilli, op. 51

18/7       Hansjörg Albrecht (Niemcy), organy

WAGNER-PÈLERINAGE

Richard Wagner (1813-1883)

Preludia i uwertury:
Tannhäuser
Parsifal
Flying Dutchman
Tristan & Isolde
Meistersinger

22/7       Martin Baker (Anglia), organy

Georg Freidrich Haendel (1685-1759)      

Concerto Op. 4,  nr 2 B-dur (arr. M. Dupré)       

A tempo ordinario, e staccato

Allegro

Adagio, e staccato

Allegro ma non presto

Thomas Tallis (1505-1585)

O ye tender babes                 

William Byrd (1539-1623)

Fantasia in D minor                

Edward Bairstow (1874-1946)

Sonata Es-dur

Andante serioso

Allegro giocoso

Maestoso

Martin Baker (*1967)

Improwizacja  na zadany przez publiczność temat

Louis Vierne (1870-1937)

Carillon de Westminster                        

25/7       Javier Artigas (Hiszpania), organy

Fray Antonio Martín y Coll (?-ca 1734)

Canciones Comunes (Huerto ameno de varias flores de Música, Madryt 1708)

Marizápalos. Pavana. Chacona. Folías. El Bayle del Gran Duque. Españoleta. Al Prado de San Gerónimo. Los Impossibles.

Alessandro Scarlatti (1660-1725)

Variazione sulla Follia di Spagna

Dietrich Buxtehude (1686-1707)

Preludium g-moll BuxWV 149

Fortunato Chelleri (1686-1757)

Sonata D-dur

Affettuoso. Carillon Presto. Allemand allegro. Menuet alternat

Carl Philipp Emmanuel Bach (1714-1788)

Sonata F-dur. WQ 70/3, H 84

Allegro. Largo. All egretto

Niccolò Moretti (1763-1821)

Sonata alla Siciliana

José Lidón (1748-1827)

Elevación y Segundo Alegro.

Giovanni Morandi (1777-1856)

Offertorio C-dur (Raccolta di Sonate per gli Organi moderni)

29/7       Klemens Schnorr (Niemcy), organy

Michel Corrette (1709-1795)

z „Suite du 2e Ton“:

Plein jeu – Basse de Trompette – Grand jeu avec le Tonnerre 

Georg Friedrich Händel (1685-1759)

Koncert  “The Cockoo and the Nightingale” F-dur HWV 295

Larghetto – Allegro – Larghetto – Allegro

Sigismund Ritter von Neukomm (1778-1858)

Étude nr 12

A concert on a lake, interrupted by a thunder storm

A grand dramatic fantasia

Edwin Henri Lemare (1865-1934)

Chanson d’Été

Eugène Reuchsel (1900-1988)

z “Promenades en Provence”:

Tambourinaires sur la place des Vieux Salins

Nuages ensoleillés sur la Cap Negre

Gatty Sellars (1887-1943)

An Ocean Tempest – A Sea Picture of Storm and Calm

Nearer, my God, to Thee...

O God, our help in ages past...

1/8         Gerard Gillen (Irlandia), organy

Alexandre  Guilmant  (1837-1911)

Grand Choeur D-dur (Alla Handel), op.18

Johann Pachelbel  (1653 – 1706)   

Aria Tertia

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Toccata and Fugue F-durBWV 540

César Franck  (1822-1890) 

Pastorale, op. 19

Eugene Gigout   (1844-1925)

Scherzo

Naji Hakim   (*1955)    

Mariales pour Orgue

   1. Incantation

   2. Pastorale

   3. Antienne

   4. Hymne

   5. Danse

Charles V. Stanford  (1852 -1924)

Intermezzo (on an Irish Air), op.189 No.4

Henri Mulet (1878 -1967)

 Tu es Petra

5/8         Giampaolo Di Rosa (Włochy), organy

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Sonata nr 8 “Patetyczna”

Grave/Allegro di molto e con brio – Adagio cantabile – Rondo (Allegro)

(arr. Giampaolo Di Rosa)

Giampaolo Di Rosa (*1972)

“Sarabanda” (2014) ŚWIATOWA PREMIERA

Edward Elgar (1857-1934)

Sonata op. 28

Allegro maestoso – Allegretto – Andante espressivo – Presto (comodo)

Improwizacja na zadany przez publiczność temat

8/8         Diego Cannizzaro (Włochy), organy

Filippo Capocci (1840-1911)

