Cysterskie Lato Muzyczne rusza już w tę niedzielę!
W tym roku już po raz dziewiąty będzie można uczestniczyć w koncertach zorganizowanych przez Polską Filharmonię Bałtycką im. F. Chopina w Gdańsku wraz z parafią rzymskokatolicką pw. Zwiastowania Pana w Żarnowcu. Koncerty będą odbywały się w lipcowe i sierpniowe niedziele o godzinie 20:30.
Gotycki kościół o barokowym wnętrzu zapewni niezwykły klimat podczas słuchania koncertu oraz da szczególną oprawę potężnemu brzmieniu organów. Program wydarzenia został ułożony tak różnorodnie, że każdy znajdzie coś wyjątkowego dla siebie. Będzie można posłuchać kompozycji organowych w wykonaniu wybitnych artystów, którym towarzyszyć będą soliści oraz krajowe i zagraniczne chóry i zespoły, takie jak: Chór kościoła St. Martini w Brunszwiku oraz Classical Concert Chamber Orchestra. Na organach zagrają: Roman Perucki, Wolfgang Kleber, Bogdan Narloch, Marcin Armański, Mateusz Rzewuski. Witold Zalewski i Hanna Dys. Oprócz dźwięku organów usłyszymy także piękne brzmienie skrzypiec, idealnie komponujący się z organami fagot, fletnię Pana – instrument o korzeniach mitologicznych oraz rzadko spotykaną współcześnie cytrę. Doskonałym urozmaiceniem będzie także występ sopranistki Danuty Mossakowskiej-Dulskiej. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.
Koncerty
Termin: 6/7-17/8/2014; niedziele, g 20.30
Kościół Zwiastowania Pana w Żarnowcu
Niedziele, godz. 20:30.
Program
IX Cysterskie lato muzyczne
6/7 Roman Perucki, organy
Maria Perucka, skrzypce
Łukasz Perucki, skrzypce
J.S. Bach (1685-1750)
Passacaglia c- moll BWV 582
Janusz Bielecki (*1962)
Passacaglia per Violino e Organo (arr. Tadeusz Kassak)
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Sonata in g-moll H 87 / Wg 70,6
Allegro moderato, Adagio, Allegro
W.A. Mozart (1756-1791)
Sonaty kościelne na dwoje skrzypiec i organy, KV 67, 144, 224, 225, 241, 245
Feliks Borowski (1872-1956)
Adoration skrzypce i organy
J.J. Bott (1826-1895)
Adagio Religioso op. 6 , 1925
Sergiusz Rachmaninow (1873-1943)
Wokaliza skrzypce i organy
13/7 Wolfgang Kleber (Niemcy), organy
Gabor Meszaros (Szwajcaria), fagot
Michel Corrette (1709-1795)
Sonata d-moll op. XX/2
- Allegro
- Aria I, Aria II
- Allegro, staccato
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga G-dur, BWV 541
Zdenĕk Šesták (*1925)
Zwei virtuose Inventionen für Fagott
- Recitativo, molto rubato
- Molto allegro, quasi adiratamente
Max Reger (1873-1916)
Basso ostinato, Op. 69,3
Wolfgang Kleber (*1958)
Sonatine (2007)
Max Reger
Moment musical und Capriccio, Op. 69,4+5
Ludwig Milde (1849-1913)
Concerto nr 2 f-moll
20/7 Bogdan Narloch, organy
Classical Concert Chamber Orchestra (USA)
Ashot Tigranyan, dyrektor muzyczny i solista - skrzypek
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
- Let the Bright Seraphim z oratorium Samson transkr. org.
- Aria z Muzyki na wodzie transkr. org.
- Allegro Maestoso z Muzyki na wodzie transkr. org.
