Międzynarodowy Festiwal Organowy w Stegnie - już w najbliższą sobotę!
Sezon wakacyjny w pełni. Co robić na Wybrzeżu, gdy znudzi nam się plażowanie i morskie kąpiele? Koncerty organowe w Stegnie, to doskonała, wakacyjna oferta, która z pewnością uatrakcyjni sobotnie popołudnia na Wybrzeżu. Pierwszy koncert już w sobotę 5 lipca o godzinie 16:00 w Kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Stegnie. Festiwal potrwa do 16 sierpnia.
Koncerty organowe w Stegnie, to doskonała, wakacyjna oferta, która z pewnością uatrakcyjni sobotnie popołudnia na Wybrzeżu. I mimo, że nie uszczupli w znaczny sposób naszych portfeli, można oczekiwać, że spełni wymagania odbiorców ceniących muzykę na najwyższym poziomie. Wszystko dzięki różnorodności repertuaru i międzynarodowemu doborowi wykonawców, cieszących się uznaniem na całym świecie. Ciekawie zapowiada się już pierwszy dzień festiwalu, podczas którego wysłuchać będzie można koncertu organowego w wykonaniu prof. Romana Peruckiego, któremu towarzyszyć będą wspaniali skrzypkowie – Maria i Łukasz Peruccy.
Koncert inaugurujący Międzynarodowy Festiwal Organowy w Stegnie to wspaniały wstęp do wartościowych koncertów, które odbędą się w ramach tegorocznej edycji festiwalu. Dla pomorskich melomanów oraz turystów zaprezentują się znakomici artyści z Polski i Gdańska, ale także z zagranicy. Gościć będziemy nie tylko Niemców i Austriaków, ale także wspaniałą Classical Concert Chamber Orchestra, prosto z USA. Brzmienie organów urozmaicone zostanie także innymi instrumentami (pojawią się wspomniane już skrzypce, trąbka) oraz doskonałym brzmieniem sopranu. Występ sopranistki Danuty Mossakowskiej-Dulskiej usłyszymy podczas ostatniego z koncertów.
Coroczną imprezą towarzyszącą festiwalowi będzie Koncert odpustowy w Niedźwiedzicy, w Kościele św. Jakuba, podczas którego, organistce Annie Osińskiej towarzyszył będzie grający na cytrze Grzegorz Tomaszewski. To wydarzenie już 26 lipca o godz. 13:00.
Bilety w cenie 10 zł (bilet ulgowy) i 15 zł (bilet normalny) do nabycia w kościele przed koncertem.
Program
XXXIII Międzynarodowy Festiwal Organowy w Kościele NSPJ w Stegnie
Termin: 5/7-16/8/2014, soboty g. 16.00
Kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa w Stegnie
Impreza towarzysząca: 26/07, g. 13:00
Kościół św. Jakuba w Niedźwiedzicy
5/7 Roman Perucki, organy
Maria Perucka, skrzypce
Łukasz Perucki, skrzypce
Janusz Bielecki (*1962)
Passacaglia per Violino e Organo (arr. Tadeusz Kassak)
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Sonata in g-moll H 87 / Wg 70,6
Allegro moderato, Adagio, Allegro
W.A. Mozart (1756-1791)
Sonaty kościelne na dwoje skrzypiec i organy, KV 67, 144, 224, 225, 241, 245
Feliks Borowski (1872-1956)
Adoration skrzypce i organy
J.J. Bott (1826-1895)
Adagio Religioso op. 6
Sergiusz Rachmaninow (1873-1943)
Wokaliza
12/7 Władysław Szymański, organy
Classical Concert Chamber Orchestra (USA)
Ashot Tigranyan, dyrektor muzyczny i solista - skrzypek
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
V Sonata D-dur op. 65 nr 5
Christian H. Rinck (1770-1846)
Andante mit Variationen op. 70
W. A. Mozart (1756-1791)
Violin Concerto No. 5 in A major, K. 219
I. Allegro Aperto - Adagio - Allegro Aperto
II. Adagio
III. Rondeau - Tempo di Minuetto
Władysław Szymański
Preludium pasyjne
Charles M. Widor (1844-1937)
Toccata z V Symfonii op. 42
19/7 Bogdan Narloch, organy
Roman Gryń, trąbka
Jeremiah Clarke (1674-1707)
The Prince of Denmark's March
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
- Let the Bright Seraphim z oratorium Samson
- Aria z Muzyki na wodzie
- Allegro Maestoso z Muzyki na wodzie
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Opracowanie chorałowe Jesu bleibet meine Freunde z kantaty 147
John Stanley (1713-1786)
Trompet Voluntary
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Preludium i fuga d-moll op. 36
Oskar Lindberg (1887-1955)
Gammal fabodpsalm
Giulio Caccini (1545-1618)