Sonata Quinta

Preludium, Cantabile, Fuga

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Nun komm, der Heiden Heiland, I BWV 659

Nun komm, der Heiden Heiland, II BWV 660

Nun komm, der Heiden Heiland, III BWV 661

Robert Schumann (1810-1856)

Fuge III nt. BACH

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

Sonata op. 65,  nr 1

Allegro moderato e serioso, Adagio, Andante Recit, Allegro assai  vivace

12/8       Johannes Skudlik (Niemcy), organy

Johann Sebastian Bach (1685-1750)          

Toccata i fuga d-moll BWV 565    

César Franck  (1822-1890)                              

Prélude, Fugue et Variation op. 18      

Peter Wittrich  (* 1959)                                                                 

Concerto 2 „Pax“ PREMIERA ŚWIATOWA, utwór dedykowany Johannesowi Skudlikowi                                                   

Eingang

1.Choralthema Verleih uns Frieden gnädiglich

Figuratio – Inventio

Sonata a tocar

Aria canonica

2. Choralthema Mit Fried und Freud fahr ich dahin

Ausgang – „Gehet hin in Frieden“

19/8       Jean-Paul Imbert (Francja), organy

Eugène Gigout (1844-1925)     

Grand-chœur dialogué                                                                     

Joseph Bonnet (1884-1944)     

Deuxième légende                                                                             

Théodore Dubois (1837-1924)  

Fiat lux                                                                                                                

Léonce de Saint–Martin (1886-1954)

Choral-prélude pour le temps de l’avent                                       

Charles-Marie Widor  (1844-1937) 

Allegro vivace, allegro cantabile, adagio, toccata                  

de la 5ème symphonie

22/8       Andrzej Chorosiński, organy

Mieczysław Surzyński  (1866-1924)                                                   

Cappriccio

Elegia

Wolgang Amadeusz Mozart (1756-1791)

Fantazja f-moll KV 608  

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Passacaglia c-moll BWV 582

César Franck (1822-1890)

Andantino g-moll

Fryderyk Chopin (1810-1849)

Ballada F-dur op. 38 (tr. Andrzej Chorosiński)

Mieczysław Surzyński 

Toccata fis-moll

26/8       Jerzy Kukla, organy

               Orkiestra  Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

Dietrich Buxtehude (1637-1707)

Toccata d-moll  BuxWV 155

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Fantazja I fuga c-moll

Bronisław Kazimierz Przybylski (1941-2011)

JORDAN - Triptych for OrganPREMIERA ŚWIATOWA

  -The Dead Sea (Morze Martwe)

   -Petra (Skała)

-The Red Sea (Morze Czerwone)

Feliks Nowowiejski (1877-1946)

IX Symfonia organowa op.45 nr 9:

-Toccata

-Scherzo

- Finale-Improviazione

Bilety:

Bilety w cenie: 12zł (ulgowy), 20zł (normalny), 45zł (rodzinny) do nabycia w Katedrze na godzinę przed koncertem lub w kasach Filharmonii:  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. , tel. 320 62 62 lub 323 83 62 (od 12.00 do 16.00)

Więcej informacji na: www.filharmonia.gda.pl

PATRONAT HONOROWY:

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego,

Marszałek Województwa Pomorskiego,

Prezydent Miasta Gdańska,

Arcybiskup Metropolita Gdański

PATRONAT MEDIALNY:

Patronat medialny

*****************************************

Patronat medialny 2

 

 

Sponsor Strategiczny PFB

Znak inwersyjny

 

ORGANIZATORZY:
Pomorskie Stowarzyszenie „Musica Sacra”
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fr. Chopina w Gdańsku
 www.organyoliwa.org


WSPÓŁPRACA
Kuria Metropolitalna Gdańska
Parafia Archikatedralna w Gdańsku – Oliwie
Gdańskie Seminarium  Duchowne

Dyrektor  Festiwalu: prof. Roman Perucki
Prowadzenie koncertów: Konrad Mielnik
Przygotowanie organów: Zdzisław Mollin

BACKGROUND

IDEA Ideą przewodnią Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej jest  pielęgnowanie bogatej muzycznej tradycji.

Gdańsk jest miastem wspaniałej, wielowiekowej tradycji muzyki organowej, w którym przez wieki przeplatały się wzajemnie kultury, wyznania i europejskie trendy w muzyce.