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Preludium i fuga d-moll op. 36 organy solo
Hans-André Stamm (*1958)
Rondo alla Latina organy solo
Noel Goemanne (1926-2010)
En el silencio de
la noche (z Sant Antonio Suite) organy solo
Brita Leutert-Falch (*1966)
Toccata na temat Lobe den Herren organy solo
W. A. Mozart (1756-1791)
Violin Concerto No. 5 in A major, K. 219 orkiestra solo
I. Allegro Aperto - Adagio - Allegro Aperto
II. Adagio
III. Rondeau - Tempo di Minuetto
27/7 Marcin Armański, organy
konsort/ consort fletów prostych Bianco Fiore
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Concerto d-moll BWV596 organy solo
Johann Kaspar Ferdinand Fischer (1665-1746)
Chaconne in F organy solo
Alfonso Ferrabosco (1578–1628)
Fantasia
Guillaume Costeley (1530–1606)
Allon, Gay Bergeres
Pierre Passereau (ok. 1509–1547)
Il est bel et bon
John Jenkins (1592–1678)
Allemande
Robert White (ok. 1538–1574)
In Nomine
wyd. Pierre Attaignant (1494–ok. 1551)
Suita tańców francuskich: Branle Mari je songeois l'autre jour, Basse danse,Tourdions
John Lloyd (ok. 1480–1523)
Puzzle – canon I
Robert Johnson (ok. 1583– ok. 1634)
In Nomine
Girolamo Frescobaldi (1583–1643)
Canzon Prima z Ricercari, et canzoni francese
Tarquinio Merulo (ok. 1594–1665)
Canzona La Lusignola
Felix Mendelssohn (1809-1847)
Sonata f-moll organy solo
3/8 Mateusz Rzewuski, organy
Jugendkantorei der Braunschweiger Domsingschule (Niemcy)
prowadzenie Elke Lindemann i Gerd-Peter Münden
Mateusz Rzewuski (*1991)
Improwizacja w stylu „Organo Pleno
Felix Mendelssohn – Bartholdy (1809-1847)
V Sonata D-dur op.65
Heinrich Schütz (1585-1672)
Tröstet mein Volk
Ich bin ein rechter Weinstock
Motetten zu sechs Stimmen aus der „Geistlichen Chormusik“
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1797)
Kyrie und Gloria
aus der „Krönungsmesse“ KV 317
J. S. Bach (1685-1750)
Chorał „Schmücke dich, o liebe Seele” BWV 654
M. Rzewuski (*1991)
Improwizacja nt. „Te deum” Charpentiera
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
“Richte mich Gott”
Bob Chilcot (*1955)
Ich hebe meine Augen auf
May the road rise to meet you
Leon Boëllmann (1862-1897)
Toccata z Suity Gotykiej c-moll op. 25
10/8 Witold Zalewski, organy
Dumitru Harea (Mołdawia), fletnia Pana
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata i fuga d-moll BWV 565 organy solo
Preludium chorałowe:
„O Mensch bewei’n, dein’ Sünde Gross” BWV 622 organy solo
Piotr Czajkowski (1840-1893)
Pieśń neapolitańska fletnia Pana solo
Giullio Caccini (1545-1618)
Ave Maria organy i fletnia pana
Mirosław Skoryk (*1938)
Melodia organy i fletnia pana
Marian Sawa (1937-2005)
Fuga-Bolero organy solo
Nino Rota/arr. M. Matuszewski
Romeo i Julia organy i fletnia pana
Ennio Morricone/arr. M. Matuszewski
One Upon a Time in America organy i fletnia pana
James Last (*1928)
Samotny Pasterz organy i fletnia pana
Theodore Dubois (1837-1924)
Toccata G-dur organy solo
G. Dinicu (1898-1964)
Pacsirta - die lerche organy i fletnia pana
17/8 Hanna Dys, organy
Danuta Mossakowska – Dulska, sopran
Grzegorz Tomaszewski, cytra koncertowa, cytra akordowa, cytra węgierska
Bilety
Wstęp wolny.
Organizatorzy
Polska Filharmonia Bałtycka im. F. Chopina w Gdańsku
Parafia rzymskokatolicka pw. Zwiastowania Pana w Żarnowcu
SPONSORZY
PATRONI MEDIALNI
Sponsor strategiczny PFB
BACKGROUND
ROMAN PERUCKI
Ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Leona Batora w 1986r. Uczestniczył w mistrzowskich kursach organowych w kraju i za granicą. Od roku 1997 jest profesorem gdańskiej Akademii Muzycznej (w latach 1996-1999 był prorektorem ds. artystycznych) oraz w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku.