Ave Maria
Sverre Eftestol (*1952)
The Yarmouth Belle
Fryderyk Chopin (1818-1849)
Etiuda op. 10 nr 3
Karol Kurpiński (1785-1857)
Cavatina
26/7 Douglas Lawrence (Australia), organy
Anonymous c. 1320
Estampie
Johann Kaspar Kerll (1627 - 1693)
Canzona
Johann Pachelbel (1653 - 1706)
Toccata e-moll
Fantasia g-moll
Ciacona c-moll
Dietrich Buxtehude (1637 - 1707)
Passacaglia d-moll
Preludium chorałowe: "Jesus Christus unser Heiland"
Preludium, fuga i chaconne C-dur
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
Preludium chorałowe: " Herr Jesu Christ, dich zu uns wend" BWV 709
Sonata II c-moll: Vivace, Largo, Allegro
Jehan Alain (1911 - 1940)
Chorale dorien
Gabriel Pierné
Preludium Es-dur
2/8 Bernhard Leonardy (Niemcy), organy
Jugendkantorei der Braunschweiger Domsingschule (Niemcy)
prowadzenie Elke Lindemann i Gerd-Peter Münden
Heinrich Schütz (1585-1672)
Tröstet mein Volk
Ich bin ein rechter Weinstock
Motetten zu sechs Stimmen aus der „Geistlichen Chormusik“
Improwizacje organowe nt. Tröstet mein Volk i Ich bin ein rechter Weinstock
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1797)
Kyrie und Gloria
aus der „Krönungsmesse“ KV 317
Improwizacje organowe nt. Kyrie und Gloria
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Richte mich Gott
Improwizacje organowe nt. Richte mich Gott
Bob Chilcot (*1955)
Ich hebe meine Augen auf
May the road rise to meet you
Improwizacje organowe nt. Ich hebe meine Augen auf i May the road rise to meet you
9/8 Witold Zalewski, organy
Janusz Szadowiak, trąbka, flügelhorn, trąbka piccolo
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata i fuga d-moll BWV 565
Aleksander Arutiunian (1920-2012)
Elegy
Giulio Caccini (1551-1618)
Ave Maria
Jacques-Nicolas Lemmens (1823-1881)
Fanfary
Tadeusz Kassak (*1951)
3 Melodie
Marian Sawa (1937-2005)
Fuga-Bolero
Ennio Morricone (*1928)
La Califfa, Gebriel Oboe
Theodore Dubois (1837-1924)
Toccata G-dur
Astor Piazzolla (1921-1992)
Oblivion, Ave Maria
16/8 Wojciech Różak, organy
Danuta Mossakowska-Dulska, sopran
Daniel Magnus Gronau (?-1747)
Waricacje nt. „Ein feste Burg ist unser Gott”
- Chorale in Contrapunto doppio (pro organo pleno)
- Var. prima a 2 Claviature coppulate
- Var. seconda a 2 Claviature con Pedale
- Var. terza a Pedale solo
- Var. quarta (c.f. in Pedale)
Henry Purcell (1695-1695)
Aria "Hark! the echiong Air" z opery "The Fairy Queen"
Henry Purcell
Pieśń "Music for a while"
J.S. Bach (1685-1750)
Aria "Ich folge dir" z Pasji św. Jana
G.F. Haendel (1685-1759)
Aria "Rejoice" z oratorium "Mesjasz"
Ferenc Liszt (1811-1886)
Ave Maria (wg Arcadelta)
Flor Peeters 1903-1986
"Morning" op. 36 nr 2
F. Peters
"Evening" op. 36 nr 4
Padre Davide Maria
Versetto solenne con Armonia di Trombe alla Tirolese -
Da Bergamo OFM (1791–1863)
Leon Boëllmann (1862-1897)
Prière à Notre-Dame, Toccata
z „Suite Gothique op. 25”
Impreza towarzysząca
26/07 g. 13.00 – koncert w kościele św. Jakuba w Niedźwiedzicy
Anna Osińska, organy
Grzegorz Tomaszewski, cytra koncertowa, cytra akordowa, cytra węgierska
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Passacaglia in d BuxWV 161
J. S. Bach (1685-1750)
IV Koncert C-dur BWV 595
Anonim (XIV w.)
Lamento di Tristano
Taniec polski z tabulatury Wojciecha Długoraja (opr. Grzegorz T.)
Grzegorz Tomaszewski
Taniec Derwisza
Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
„Nun ranket Alle Gott”
Louis - Claude Daquin (1694-1772)
“Le coucou” z trzeciej Suity
J.S. Bach
Sarabanda BWV 995 z Suity g-moll na lutnię
Taniec polski – Grzegorz Tomaszewski
Robert Schumann (1810-1856)
“6 Kanonische Studien” op. 56 nr 2
Louis James Alfred Lefébure-Wély (1817-1869)
“Élévation ou Communion” ze zbioru L’Organiste Moderne
Polka od Szczuczyna (mel. lud. opr. G.Tomaszewski )
Z tamtej strony jeziora (mel. lud. opr. G.Tomaszewski)
G. Tomaszewski
Inwencja ludowa na dwa smyczki
Bilety
Bilety w cenie 10 zł (bilet ulgowy) i 15 zł (bilet normalny) do nabycia w kościele przed koncertem.