KATEDRA W OLIWIE Wraz z historycznym instrumentem i bogatą tradycją muzyki organowej jest jedną z najpiękniejszych zabytkowych świątyń Europy. Muzyka nieprzerwanie rozbrzmiewa w ponad 800-letniej świątyni błądząc po fascynujących elementach architektury romańskiej, gotyckiej i barokowej.

ORGANY OLIWSKIE Słyną w całym świecie z unikalnego rokokowego prospektu z postaciami aniołów i owalnego witrażu, nad którymi unosi się Duch Święty w postaci gołębicy. Fronton instrumentu budzi zachwyt rozmachem i wizjonerstwem projektu. Organy, modernizowane i rozbudowywane od roku 1776 po dzień dzisiejszy, składają się z trzech instrumentów – organów wielkich, organów chórowych i  pozytywu. Posiadają w sumie 7876 piszczałek i 110 rejestrów. Najdłuższe piszczałki sięgają do 10 metrów (szersze informacje dotyczące historii zabytku i organów na www.archikatedraoliwa.pl).

MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYKI ORGANOWEJ W KATEDRZE OLIWSKIEJ

To jeden z najstarszych i najbardziej renomowanych festiwali organowych w Europie. W roku 2013 organizowana jest już 56. edycja. Zabytkowa katedra z 1186 roku otoczona pocysterskim parkiem zieleni to miejsce, gdzie turyści niezwykle licznie przybywają z wszystkich kontynentów świata. Pierwsze kroki kierują do Oliwy, aby podziwiać zabytkowe wnętrze katedry i niepowtarzalne brzmienie organów. Ponad półwieczna historia festiwalu oliwskiego i bogata muzyczna przeszłość i teraźniejszość Gdańska czyni z miasta ważne Centrum muzyki organowej na mapie Europy.

Zaproszenia na Oliwski festiwal przyjmują najwięksi wirtuozi  i improwizatorzy organów, tytularni organiści najwspanialszych katedr Europy i świata. Muzyka organowa prezentowana podczas koncertów festiwalowych obejmuje wszystkie epoki aż po współczesność. Piękną tradycją jest prezentowanie przez koncertującego organistę „własnych barw narodowych” poprzez muzykę. Paleta brzmień instrumentu w połączeniu z wirtuozowskimi umiejętnościami organistów daje w efekcie najwyższą wartość muzyczną, co jest od dziesięcioleci największym atutem festiwalu.

ROMAN PERUCKI

mRoman Perucki

 

Ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Leona Batora w 1985r. Uczestniczył w mistrzowskich kursach organowych  w kraju i za granicą. Jest profesorem  gdańskiej Akademii Muzycznej od roku 1984 (w latach 1996-1999 był prorektorem ds. artystycznych) oraz w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku; jest I organistą Katedry Oliwskiej. Koncertuje w kraju i za granicą (cała Europa, USA i Japonia). Jest juroremm.in. Międzynarodowego Konkursu Organowego w Kaltern (Włochy), Opavie (Czechy), w Kaliningradzie (Rosja) i Paryżu (Francja). Prowadził kursy mistrzowskie w Niemczech i Rosji. Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, posiada nagrania kasetowe i płytowe. Jego płytę "Messe pour les paroisses" Fr. Couperina Bohdan Pociej uznał  w "Ruchu Muzycznym" za najlepsze nagranie roku 1991 wydane w Polsce, a II płyta Oliwska nominowana była do nagrody Fryderyka, w swoim dorobku posiada platynową płytę, wydaną w 1998 roku). Posiada liczne odznaczenia i nagrody, w tym nagrodę Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury oraz najwyższe odznaczenie papieskie "Pro ecclesiae et pontifice". W 2005 roku otrzymał Odznakę - Zasłużony Dla Kultury Polskiej-.

Jest Dyrektorem Naczelnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku oraz prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia "Musica Sacra", z którym organizuje m.in. najstarszy w świecie Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej, Międzynarodowy Konkurs Organowy im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów "Bliżej Bacha", koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz koncerty w kościołach Rumi, we Wdzydzach i Morągu. Od 1999 roku jest prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej.