Jest Dyrektorem Naczelnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Z jego inicjatywy powstało Gdańskie Centrum Muzyczno – Kongresowe, siedziba filharmonii. Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Sacra”, z którym organizuje m.in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej (jeden z najsłynniejszych w świecie), Międzynarodowy Konkurs Organowy im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów „Bliżej Bacha”, koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz festiwale organowe w kościołach Pomorza Gdańskiego. Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Francji, Portugalii, Rosji, Meksyku oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie całej Polski. Jest jurorem wielu międzynarodowych konkursów organowych (Włochy, Francja, Czechy, Rosja, Polska). W swoim dorobku ma już ponad 2000 recitali. Koncertował w najsłynniejszych katedrach i salach koncertowych świata, m.in. w Notre Dame (Paryż), katedra w Gandawie (Belgia), Mariinsky Theater (St. Petersburg), sala koncertowa The UANL Symphony Orchestra w Monterrey (Meksyk). Koncertuje w Polsce, w niemal wszystkich państwach Europy, w Rosji, Japonii, Chinach, Australii, Meksyku i USA. Dużą część koncertów wykonuje wspólnie ze swoją małżonką, skrzypaczką Marią Perucką.
Jest I. organistą Archikatedry Oliwskiej. Od 1999 roku jest prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej .
Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, posiada nagrania płytowe. Jego płytę „Messe pour les paroisses” Fr. Couperina Bohdan Pociej uznał w „Ruchu Muzycznym” za najlepsze nagranie roku 1991 wydane w Polsce, a II płyta Oliwska nominowana była do nagrody Fryderyka. W swoim dorobku posiada platynową płytę, wydaną w 1998 roku. Posiada liczne odznaczenia i nagrody, w tym najwyższe odznaczenia papieskie: Pro Eclessiae et Pontifice, przyznane przez Ojca Świętego Jana Pawła II oraz Order św. Sylwestra nadany przez Papieża Benedykta XVI. W roku 2005 r. uzyskał złotą odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej. W 2007 roku otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną – Gryfa Pomorskiego za rok 2006 oraz nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki.
MARIA PERUCKA
Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie skrzypiec prof. Henryka Keszkowskiego. Brała udział w licznych, międzynarodowych kursach mistrzowskich. Występowała w kwartecie smyczkowym, z którym brała udział w wielu konkursach muzyki kameralnej (m.in. laureatka III nagrody – Łódź 1986). Jako solistka występowała z Kaliską Orkiestrą Symfoniczną, a w Zespole Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis była koncertmistrzem. Jest członkiem kwartetu skrzypiec 4PM.
Koncertuje w wielu kościołach i salach koncertowych w miastach polskich: Warszawa, Kraków, Szczecin, Lublin, Gdańsk oraz w Niemczech, Francji, Włoszech, Belgii, Finlandii, Szwecji i Norwegii, w tym z wieloma wybitnym solistami i organistami. W swoim bogatym dorobku artystycznym posiada nagrania płytowe (z Januszem Szadowiakiem -trąbka, Danuta Mossakowską – sopran, i Romanem Peruckim -organy), radiowe i telewizyjne.
Prowadzi ożywioną działalność pedagogiczną w Szkole Muzycznej II stopnia w Gdyni, między innymi z uczniami swojej klasy brała udział w mistrzowskich kursach skrzypcowych prowadzonych przez Maxima Vengerowa (październik 2009) i Siergieja Stadlera (czerwiec 2010).
ŁUKASZ PERUCKI - studiuje w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku pod kierunkiem prof. Konstantego Andrzeja Kulki. W 2011 roku ukończył z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, w klasie skrzypiec mgr Anny Wolińskiej. Swoje umiejętności doskonalił również na kursach mistrzowskich m. in. u prof. Michaela Vaimana i Maxima Vengerova. Odnosi wiele sukcesów jako solista, ale w swojej edukacji i działalności artystycznej szczególną wagę przypisuje kameralistyce; zajął II miejsce na 5. Konkursie Wykonawczym Utworów Witolda Lutosławskiego w Warszawie, III miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Kameralnych Szkół Muzycznych II st. w Warszawie 2011, I miejsce na I Gdyńskim Konkursie Kameralistyki Fortepianowej i I nagrodę na X Makroregionalnych Przesłuchaniach Zespołów Kameralnych w Gdańsku. Jest stypendystą Centrum Edukacji Artystycznej. Prowadzi ożywioną działalność koncertową, w swoim dorobku artystycznym szczególnie ceni sobie występy jako solista z Orkiestrą Kameralną Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy oraz z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Kaliningradzkiej.