Organizatorzy:
Gminny Ośrodek Kultury w Stegnie
Stowarzyszenie KULTURALNI
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku
Sponsor strategiczny PFB
BACKGROUND
KOŚCIÓŁ NAJŚWIĘTSZEGO SERCA PANA JEZUSA W STEGNIE
Pierwsze dokumenty potwierdzające istnienie kościoła rzymskokatolickiego w Stegnie pochodzą z XIV wieku. Według źródeł z w 1465 roku. w Stegnie istniał kościół gotycki. W świątyni były prowadzone rokowania polsko – krzyżackie w ostatnich latach wojny trzynastoletniej w 1465 roku. Nie zachowały się o nim żadne informacje.
W 1609 r. niemiecki proboszcz Georg Klein wybudował mały drewniany kościółek, który spłonął w 1676. Ocalała jedynie wieża, organy, wyposażenie ołtarza oraz dzwon z okresu wojny 13-letniej.
W miejscu starej świątyni 25 marca 1681 r. rozpoczęto prace nad budową nowej pod nadzorem Petera Willera - architekta, geodety, a także mechanika Miasta Gdańsk. Budowa barokowego kościoła, jak podają kroniki, była kosztowna (np. cieśla Peter Kamrath otrzymał: 2000 florenów, 8 beczek piwa, 15 beczek Krullingu i 6 świerków. Andreas Boshe za budowę wieży otrzymał 1150 florenów oraz drewno ze starej wieży, która ocalała). 29 listopada 1681 - w I Niedzielę Adwentu - kaznodzieja Martinus Kruger dokonał poświęcenia kościoła. 25 maja 1682 r. ukończono budowę chóru, zaś 15 czerwca 1683 rozbudowane zostały organy. Autorem wieży był Boshe, zaś hełmu, krzyża i chorągiewki - Daniel Madler. Na nowej wieży umieszczono również dzwon z 1643 roku, ocalały po pożarze, który do dziś w każde południe wybija godzinę 12-stą, a także dwa większe - w 1732 roku. W czasie II wojny światowej Niemcy wywieźli XVIII-wieczne dzwony. Dopiero w ostatnich latach dzięki współpracy prof. Januszajtisa z ks. Knapikiem jeden z nich powrócił do kościoła. Na ponad trzystuletnim dzwonie widnieje łacińska inskrypcja: Domine, da pacem in diebus nostris co oznacza: Panie, daj pokój naszym czasom.
WNĘTRZE ŚWIĄTYNI
Unikatowe wyposażenie kościoła stanowi największy model statku w Polsce. Jest on darem załogi w podzięce za cudem uratowane życie. Autorem największego modelu statku w Polsce jest F.W. Wehlm. Pracę ukończono dzień przed Wigilią w 1872 roku. Po 130 latach przeprowadzona konserwację pod przewodnictwem K. Bogackiego w Muzeum Morskim w Gdańsku.
SUFITOWE PŁÓTNO
Sufit tego kościoła pokrywa największy obraz w Polsce i jeden z największych w Europie. Wymiary płótna to 35 na 18m[1], czyli 450m2[2]. Cały strop pokrywa lniane płótno o luźnym splocie, wykonane metodą nici zmiennej. Na 1cm2 przypada 6-7 nici. Dzieło zostało przytwierdzone specjalnymi gwoździami do drewnianej przybitki. Artysta swoją pracę rozpoczął 5 lipca, a skończył w październiku 1688 r.
ORGANY
Obiektem, który latem przyciąga najwięcej zwiedzających, są organy. Kunsztowny prospekt organowy został uratowany z pożaru poprzedniego kościoła, zaś same organy pneumatyczne pochodzą z 1914 roku, ale ich historia rozpoczęła się 10 lat wcześniej, kiedy to z Berlina przybył Otto Conrad. Podziwiał wyborny prospekt instrumentu, jednak szukał możliwości, aby zbudować wówczas najnowocześniejsze organy pneumatyczne z wolną kombinacją. Conrad postanowił więc zakupić odpowiedni sprzęt - poprosił o pomoc władze Gdańska. Te odmówiły. Oto, jak jego starania opisuje jego syn, Verner Condrad: Ojciec samodzielnie zbierał datki, dawał koncerty... i tak przez 9 lat uzbierał 1//2 potrzebnej kwoty, (czyli 7000 marek w złocie).”Wówczas po raz kolejny zwrócił się o pomoc do władz Gdańska.” Udało się! Organy zostały wykonane przez firmę Schlag und Sohne ze Świdnicy. Posiadają 32 głosy oraz 2 rzędy registrów wysuwanych i 1 ręczny. Dodatkowo wmontowano tzw. Rollschweller. Urządzenie to pozwala na włączenie poszczególnych głosów przez obracanie nogą wałka. Dzięki wszystkim tym dodatkom osoby niepełnosprawne, w tym niewidome, a nawet ociemniałe wykonują na świdnickich organach koncerty! Instrument oddano do użytku 3 dni przed wybuchem I w.ś. Kilka lat później, organista i jego syn wyłącznie na podstawie instrukcji skonstruowali duży wentylator Ventus.