ŁUKASZ BOROWICZ, DYRYGENT Dyrektor artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej od marca 2007 roku. Urodził się w 1977 roku w Warszawie. Studiował w klasie Bogusława Madeya w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, tam też uzyskał tytuł doktora w dziedzinie dyrygentury pod kierunkiem Antoniego Wita. W latach 2005 – 06 pełnił funkcję asystenta Kazimierza Korda w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Wcześniej (2002 - 05) był asystentem Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej, a w sezonie artystycznym 2000/2001 Ivána Fischera w Budapeszt Festival Orchestra. Od 2006 roku Łukasz Borowicz pełni funkcję pierwszego dyrygenta gościnnego Filharmonii Poznańskiej. Był wielokrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury oraz laureatem nagród na czterech konkursach dyrygenckich: w Trydencie (1999), Atenach (2000), Porto (2002) i Bambergu (2004). W styczniu 2008 został wyróżniony Paszportem Polityki, w październiku 2011 nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej, a we wrześniu 2013 Nagrodą im. Norwida.

Borowicz dyrygował wieloma orkiestrami, m.in.: Royal Philharmonic Orchestra, BBC Scottish SO, Konzerthausorchester Berlin, Komische Oper Berlin, NDR Radiophilharmonie Hannover, MDR Sinfonieorchester Leipzig, Düsseldorfer Symphoniker, Wiener Volksoper, Orkiestrą Opery w Marsylii, I Pomeriggi Musicali (Mediolan), Praską Orkiestrą Symfoniczną FOK, i większością polskich orkiestr symfonicznych.

Jako dyrygent operowy zadebiutował w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej prowadząc Don Giovanniego Mozarta. Zrealizował tam także Orfeusza i Eurydykę, balety - Święto wiosny oraz Sen nocy letniej. Kolejne jego produkcje operowe tom.in. Don Giovanni, Eugeniusz Oniegin i Halka w Operze Krakowskiej, Czarodziejski flet, Rusałka, Zamek Sinobrodego oraz Dydona i Eneasz w Teatrze Wielkim w Łodzi, Król Roger w Operze ABAO w Bilbao. W TW-ON dyrygował także baletami (Jezioro łabędzie, Bajadera). Dyryguje recitalami i nagrywa z polskimi i międzynarodowymi gwiazdami opery takimi jak: Ewa Podleś, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, również Samuel Ramey.

W ramach koncertów i nagrań z Polską Orkiestrą Radiową Łukasz Borowicz wykonuje wiele zapomnianych dzieł operowych, jak Flis Moniuszki, Legenda Bałtyku Nowowiejskiego, Bezdomna jaskółka Laksa (EDA Records), oraz wydane na płytach kompaktowych przez Polskie Radio: Maria Statkowskiego, Przygoda króla Artura Bacewicz i Monbar czyli Flibustierowie Dobrzyńskiego, a podczas Wielkanocnych Festiwali Ludwiga van Beethovena, we współpracy z Polskim Radiem: Lodoïska Cherubiniego, Berggeist Spohra, Euryanthe Webera, Maria Padilla Donizettiego, L'amore dei tre re Montemezziego, Simon Boccanegra Verdiego. W listopadzie 2010 roku poprowadził koncertowe wykonanie opery Giovanna d'Arco Verdiego w Filharmonii Poznańskiej.

Dla wytwórni Chandos nagrał komplet koncertów skrzypcowych Grażyny Bacewicz (sol. Joanna Kurkowicz), a dla wytwórni cpo nagrał komplet dzieł symfonicznych Andrzeja Panufnika z Polską Orkiestrą Radiową oraz Konzerthausorchester Berlin. Płyta Piotra Beczały Heart’s delight, nagrana z Royal Philharmonic Orchestra dla wytwórni Deutsche Grammophon, uzyskała w Polsce status Złotej Płyty.

Nagrania Łukasza Borowicza zostały nagrodzone BBC Music Orchestral Choice (08/2010), BBC Music Opera Choice (07/2013), dwukrotnie Diapason d’Or (03/2010, 06/2013) oraz dwukrotnie nagrodą Fryderyka (2007, 2010), a także nominowane do Midem Classical Awards (2008) i Preis der Deutschen Schallplatenkritik (2009).

Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku  Orkiestra Symfoniczna powstała wraz z Filharmonią w roku 1945. Obecnie filharmonicy gdańscy należą do grupy wiodących orkiestr w Polsce, a Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku jest dynamicznym ośrodkiem muzycznym i miejscem znaczących wydarzeń o randze krajowej i międzynarodowej. Filharmonia Bałtycka gościła i współpracowała z wybitnymi światowymi zespołami, dyrygentami i solistami, takimi jak: Gewandhausorchester zu Leipzig, Orkiestra Symfoniczna Teatru Maryjskiego z Sankt Petersburga, Filharmonicy Moskiewscy, Bamberger Symphoniker, Orquesta Sinfonica de Madrid, Sinfonia Varsovia, The King’s Singers, Sir Neville Marriner, Walery Giergiew, Riccardo Chailly, Paavo Järvi, Jesús López Cobos, Jurij Simonov, Herbert Blomstedt, Maxim Vengerov, Roman Kofman, Krzysztof Penderecki, Marc Minkowski, Jerzy Semkow, Witold Rowicki, Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Gabriel Chmura, Enoch von zu Gutenberg, Juozas Domarkas, Krystian Zimerman, Cyprien Katsaris, Nigel Kennedy, Shlomo Mintz, Arto Noras, Ivan Monighetti, Leonidas Kavakos, Konstanty Andrzej Kulka, Rafał Blechacz, Edward Auer, Piotr Paleczny, Ann Murray, Lucia Aliberti, Helen Bickers. Orkiestra Symfoniczna uczestniczyła w wielu krajowych i europejskich festiwalach muzycznych. Do znaczących wydarzeń artystycznych ostatnich lat można zaliczyć: 2005, Stocznia Gdańska, koncert Jeana-Michela Jarre’a z okazji 25-lecia powstania „Solidarności”; 2006, Stocznia Gdańska, rocznica Sierpnia ’80, prawykonanie kantaty Jana A.P. Kaczmarka „Kantata o wolności”; 2009, w ramach Festiwalu „Solidarity of Arts” wykonanie pod batutą Sir Neville’a Marrinera „War Requiem” B. Brittena. Orkiestra zarejestrowała wiele nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych CD/DVD. „War Requiem” Brittena (nagranie pod batutą Sir Nevilla Marrinera) otrzymała nominację do nagrody FRYDERYKA 2011. Ponadto nagrano VI Symfonię i koncert skrzypcowy Czajkowskiego pod batutą Maxima Vengerova, prawykonanie VIVO XXX Pawła Mykietyna (2010) oraz kantatę „Genesis” pod batutą Ernsta Van Tiela (2012).

CHRISTIAN-MARKUS RAISER (NIEMCY)

Urodził się w Eschental/Hohenlohekreis. Studiował muzykę kościelną w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Stuttgarcie i Trossingen, m.in. u Jona Laukvika, Zsigmonda Szathmary i Gerda Witte (organy) jak również u Dietera Kurza i ManfredaSchreiera (dyrygentura). Studia ukończył w roku 1990 zdaniem egzaminu A i otrzymał stypendium kraju Badenii-Wirtembergii. Jego wykształcenie uzupełniły liczne kursy mistrzowskie. Już w trakcie studiów był kantorem i organistą w Miejskim Kościele Ewangelickim w Renningen. W roku 1991 przeszedł do Miejskiego Kościoła Ewangelickiego w Stuttgart-Untertürkheim. W latach 1995-2000 był wykładowcą organów i improwizacji w Wyższej Szkole Muzyki Kościelnej w Heidelbergu. Od 1996 r. jest kantorem i organistą w Miejskim Kościele Ewangelickim w Karlsruhe, jak również kierownikiem artystycznym różnych koncertów jak np. Międzynarodowego Lata Organowego. Artysta kieruje także Chórem im. J.S. Bacha w Karlsruhe i grupą wokalną Coro Piccolo Karlsruhe. W 2007 roku został dyrektorem muzyki kościelnej. Christian-Markus Raiser był gościem wielu międzynarodowych festiwali muzycznych w kraju i zagranicą. Występował m.in. we Francji, w Polsce, w Szwecji, na Łotwie, Finlandii, Norwegii, Anglii, USA, Brazylii i Urugwaju. W swoim dorobku ma również wiele nagrań (Hänssler-Classics i Organum) oraz wystąpień radiowych i telewizyjnych. Jego programy zawierają dzieła wielu epok od baroku do współczesnej literatury organowej. Christian – Markus Raiser zajmuje się również kompozycją.