WOLFGANG KLEBER, urodzony w 1958 roku w Idstein/Taunus. Muzykę kościelną oraz grę na organach studiował w klasie Edgara Krappa, w Musikhochschule we Frankfurcie n/Menem. W 1982 roku zdobył "Johann-Pachelbel-Preis" podczas międzynarodowego konkursu interpretacji organowej w Nürnberg. W latach 1981 – 1985 był organistą i dyrektorem muzycznym (KMD) w Kreuzkirche w Wiesbaden. Od 1985 roku tą samą funkcję pełni w Pauluskirche w Darmdstadt. W latach 1994 -1998 wykładał w Hochschule für Kirchenmusik w Heidelbergu. W swoim bogatym dorobku artystycznym posiada wiele nagrań radiowych i płytowych. W 2002 roku wraz z Barbarą Meszaros (sopran) i jej bratem Gaborem Meszaros (fagot) założył «trio insolito». Cztery lata temu otrzymał Darmstädter Musikpreis. Obok czynnej działalności koncertowej, Wolfgang Kleber zajmuje się działalnością kompozytorską. Spośród jego utworów wymienić należy: operę «Santa Cruz» oraz oratoria «Tefilla» i «Weg-Farben».
GABOR MESZAROS, urodzony w rodzinie z długimi tradycjami muzycznymi. Studiował w Winterthur University of Music, u swojego ojca, prof. Janosa Maeszaros’a, który był uczniem legendarnego Karela Pivonki. Swoją edukację muzyczną pogłębiał podczas licznych kursów mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez: Milana Turkovica, Frantiska Hermanna, Wernera Seltmanna. W wieku 26 lat został pierwszym fagocistą Balearic Symphonic Orchestra. Koncertował z wieloma orkiestrami symfonicznymi w Szwajcarii, Hiszpanii i w Niemczech, gdzie współpracował jako solista w dyrygentami takimi jak: Arpad Joo, Víctor Pablo Pérez, Anthony Wit i Mario Venzago. Jako pierwszy fagocista wystąpił podczas Millennium Gala Concert of the Nations, która odbyła się pod patronatem UNESCO w Lincoln Center w Nowym Jorku. Regularnie zasiada w jury wielu międzynarodowych konkursów muzycznych. Od 1998 roku jest profesorem na Uniwersytecie Muzycznym “Conservatorio della Svizzera Italiana” w Lugano. Jego absolwenci są laureatami wielu krajowych i międzynarodowych konkursów. Gabor Meszaros prowadzi kursy mistrzowskie we Włoszech, na Węgrze, Portugalii, Hiszpanii, Korei, w Chinach i w rodzinnej Szwajcarii. Szczególne miejsce w życiu artystycznym artysty zajmuje muzyka kameralna. Jest członkiem Swiss Nonet, the Ensemble Varié, the Trio Insolito, the Ensemble Ticino Musica. Ponadto współpracuje z Ensemble Villa Musica. Jako solista koncertuje w Europie, oby Amerykach i w Azji. Nagrywa dla radia i telewizji. Współpracuje z wytwórnią “La Bottega Discantica”. Od 2009 roku Gabor Meszaros jest dyrektorem artystycznym Festival Ticino Musica International Classic.