KOŚCIÓŁ ŚW. JAKUBA W NIEDŹWIEDZICY
Tutejsza jednonawowa, murowana, przykryta drewnianym, płaskim stropem, z wieżą usytuowaną od zachodu świątynia jest najstarszym kościołem gotyckim na Żuławach.
Nosi ślady licznych przebudów. We wnętrzu kościoła na uwagę zasługują trzy ołtarze z XVIII i XIX wieku, XVI-wieczna ambona, VIII-wieczne organy oraz dzwon z 1590 roku odlany w Gdańsku przez Gerda Bennigka, twórcę gdańskiego Neptuna (obecnie dzwon spoczywa w drewnianym przedsionku przy wejściu do kościoła). Obok kościoła znajduje się drewniana dzwonnica z końca XVIII wieku.
ROMAN PERUCKI
Ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Leona Batora w 1985r. Uczestniczył w mistrzowskich kursach organowych w kraju i za granicą. Jest profesorem gdańskiej Akademii Muzycznej od roku 1984 (w latach 1996-1999 był prorektorem ds. artystycznych) oraz w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku; jest I organistą Katedry Oliwskiej. Koncertuje w kraju i za granicą (cała Europa, USA i Japonia). Jest jurorem m.in. Międzynarodowego Konkursu Organowego w Kaltern (Włochy), Opavie (Czechy), w Kaliningradzie (Rosja) i Paryżu (Francja). Prowadził kursy mistrzowskie w Niemczech i Rosji. Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, posiada nagrania kasetowe i płytowe. Jego płytę "Messe pour les paroisses" Fr. Couperina Bohdan Pociej uznał w "Ruchu Muzycznym" za najlepsze nagranie roku 1991 wydane w Polsce, a II płyta Oliwska nominowana była do nagrody Fryderyka, w swoim dorobku posiada platynową płytę, wydaną w 1998 roku). Posiada liczne odznaczenia i nagrody, w tym nagrodę Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury oraz najwyższe odznaczenie papieskie "Pro ecclesiae et pontifice". W 2005 roku otrzymał Odznakę - Zasłużony Dla Kultury Polskiej-.
Jest Dyrektorem Naczelnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku oraz prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia "Musica Sacra", z którym organizuje m.in. najstarszy w świecie Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej, Międzynarodowy Konkurs Organowy im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów "Bliżej Bacha", koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz koncerty w kościołach Rumi, we Wdzydzach i Morągu. Od 1999 roku jest prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej.
MARIA PERUCKA - skrzypce. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie skrzypiec prof. Henryka Keszkowskiego. Brała udział w licznych, międzynarodowych kursach mistrzowskich. Występowała w kwartecie smyczkowym, z którym brała udział w wielu konkursach muzyki kameralnej (m.in. laureatka III nagrody – Łódź 1986). Jako solistka występowała z Kaliską Orkiestrą Symfoniczną, a w Zespole Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis była koncertmistrzem. Jest członkiem kwartetu skrzypiec 4PM. Koncertuje w wielu kościołach i salach koncertowych w miastach polskich: Warszawa, Kraków, Szczecin, Lublin, Gdańsk oraz w Niemczech, Francji, Włoszech, Belgii, Finlandii, Szwecji i Norwegii, w tym z wieloma wybitnym solistami i organistami. W swoim bogatym dorobku artystycznym posiada nagrania płytowe (z Januszem Szadowiakiem -trąbka, Danuta Mossakowską – sopran, i Romanem Peruckim -organy), radiowe i telewizyjne. Prowadzi ożywioną działalność pedagogiczną w Szkole Muzycznej II stopnia w Gdyni, między innymi z uczniami swojej klasy brała udział w mistrzowskich kursach skrzypcowych prowadzonych przez Maxima Vengerowa (październik 2009) i Siergieja Stadlera (czerwiec 2010).
ŁUKASZ PERUCKI studiuje w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku pod kierunkiem prof. Konstantego Andrzeja Kulki. W 2011 roku ukończył z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, w klasie skrzypiec mgr Anny Wolińskiej. Odnosi sukcesy na wielu konkursach zarówno jako solista jak i kameralista, m.in. zajął II miejsce na 5. Konkursie Wykonawczym Utworów Witolda Lutosławskiego w Warszawie, III miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Kameralnych Szkół Muzycznych II st. w Warszawie 2011, I miejsce na I Gdyńskim Konkursie Kameralistyki Fortepianowej i I nagrodę na X Makroregionalnych Przesłuchaniach Zespołów Kameralnych w Gdańsku. Był wieloletnim koncertmistrzem orkiestry Szkoły Muzycznej. Jest również stypendystą Centrum Edukacji Artystycznej. Koncertuje w kraju i za granicą (Włochy, Niemcy, Ukraina, Rosja).