KÅRE NORDSTOGA (NORWEGIA) Urodzony w 1954 roku studiował na norweskiej Akademii Muzycznej w Oslo pod kierunkiem Sørena Gangfløta,  Bjørna Boysena i Kaare Ørnunga. Od swojego debiutanckiego koncertu w 1978 roku kontynuował studia pod okiem Davida Sangera w Londynie. Był organistą w kościele w Ullern, a od roku 1984 w katedrze w Oslo. Był związany z Norweską Akademią Muzyczną,  gdzie w 1994 roku otrzymał tytuł profesora.

Jako organista katedralny artysta prezentuje bogaty repertuar literatury organowej, w tym m.in. wszystkie dzieła organowe Jana Sebastiana Bacha. Nagrywa płyty z muzyką takich twórców jak: Brahms, Franck, Widor i Liszt. Wraz ze skrzypkiem Geir Inge Lotsbergiem nagrał m.in. płytę ze wszystkimi sonatami skrzypcowymi Bacha.

Kåre Nordstoga jest koncertującym organistą.  Współpracował z orkiestrami symfonicznymi z Oslo, Bergen i Trondheim. Występował w ramach licznych międzynarodowych  festiwali organowych, m. in.  w Aarhus, Paryżu i Tokio. W 2006 został uhonorowany Nagrodą Lindemana za działania na rzecz kultury Norwegii.

HENRYK GWARDAK (POLSKA/FINLANDIA) Urodził się w 1951 roku we Wrocławiu. W roku 1970 rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Romualda Sroczyńskiego oraz fortepianu w klasie prof. Aliny Głowackiej. Po uzyskaniu dyplomu w roku 1975 podjął pracę pedagogiczną w średnich szkołach muzycznych w Legnicy, a następnie w Elblągu organizując tam i prowadząc klasy organów. W latach 1979-1987 był organistą katedry św. Mikołaja w Elblągu. W roku 1980 zapoczątkował cykl koncertów organowych w Elblągu, Kwidzynie i Stegnie. Był dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej we Fromborku. W roku 1983 otrzymał nagrodę prezydenta Elbląga za całokształt działalności na rzecz upowszechniania kultury muzycznej na Warmii i Powiślu. Henryk Gwardak ma na swym koncie ponad 400 koncertów w dwudziestu krajach Europy oraz w Ameryce Łacińskiej i dwukrotnie w Japonii. Występował m.in. w katedrze Notre Dame w Paryżu, w katedrze w Tokio, Berlinie, Monachium, Kopenhadze, Lozannie, Oslo, Reykjaviku, Uppsali, Moskwie oraz w wielu innych prestiżowych miejscach. Dokonał nagrań radiowych, TV i filmowych w Polsce, Niemczech (WDR), Finlandii (YLE) i Japonii, gdzie nagrał również płytę CD. Uprawia także muzykę kameralną akompaniując chórom i czołowym artystom w wielu krajach Europy. Od roku 1987 mieszka na Wyspach Alandzkich (autonomiczna prowincja Finlandii), gdzie pracuje jako kantor, akompaniator oraz organizuje życie muzyczne na tym terenie. Od kilkunastu lat pełni funkcję dyrektora artystycznego najstarszej imprezy muzycznej na Alandach, Międzynarodowego Festiwalu Organowego. Za swą działalność otrzymał w roku 1993 nagrodę artystyczną fundacji rządu autonomii Wysp Alandzkich. W roku 2002 został ponownie wyróżniony prestiżowym medalem 75-lecia autonomii Wysp Alandzkich za zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej w regionie.

ALEXANDER FISEISKY (ROSJA) Urodzony w Moskwie. Z wyróżnieniem ukończył studia na Wydziale Fortepianu i Organów w Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie. Dzisiaj cieszy się sławą jako jeden z najbardziej znanych organistów w Rosji. Jest solistą Państwowej Filharmonii w Moskwie, dyrektorem Wydziału Organów Rosyjskiej Akademii Muzycznej im. Gniesinych, prezesem „Vladimir Odoyevsky Organ Centre”, rzeczoznawcą organowym, członkiem rady, zajmującej się standaryzacją edukacji organowej we wszystkich akademiach muzycznych w Rosji. Ponadto jest dyrektorem artystycznym wielu międzynarodowych festiwali organowych oraz członkiem jury wielu międzynarodowych konkursów.