BOGDAN NARLOCH studia muzyczne odbył w klasie organów prof. Leona Batora w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Brał udział w wielu kursach interpretacji muzyki organowej, m.in. u Milana Šlechty w Pradze, Guy Boveta, U. Spang-Hansena. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie. Od 1995 roku wspólnie z prof. Markiem Toporowskim organizuje Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej, odbywające się pod patronatem Ministra Kultury. Prowadziło je wielu wybitnych europejskich organistów m.in. Christopher Stembridge, Klaus Eichhorn, Vincent Warnier, Jaroslav Tuma, Wolfgang Seifen, Peter van Dijk, Christoph Grohmann, Aude Heurtematte, Desmond Hunter, Jan van Mol, Dalibor Miklavičič, Dietrich Kollmannsperger, Marc Bauman. Jest wykładowcą z tytułem doktora habilitowanego na Akademii Sztuki w Szczecinie, Instytucie Muzyki Akademii Pomorskiej w Słupsku, oraz nauczycielem w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie, gdzie prowadzi klasę organów. Członek Diecezjalnej Komisji Śpiewu, Muzyki Kościelnej i Instrumentów Muzycznych, w której zajmuje się sprawami organów diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. Brał udział w wielu koncertach w kraju i za granicą (Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Norwegia, Rosja, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Włochy). W swoim dorobku posiada kilka nagrań CD m.in. prezentując historyczne organy i muzykę organową Pomorza.
CLASSICAL CONCERT CHAMBER ORCHESTRA z Kalifornii jest wirtuozowskim zespołem kameralnym ze zmiennym składem instrumentalnym. Orkiestra pracuje w oryginalnej, barokowej konfiguracji, bez dyrygenta – liderem zespołu jest jego założyciel, dyrektor muzyczny i solista, Ashot Tigranyan.
Maestro Ashot Tigranyan jest znanym w świecie skrzypkiem. Ukończył Moskiewskie Konserwatorium, gdzie studiował pod kierunkiem legendarnego rosyjskiego skrzypka Leonida Kogana. Koncertował w Rosji, w całej Europie oraz w Stanach Zjednoczonych. Tam, w 2006 roku założył Classical Concert Chamber Orchestra, stanowiącą uzupełnienie solowej kariery artysty.
W 2012 roku Maestro Ashot Tigranyan wraz Classical Concert Chamber Orchestra zawitał do Europy. Od tego czasu zespół występował w Hiszpanii, Danii, Szwecji, Norwegii i Wielkiej Brytanii. W tym czasie, w Polsce, orkiestra dokonała nagrań trzech projektów muzycznych.
MARCIN ARMAŃSKI,
urodzony w Kielcach w 1983roku. Naukę gry na organach rozpoczął pod kierunkiem Ks. Zbigniewa Rogali, ukończył również Państwową Szkołę Muzyczną w Kielcach w klasie fortepianu. Kształcił się w Salezjańskim Liceum Muzycznym w Lutomiersku w klasie Michała Olszewskiego. W 2007 roku uzyskał tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował w klasie profesora Juliana Gembalskiego. Od 2006 związany jest ze Świdnicą na Dolnym Śląsku. Łączy funkcję kantora Kościoła Pokoju i organisty kościoła klasztornego oo. Paulinów. Prowadzi działalność pedagogiczną (klasa organów w PSM w Świdnicy i wykładowca w Diecezjalnym Studium Organistowskim). Jest laureatem ogólnopolskich konkursów organowych i kompozytorskich. Ma na swoim koncie liczne nagrania dla Radia i Telewizji ( w tym także dla telewizji amerykańskiej i japońskiej) W 2011 roku zagrał specjalny koncert podczas wizyty szwedzkiej pary królewskiej w Świdnicy. Zajmuje się organmistrzostwem- rekonstrukcjami historycznych instrumentów klawiszowych.
BIANCO FIORE
jest konsortem fletów prostych, specjalizującym się w interpretacji muzyki renesansu i baroku. Założony został w 1997 roku przez Magdalenę Warżawę. Zespół koncertował w Polsce, Niemczech, Belgii, Łotwie, Ukrainie i Estonii. Brał udział w wielu festiwalach: m.in. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej we Lwowie, Międzynarodowych Spotkaniach z Muzyką Dawną w Świeradowie Zdroju, Elbląskich Dniach Muzyki Dawnej, Festiwalu Maj z Muzyką Dawną we Wrocławiu, Festiwalu Anima Musica w Gdyni.
Najważniejsze nagrody zdobyte przez zespół to:
● II miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej Musica Antiqua Viva w Żorach w październiku 2013 roku.
● I miejsce- najwyższe wyróżnienie "suma cum laude'' na Europejskim Festiwalu w Neerpelt w Belgii w 2003 roku.