WŁADYSŁAW SZYMAŃSKI, organista kompozytor, w latach 1975-78 studiował muzykologię w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Następnie w latach 1978-83 studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach, którą ukończył w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz na Wydziale Teorii Muzyki. W tej samej uczelni ukończył także Podyplomowe Studium dla kapelmistrzów orkiestr dętych. Doskonalił się na mistrzowskich kursach gry organowej u prof. F. Peetersa w Belgii i prof. L. Rooga w Austrii. Od 1985 roku wykładowcą Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1979 roku jest organistą bazyliki św. Wojciecha w Mikołowie. Jest członkiem Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Sakralnej w Katowicach. W 2001 roku w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego obronił z wyróżnieniem pracę doktorską o konstrukcji zabytkowych organów Górnego Śląska. W październiku 2009 roku otrzymał stopień doktora habilitowanego. Jako koncertujący organista występował poza Polską w Austrii, Czechach, Belgii, Danii, Finlandii, Hiszpanii, Holandii, Niemczach, Norwegii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Włoszech. Nagrywał dla radia i telewizji. Nagrał trzy płyty CD na zabytkowych, XIX wiecznych organach bazyliki św. Wojciecha w Mikołowie. W 2003 roku wygłosił wykład w Hochschule für Musik w Düsseldorfie na temat organów i muzyki organowej na Górnym Śląsku. W ramach działalności naukowej jest autorem wielu publikacji na temat organów i muzyki organowej. Wielokrotnie wygłaszał odczyty i wykłady na renomowanych konferencjach muzykologicznych. Jest jurorem w konkursach organowych i kompozytorskich. W. Szymański jest także kompozytorem, autorem utworów organowych, kameralnych, wokalno-instrumentalnych. W tej dziedzinie dwukrotnie otrzymał wyróżnienia na konkursach kompozytorskich: w 1983 roku za Toccatę na dwa fortepiany i w 1985 roku za Hymn na organy. Jego kompozycje wykonywane były w znaczących ośrodkach muzycznych: Berlinie, Warszawie, Genevie, Turynie, Londynie, Helsinkach, Lahti, Sztokholmie, Pradze, Valencji, Wiedniu. Jest jednym z inicjatorów i dyrektorem artystycznym Mikołowskich Dni Muzyki odbywających się od 1991 roku. Obecnie jest profesorem nadzwyczajnym Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 2008 roku jest dziekanem Wydziału Wokalno-Instrumentalnego tej uczelni. Odznaczony brązową odznaką Gloria Artis.
CLASSICAL CONCERT CHAMBER ORCHESTRA
z Kalifornii jest wirtuozowskim zespołem kameralnym ze zmiennym składem instrumentalnym. Orkiestra pracuje w oryginalnej, barokowej konfiguracji, bez dyrygenta – liderem zespołu jest jego założyciel, dyrektor muzyczny i solista, Ashot Tigranyan.
Maestro Ashot Tigranyan jest znanym w świecie skrzypkiem. Ukończył Moskiewskie Konserwatorium, gdzie studiował pod kierunkiem legendarnego rosyjskiego skrzypka Leonida Kogana. Koncertował w Rosji, w całej Europie oraz w Stanach Zjednoczonych. Tam, w 2006 roku założył Classical Concert Chamber Orchestra, stanowiącą uzupełnienie solowej kariery artysty.
W 2012 roku Maestro Ashot Tigranyan wraz Classical Concert Chamber Orchestra zawitał do Europy. Od tego czasu zespół występował w Hiszpanii, Danii, Szwecji, Norwegii i Wielkiej Brytanii. W tym czasie, w Polsce, orkiestra dokonała nagrań trzech projektów muzycznych.
BOGDAN NARLOCH
studia muzyczne odbył w klasie organów prof. Leona Batora w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Brał udział w wielu kursach interpretacji muzyki organowej, m.in. u Milana Šlechty w Pradze, Guy Boveta, U. Spang-Hansena. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie. Od 1995 roku wspólnie z prof. Markiem Toporowskim organizuje Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej, odbywające się pod patronatem Ministra Kultury. Prowadziło je wielu wybitnych europejskich organistów m.in. Christopher Stembridge, Klaus Eichhorn, Vincent Warnier, Jaroslav Tuma, Wolfgang Seifen, Peter van Dijk, Christoph Grohmann, Aude Heurtematte, Desmond Hunter, Jan van Mol, Dalibor Miklavičič, Dietrich Kollmannsperger, Marc Bauman. Jest wykładowcą z tytułem doktora habilitowanego na Akademii Sztuki w Szczecinie, Instytucie Muzyki Akademii Pomorskiej w Słupsku, oraz nauczycielem w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie, gdzie prowadzi klasę organów. Członek Diecezjalnej Komisji Śpiewu, Muzyki Kościelnej i Instrumentów Muzycznych, w której zajmuje się sprawami organów diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. Brał udział w wielu koncertach w kraju i za granicą (Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Norwegia, Rosja, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Włochy). W swoim dorobku posiada kilka nagrań CD m.in. prezentując historyczne organy i muzykę organową Pomorza.