Koncertował w ponad trzydziestu krajach, w tym także podczas kilku bardzo prestiżowych wydarzeń, takich jak: Festiwal w Wiedniu z okazji 50. rocznicy zakończenia II Wojny Światowej. W 2000 roku  - „Roku Bachowskim” , wykonał wszystkie dzieła J.S. Bacha (cztery razy w Niemczech, dwa razy pod auspicjami EXPO 2000 w Hanowerze oraz w ciągu jednego dnia w Dusseldorfie podczas „Bach – Marathon”). Z tej okazji został wpisany do „Księgi Rekordów Planety Ziemi” w Moskwie. W 2009 roku,  dedykowanemu G. F. Haendelowi,   wspólnie z Orkiestrą Barokową im. Gniesinych wykonał koncerty organowe tego kompozytora w Moskwie i Hanowerze. Jego dyskografia obejmuje ponad 40 różnych wydawnictwm.in. w wytwórniach: Melodia, Etcetera,  Deutsche Schallplatten, Lammas records. Wielu uznanych kompozytorów dedykowało mu swoje kompozycje, a jego muzykologiczne dzieła (m.in. Antologie: „Organ Music of Russia”, „Organ Music of the Baltics”, wydane przez Bärenreiter) spotkały się z najwyższym uznaniem. W roku 2009 wydał w Rosji książkę o historii organów i muzyki organowej. Aleksander Fiseiskybył stypendystą Deutscher Akademischer Austauschdienst – DAAD. W 1997 roku z rąk Prezydenta Jelcyna otrzymał tytuł Honorowy Artysta Rosji,  a w 2010 roku Moskiewskie Stowarzyszenie Kompozytorów uhonorowało go Złotym Medalem za wkład w rozwój muzyki współczesnej.

HANSJÖRG ALBRECHT (NIEMCY) Dyrygent, organista i klawesynista. Dyrektor artystyczny Munich Bach Choir & Bach Orchestra założonych przez legendarnego Karla Richtera. Regularnie prowadzi Monachijską Orkiestrę Symfoniczną, Bach Collegium oraz C.P.E. Bach-Choir w Hamburgu. Z tymi zespołami oraz we współpracy z innymi orkiestrami rozwinął nowe programy artystyczne. Ponadto regularnie koncertuje w prestiżowych ośrodkach muzycznych i festiwalach muzycznych. Jako dyrygent pracował z takimi artystami jak Dorothee Oberlinger, Arabella Steinbacher, Sharon Kam, Vesselina Kasarova, Simone Kermes i Klaus Florian Vogt oraz z licznymi zespołami kameralnymi: Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI Turin, Orchestra del Teatro di San Carlo Naples, Haydn Orchestra Bozen, Orchestra Sinfonica Siciliana, Prague Philharmonia, Bavarian State Orchestra, Münchner Rundfunkorchester, Hamburger Symphoniker, Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, Baroque Orchestra Moscow, Elbipolis Baroque Orchestra Hamburg, Stuttgart Bach Academy. Ponadto występuje jako solista i kameralista. Jako organista koncertuje w salach koncertowych jak i katedrach w Europie, Rosji i w USA. Występował gościnnie z renomowanymi orkiestrami takimi jak: Israel Philharmonic Orchestra, Los Angeles Opera Orchestra, St. Luke’s Chamber Orchestra New York, Orchestre de la Swisse Romande, Orchestra Sinfonica di Santa Cecilia Rome, Camerata Salzburg, Czech Philharmonic Orchestra, Kremerata Baltica and Bavarian Radio Symphony Orchestra. Przez pięć lat współpracował ze śpiewakiem i dyrygentem Peterem Schreierem. Dla Oehms Classics Hansjörg Albrecht (jako dyrygent i organista) nagrał wiele wysoko ocenianych płyt CD.  W 2013 roku był nominowany do nagrody Grammy.

MARTIN BAKER (ANGLIA) Urodzony w 1967 roku w Manchesterze. Studiował w Royal Northern College of Music oraz w Chetham’s School of Music and Downing College (Cambrigde). Następnie był organistą w londyńskiej katedrze Westminster oraz w katedrze św. Pawła. W wieku 24 lat został organistą słynnego  Westminster Abbey. Od 2000 roku jest dyrektorem muzycznym (Master of Music) Katedry Westminsterskiej, gdzie prowadzi znany na całym świecie chór oraz  odpowiada za całość życia muzycznego. Martin Baker jest koncertującym organistą, występującym zarówno w Zjednoczonym Królestwie, jak i na całym świecie (Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Hiszpania, Chorwacja, Węgry, Austria, Rosja i  USA).