● I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Muzyki Dawnej w Malborku w 2003 roku.
● Grand Prix i trzy złote Harfy Eola na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Muzyki Dawnej "Schola Cantorum" w Kaliszu
Obecny skład zespołu tworzą Adela Czaplewska, Katarzyna Czubek, Justyna Novaković oraz założycielka zespołu Magdalena Warżawa, które wciąż doskonalą umiejętności gry i rozwijają zainteresowania związane z muzyką dawną, studiując na uczelniach muzycznych w Polsce, jak i za granicą.
MATEUSZ RZEWUSKI
urodził się w 1991 roku w Łukowie. Jest absolwentem ZSM II stopnia w Siedlcach w klasie organów mgr Tomasza Wojtusia. Obecnie jest studentem pierwszego roku studiów magisterskich w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz pierwszego roku studiów magisterskich w Musikhochschule w Lubece w klasie organów prof. Franza Danksagmeullera. Prowadzi ożywioną działalność artystyczną poprzez czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m. in. przez: Michaela Radulescu (Wiedeń), Ludgera Lohmanna (Stuttgart), Gerharda Gnann (Mainz), Guy Boveta (Bazylea), Wolfganga Zerera (Hamburg), Pitera van Dijka (Amsterdam), i innych. Koncertował w wielu miastach w Poslce m.in. w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Białymstoku a także na Litwie (Festiwal Młodych Organistów w Aniksciai) oraz w Niemczech (w ramach tzn, Klassenstunde). W 2011 roku został finalistą Międzynarodowego Konkursu Organowego w Rumi. W 2012 roku uczestniczył w kursie mistrzowskim prowadzonym przez znakomitego francuskiego organistę i improwizatora Oliviera Latry z Paryża. W 2013 roku został finalistą Ogólnopolskiego Konkursu Improwizacji Organowej w Legnicy. W tym także roku otrzymał I nagrodę oraz nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Organowym „Organiści Nowej Europy” w Bardzie. Uczestniczył także w programie stypendialnym „Erasmus” w Musikhochschule w Lubece, gdzie studiował organy w klasie prof. Franza Danksagmuellera. Jest stypendystą prezydenta miasta stołecznego Warszawy oraz dwukrotnym stypendystą Rektora UMFC w Warszawie. Otrzymał także stypendium Ministra Nauki oraz Stypendium „Młodej Polski” na magisterskie studia w Niemczech, przyznawane za wybitne osiągnięcia artystyczne. W 2013 roku zainicjował także Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Łukowie, którego jest dyrektorem artystycznym.
MŁODZIEŻOWY CHÓR Z KATEDRALNEJ SZKOŁY ŚPIEWU W BRUNSZWIKU składa się z ponad 100 młodych śpiewaków. Młodzież spotyka się dwa razy w tygodniu na próbach, które w większej części stanowią lekcje śpiewu. Chór jest częścią Katedralnej Szkoły Śpiewu, która posiada 800 aktywnych członków i jest największym przedsięwzięciem w zakresie muzyki ewangelickiej w Niemczech. Trzech kantorów opiekuje się 600 dziećmi oraz 200 dorosłymi. Wielu członków chóru młodzieżowego śpiewa w nim w Katedrze już od piątego roku życia i wędruje przez wiele dziecięcych grup chóralnych. Wieloletnie podróże koncertowe prowadziły chór przez takie państwa jak: Cypr, Anglia, Francja, Czechy i Szwajcarię. Jugendkantorei der Braunschweiger Domsingschule był jednym z pierwszych chórów, który w 2005 roku wystąpił w odrestaurowanym „Frauenkirche“ w Dreźnie. Jako jedyny chór w Niemczech jest prowadzony przez dwóch dyrygentów - kantorów. Organistka Elke Lindemann oraz organista katedralny Gerd-Peter Munden dzielą się partnersko próbami i koncertami. Chór śpiewa muzykę katolicką oraz przeplatając je popularną muzyką chóralną, sięgając po muzykę filmową i musicalową, jak np. oratorium „The armed man“ Karla Jenkinsa połączone z projekcją video.