ROMAN GRYŃ jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończył w roku 1983 na wydziale instrumentalnym – specjalność trąbka. Swoje umiejętności doskonalił u wybitnych pedagogów: Tiemofieja Dokshicera i Edwarda Tarra w Bayreuth. Jest on laureatem Konkursu Młodych Trębaczy w Pabianicach (1980) oraz Konkursu Gry na Trąbce w Gdańsku (1985). Pracę zawodową rozpoczął w roku 1983 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 1986-1988 pracował na stanowisku muzyka solisty w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, a od roku 1986 do 2007 był solistą i kierownikiem grupy trąbek w Filharmonii Poznańskiej. Ponadto współpracował z takimi orkiestrami, jak: Filharmonia Bałtycka, Szczecińska, Koszalińska, Toruńska Orkiestrą Kameralną, Capellą Bydgostiensis, Brandenburgische Staatsorchester Frankfurt (Niemcy), Northamptonshire Conuty Youth Concert Band (Wielka Brytania). Z wyżej wymienionymi orkiestrami koncertował we wszystkich krajach Europy, a także w USA i Kanadzie. Roman Gryń prowadzi również bardzo bogatą działalność solistyczną i kameralną. Jest współtwórcą zespołu kameralnego "Poznań Brass Quintet", wielokrotnie koncertował z zespołem "Tutti e Solo", z którym nagrał CD „Polski Barok". W swojej karierze artystycznej bardzo często koncertował z organami, występując z takimi artystami jak: J. Tumą (Czechy), M. Rostem (Niemcy), M. Hannulą (Finlandia), E. Karolak, S. Kamińskim, R. Hauptmanem, M. Dąbrowskim, B. Narlochem, R. Peruckim, J. Malanowiczem, A. Chorosińskim. Ponad to jest profesorem w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i w Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę trąbki pełniąc jednocześnie od 2002 roku funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Akordeonu. Często zasiada w jury konkursów krajowych i międzynarodowych . Prowadzi warsztaty i kursy interpretacji w zakresie muzyki orkiestrowej, kameralnej i solistycznej.
DOUGLAS LAWRENCE
swój koncert w Sion (Szwajcaria, 1971 rok) na najstarszych czynnych organach świata, datowanych na około 1420 rok uważa za swój debiut artystyczny. Od tej pory jako organista lub dyrygent Douglas Lawrence wykonał około 2000 koncertów. Występował w całej Europie, m. in. w londyńskiej katedrze Św. Pawła oraz Katedrze Westminsterskiej, w Notre Dame w Paryżu, w bazylice Św. Marka w Wenecji, w kościele św. Bawona w Haarlemie, w katedrze św. Szczepana w Wiedniu, w Katedrze w Bonn, kościele Pamięci w Berlinie i katedrze św. Piotra w Genewie. Ponadto koncertował w wielu azjatyckich ośrodkach muzycznych m. in. w Singapurze, Hong Kongu, Pekinie i Manili oraz w kościołach, ratuszach i salach koncertowych Australii i Nowej Zelandii. W swoim dorobku posiada około 60 wydawnictw muzycznych. W australijskim Melbourne jest dyrektorem muzycznym prezbiteriańskiego Scot’s Church, gdzie znajdują się słynne organy Riegera, a także dyrektorem chóru Australian Chamber Choir. Wykłada na Uniwersytecie w Melbourne. Dokonał inauguracji organów słynnej Opery w Sydney. Jest częstym konsultantem budowy nowych instrumentów. Jego pasją jest muzyka J. S. Bacha oraz współczesna muzyka australijska, którą bardzo chętnie wykonuje.
MŁODZIEŻOWY CHÓR Z KATEDRALNEJ SZKOŁY ŚPIEWU W BRUNSZWIKU składa się z ponad 100 młodych śpiewaków. Młodzież spotyka się dwa razy w tygodniu na próbach, które w większej części stanowią lekcje śpiewu. Chór jest częścią Katedralnej Szkoły Śpiewu, która posiada 800 aktywnych członków i jest największym przedsięwzięciem w zakresie muzyki ewangelickiej w Niemczech. Trzech kantorów opiekuje się 600 dziećmi oraz 200 dorosłymi. Wielu członków chóru młodzieżowego śpiewa w nim w Katedrze już od piątego roku życia i wędruje przez wiele dziecięcych grup chóralnych. Wieloletnie podróże koncertowe prowadziły chór przez takie państwa jak: Cypr, Anglia, Francja, Czechy i Szwajcarię. Jugendkantorei der Braunschweiger Domsingschule był jednym z pierwszych chórów, który w 2005 roku wystąpił w odrestaurowanym „Frauenkirche“ w Dreźnie. Jako jedyny chór w Niemczech jest prowadzony przez dwóch dyrygentów - kantorów. Organistka Elke Lindemann oraz organista katedralny Gerd-Peter Munden dzielą się partnersko próbami i koncertami. Chór śpiewa muzykę katolicką oraz przeplatając je popularną muzyką chóralną, sięgając po muzykę filmową i musicalową, jak np. oratorium „The armed man“ Karla Jenkinsa połączone z projekcją video.