JAVIER ARTIGAS (HISZPANIA) Urodzony w Saragossie, tam też rozpoczął swą edukację muzyczną w chórze katedralnym. Naukę kontynuował w klasie organów i klawesynu prof. J. L. Gonzalez Uriol, którą ukończył z wyróżnieniem. Swą wiedzę pogłębiał u wybitnych profesorów takich jak    M. Radulescu, K. Schnorr, M. Torrent,                      M. C. Alain i L. Rogg. Koncertuje w Europie jak i poza jej granicami, zarówno jako solista jak i z towarzyszeniem zespołów kameralnych, prezentujących muzykę dawną. Juror wielu konkursów  organowych. Jest także znanym i cenionym specjalistą z zakresu  dawnej hiszpańskiej muzyki organowej. W 1990 roku Javier Artigas został profesorem klasy organów i klawesynu w Konserwatorium w Murcji (Hiszpania). Ponadto jest dyrektorem Wydziału Muzyki Dawnej tej uczelni. Jest również wykładowcą muzyki dawnej na Escola Superior de Música de Catalunya.

KLEMENS SCHNORR (NIEMCY) Urodzony w 1949 roku. Absolwent Akademii Muzycznej i Uniwersytetu w Monachium (klasa organów Franza Lehrndorfera oraz klasa muzykologii  Rudolfa Bockholdta). Już jako uczeń był organistą w byłym kościele zakonnym w rodzinnej miejscowości - Amorbach.  Jest laureatem konkursów organowych w Avilli, w Bolonii i w Monachium (ARD).  Obecnie jest doradcą artystycznym dynastii książąt Leiningen oraz dyrektorem artystycznym cyklu Amorbach Abbey Concerts. Obecnie jest profesorem klasy organów w Akademii Muzycznej  we Freiburgu oraz gościnnym wykładowcą w Italian Organ Academy w Pistoi. Do 2012 roku był organistą katedralnym we Freiburgu. Do czasu objęcia  tej posady był muzykiem kościelnym, wykładowcą oraz rzeczoznawcą do spraw organów w Würzburgu i w Monachium. W latach 2002/03 był rektorem Academy of Catholic Ecclesiastical Music and Music Education w Regensburgu. Poza działalnością pedagogiczną i koncertową działa jako redaktor  opracowujący i wydawca dzieł z zakresu muzyki i gry organowej (Lexikon of Theology and the Church, Herder-Verlag/Freiburg, Organ Music Handbook, Bärenreiter-Verlag/Kassel).

GERARD GILLEN (IRLANDIA) Od 1976 roku jest  tytularnym organistą w dublińskiej prokatedrze. W latach 1985-2007 był dyrektorem wydziału Muzyki na Narodowym Uniwersytecie Irlandii w Maynooth. Ukończył z wyróżnieniami University College w Dublinie, Uniwersytet Oxfordzki oraz Królewskie Konserwatorium Muzyczne w Antwerpii, gdzie otrzymał najwyższą nagrodę przyznawaną w zakresie wykonawstwa – Prix d’Excellence. Gerard Gillen cieszy się międzynarodowym uznaniem w świecie muzycznym. Jako koncertujący organista  wykonał ponad 950 koncertów w Europie, w Ameryce i Australii. Koncertował w prestiżowych ośrodkach, wśród których wymienić należy:  Royal Festival Hall w Londynie, King’s College w Cambridge, Notre Dame w Paryżu, kościół św. Tomasza w Nowym Jorku, katedra Łaski Bożej w San Francisco, katedra św. Szczepana w Wiedniu, kościół św. Tomasza w Lipsku, kościół św. Bawona w Haarlemie oraz w katedrach i najważniejszych obiektach koncertowych w: Bratysławie, Brukseli, Kopenhadze, Jerozolimie, Oslo, Madrycie, Paryżu, Rzymie, San Francisco, Tallinie, Turynie. Zasiadał w  jury międzynarodowych konkursów organowych w Oxfordzie, Londynie, Ann Arbor, Grazu i w Dublinie. Rok 2014 to koncerty artysty w Niemczech, w Polsce oraz udział w prestiżowym Grand Organ Festival w Katedrze Westminsterski.

 

logo filha

 

 

logo Urzedu Marszałkowskiego


opal copy