WITOLD ZALEWSKI
ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie – w klasie organów prof. Jana Jargonia. Od roku 1995 pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. Jako solista koncertuje regularnie w najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił m. in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, Tokio Metroplitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule i Moskwie. Jest wykładowcą w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z praktyki liturgicznej oraz organów. Od roku 1998 jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. W czasie pielgrzymek papieskich pełnił rolę organisty. Zajmuje się propagowaniem muzyki organowej, poprzez współorganizowanie wielu festiwali i koncertów. W roku 2011 wyróżniony został przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem "Proeclesia et Pontifice". W roku 2012 otrzymał stopień doktora sztuki.
DUMITRU HAREA urodził się w Mołdawii, we wsi Isacova, 50 km od stolicy -Kiszyniowa. Po ukończeniu szkoły muzycznej w Orhei (1985) i Liceum Muzycznego w Tiraspolu (1990), rozpoczął studia w Akademii Muzycznej w Kiszyniowie w klasie fletni-Pana. Studiował u znanego i cenionego w Mołdawii i Rumunii Prof. Iona Negura. Akademię ukończył w 1996r. Już w trakcie studiów, przez cztery lata, pracował jako nauczyciel w Szkole Muzycznej, w której uczył młodzież gry na fletni Pana. W tym czasie był także członkiem orkiestry ludowej "Martisor”, koncertując wraz z nią nie tylko w Mołdawii, ale także w Rumunii, na Łotwie i innych państwach Europy. Dumitru Harea jest muzykiem, który oprócz doskonale opracowanych, popularnych i znanych utworów muzyki klasycznej, ma w swoim repertuarze również znane przeboje światowej muzyki rozrywkowej no i oczywiście utwory typowej rumuńskiej, mołdawskiej i ukraińskiej muzyki ludowej, często komponowanej specjalnie dla tego specyficznego instrumentu. Na fletni Pana gra od 12-tego roku życia. W roku 2000 po raz pierwszy odwiedził Poznań. Tutaj poznał swoją obecną żonę, Agatę i tutaj także zamieszkał. W 2001r. artysta wydał swoją solową płytę pt. "Muzyka Duszy". Płyta zawiera najbardziej znane utwory klasyczne, wykonywane na fletnię Pana, z towarzyszeniem organów. Od samego początku pobytu w Polsce współpracuje z Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu. Gościnnie występuje ze słynnym zespołem „Czerwone gitary” oraz z zespołem muzyki cygańskiej "Terno". Od paru lat współpracuje z Filharmonią Bałtycką i Jeleniogórską oraz z Akademią Muzyczną w Poznaniu. Koncertuje w całej Polsce i zagranicą m. in.: w Niemczech, we Włoszech, Wielkiej Brytanii i Szwecji. W roku 2003 został współtwórcą zespołu „Karpatia”, z którym występował do roku 2007. Zespół specjalizował się w wyszukiwaniu i wykonywaniu muzyki ludowej Karpat. W 2007r. Dumitru Harea zakłada swój zespół, „Besarabia”, z którym promuje muzykę ze swoich stron ojczystych, to jest Mołdawii i Rumunii . Artysta również aktywnie promuje instrument, fletnię Pana, koncertując edukacyjne. Ma w swoim dorobku ponad 1000 takich koncertów, wykonywanych w szkołach i przedszkolach na terenie całej Polski. Ten rodzaj promowania fletni Pana organizowany był m.in. przez takie biura koncertowe jak: "Pro Sinfonika", "Wielkopolskie Biuro Koncertowe", "Pro Musica", „Musica viva”, „Manta Impresariat”, „Art And Music”, „Mezzoforte”, „Filharmonia Jeleniogórska” oraz agencje artystyczne „Agencja Artystyczna Promocja” i „L’Arte”. Od 2009 roku Dumitru Harea prowadzi ogólnopolskie warsztaty gry na fletni Pana, które odbywają się w Bielsko-Białej, zaś od roku 2011 w Lesznie w woj. wielkopolskim.
Sponsor strategiczny PFB
Ołowianka, wyspa sztuki
w dawnej hali turbin ... dziś rozbrzmiewa muzyka
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku
Gdańsk 80-751, ul. Ołowianka 1
tel. 58.320 6264 fax: 58.323 8363
www.filharmonia.gda.pl