WITOLD ZALEWSKI Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia. Od roku 1995 pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. Jako solista koncertuje regularnie w najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił m. in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, Tokio Metroplitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule i Moskwie. Jest wykładowcą w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z praktyki liturgicznej oraz organów. Od roku 1998 jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. W czasie pielgrzymek papieskich pełnił rolę organisty. Zajmuje się propagowaniem muzyki organowej, poprzez współorganizowanie wielu festiwali i koncertów. W roku 2011 wyróżniony został przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem "Proeclesia et Pontifice". W roku 2012 otrzymał stopień doktora sztuki.
JANUSZ SZADOWIAK Studiował w klasie trąbki w Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku. Zdobywca II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Trębaczy w 1977 r. Brał udział w Kursie Mistrzowskim w Weimarze w klasie trąbki Ludwika Güttlera. Koncertował jako solista w : Danii , Hiszpanii , Holandii, Rosji, Słowacji i Niemczech. Od 1974 r. jest I trębaczem - solistą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. W repertuarze posiada kompozycje na: trąbkę, kornet, flugelhorn i trąbkę piccolo, arie solowe na sopran, trąbkę piccolo, bas i trąbkę piccolo, koncerty z orkiestrą na: trąbkę, trąbkę i skrzypce, trąbkę i fortepian, trąbkę i perkusję. Od 1979 r. jest członkiem „The Gdansk Philharmonic Brass", z którym koncertował w Austrii, Belgii, Bułgarii, Niemczech, Szwecji i Włoszech. Z zespołem nagrywa dla Polskiego Radia i Telewizji. Współpracuje z: Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią: Częstochowską, Koszalińską, Podlaską, Śląską, Sudecką, Zielonogórską. Dokonał polskich prawykonań utworów na trąbkę : J. Daetwyler - Koncert na trąbkę, ork. smyczkową i perkusję z Łomżyńską Orkiestrą Kameralną pod dyr. T. Chachaja (16 XI 2001); T.Kassak - 3 Melodie, A.Arutiunian - Elegy z Płocką Orkiestrą Symfoniczną pod dyr. M.Dworzyńskiego 4 VII 2004, Zbigniew Kruczek – Koncert podwójny na trąbkę, skrzypce i orkiestrę (24 IX 2010 r.), Zbigniew Kruczek – Les pelerins na trąbkę i organy (2 VI 2011r.). Bierze udział w projekcie : „OLO WALICKI METALLA PRETIOSA" (Olo Walicki –kontrabas, L.Możdżer – fortepian, M.de Martin – perkusja - RFN, wraz z „The Gdansk Philharmonic Brass") - prawykonanie projektu odbyło się 19 X 2003 w Warszawie na 45 JAZZ JAMBOREE, a także gra w zespole : „CLASSIC QUARTET" w składzie: T.Kassak - fortepian, Z.Cichocki - kontrabas i A.Skotnicki - perkusja. Nagrał we Fromborku CD z utworami na trąbkę, skrzypce i organy (M. Perucka – skrzypce, R. Perucki – organy).
WOJCIECH RÓŻAK, urodzony w w 1968 r. w Zabrzu. Zamiłowanie do muzyki wyniósł z rodzinnego domu, stawiając pierwsze „muzyczne” kroki pod okiem swojego ojca – organisty katedry w Gliwicach. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku czterech lat. W 1988 roku ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia w Gliwicach w klasie fortepianu Krystyny Moszyńskiej i w tym samym roku rozpoczął studia na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego, oraz na wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. W czasie studiów uczestniczył w licznych kursach interpretacji prowadzonych przez profesorów takich jak: Guy Bovet, Ulrik Spang-Hanssen, Nicholas Danby. W 1990 odbył kurs mistrzowski pod kierunkiem prof. Herberta Tachezi w Graz. W 1991 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki. W 1993 roku ukończył studia na obu kierunkach (organy-dyplom z wyróżnieniem). W 2001 roku uzyskał dyplom Musikakademie der Stadt Basel - Schola Cantorum Basiliensis, gdzie w latach 1995-2001 odbywał studia podyplomowe w klasie organów i klawesynu prof. Jean-Claude Zehnder’a, a także w zakresie chorału gregoriańskiego, dawnych praktyk wykonawczych, oraz realizacji Basso Continuo (klasa Gottfrieda Bacha). Artysta jest laureatem międzynarodowych konkursów organowych im. J. P. Sweelincka w Gdańsku w 1992 oraz Muzyki Dawnej w 1994 w Brugge (Belgia). Jest dwukrotnym laureatem dorocznej nagrody Prezydenta Miasta Gliwice (1994 i 2009) za działalność artystyczną i za wkład w rozwój kultury w mieście. Od najmłodszych lat związany był z posługą organistowską, najpierw w Polsce, następnie w Szwajcarii. Obecnie pełni obowiązki organisty kościoła pielgrzymkowego Matki Bożej z Lourdes w Zurychu. Regularnie występuje z koncertami we wszystkich ważniejszych ośrodkach muzyki organowej w kraju i za granicą (Włochy, Austria, Finlandia, Szwajcaria, Niemcy, USA) zarówno jako solista jak i kameralista. Współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej. Ma na swoim koncie nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Jest również od dwudziestu pięciu lat dyrektorem naczelnym i artystycznym Międzynarodowego Festiwalu „Dni Muzyki Organowej” w Gliwicach. Za dotychczasową działalność artystyczną, upowszechnianie dóbr kultury oraz ochronę Dziedzictwa Narodowego otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Srebrny Krzyż Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej na mocy postanowienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
DANUTA MOSSAKOWSKA-DULSKA, wykształcenie muzyczne uzyskała w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Grażyny Fiedoruk - Sienkiewicz i w klasie śpiewu solowego w klasie prof. Zofii Jankowicz – Pobłockiej. Studia podyplomowe odbyła w Wyższej Szkole Muzycznej w Dreźnie w klasie prof. Christiana Elsnera. Po ukończeniu studiów fortepianowych rozpoczęła prace na stanowisku wykładowcy na wydziale wokalno-aktorskim na macierzystej uczelni. W latach 1995-1999 śpiewała w Operze Hamburskiej. Następnie rozpoczęła pracę pedagogiczną w szkole muzycznej i na Uniwersytecie w Brunszwiku. Występuje na wielu festiwalach i koncertach muzyki oratoryjnej i operowej, m.in. w filharmoniach Kolonii, Hamburga, w Holandii, Francji, Szwajcarii, Słowacji i Szwecji.
ANNA OSIŃSKA
jest studentką w klasie organów prof. Romana Peruckiego, dr Hanny Dys i mgr Macieja Zakrzewskiego w gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki. W roku 2010 ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku, w klasie organów dr Hanny Dys. Jest laureatką I miejsca w Konkursie Muzyki Organowej na XXIV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej im. Ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi w 2012. W roku 2013 otrzymała „Złoty Laur Młodego Organisty” na XXXVI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Giżycku. Brała udział w licznych kursach interpretacji muzyki i improwizacji organowej u tak znakomitych mistrzów jak m. in.: prof. Tomasz Adam Nowak (Niemcy-Polska), prof. Helmut Deutsch (Niemcy), prof. Lorenzo Ghielmi (Włochy), prof. Angelo Castaldo (Włochy), prof. Józef Serafin (Polska), prof. Andrea Macinanti (Włochy) Ludger Lohmann (Niemcy). Uczestniczyła w kilku edycjach Międzynarodowego Festiwalu Organowego Młodych "Juniores Priores Organorium Seinensis" w Sejnach. Koncertuje jako solistka i kameralistka w wielu miastach Polski.
GRZEGORZ TOMASZEWSKI urodzony w 1961 roku. Edukację muzyczną rozpoczął od gry na akordeonie, po to by w rezultacie zostać samoukiem cytrzystą. W Polsce – kraju gdzie nie kształci się cytrzystów pobierał lekcje prywatne od nieżyjącego już Bronisława Leszczyńskiego. W roku 1998 oraz 2000 nawiązał kontakt z europejskim środowiskiem muzyków cytrzystów uczestnicząc w spotkaniach i kongresie cytrzystów w Czechach i w Austrii. W przeciwieństwie do nich używających z reguły w czasie koncertu tylko jednej cytry koncertowej Grzegorz Tomaszewski ukazuje pełnię brzmień i możliwości trzech cytr – koncertowej, akordowej i węgierskiej. W swoim dorobku fonograficznym ma dwie płyty nagrane tylko na cytrach – „Rośnie ziele” (2005) oraz „Kuranty przeszłości (2011), a także kilkanaście nagranych z innymi muzykami. Na przestrzeni dwudziestu ostatnich lat grał w Polsce i w siedmiu krajach europejskich reprezentując w 2006 roku Polskie Radio wraz z Michałem Kulentym (saksofony, flety) na Festiwalu Europejskiej Unii Radiowej w Kaustinen (Finlandia ) czy też szerzej polską kulturę w przedsięwzięciach organizowanych przez Konsulat Polski w Mediolanie. W roku 2010 powołał do życia Kwartet Pałucki - zespół składający się z wybitnych postaci polskiego nurtu „world music”. Zespół ten w kwietniu 2014 roku – Roku Kolbergowskim przedstawił nowy program zainspirowany zapisami Kolberga pt. „Zapomniane Pieśni Pałuk”. Grzegorz Tomaszewski jest autorem kilkudziesięciu tematów skomponowanych na cytrę. www.gregor-cytra.com.
Sponsor strategiczny PFB
Ołowianka, wyspa sztuki
w dawnej hali turbin ... dziś rozbrzmiewa muzyka
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku
Gdańsk 80-751, ul. Ołowianka 1
www.filharmonia.gda.pl