Previous następna
Nr 5/2012 ...
Nr 4/2012 ...
Nr 3/2012 ...
Nr 1-2/2012 ...
nr 12/2011 ...
Nr 11/2011 ...
Nr 8-10 ...
Nr 7/2011 ...
Nr 6/2011 ...
Nr 5/2011 ...
Nr 3-4/2011 ...
Nr 1-2/2011 ...
Nr 9/2010 ...
Nr 7-8/2010 ...
Nr 6/2010 ...
Nr 5/2010 ...
Nr 3-4/2010 ...
Nr 1-2/2010 ...
Nr 12/2009 ...
Nr 11/2009 ...
Nr 10/2009 ...
Nr 9/2009 ...
Nr 7-8/2009 ...
Nr 6/2009 ...
Nr 5/2009 ...
NR 3/2009 ...
Nr 2/2009 ...
Nr 1/2009 ...

Muzyka w zabytkach starego Gdańska - już od 28 lipca!

Od kilku lat gdańszczanie i turyści odwiedzający Gdańsk mają okazję uczestniczyć w muzycznych spotkaniach w historycznych obiektach grodu nad Motławą dzięki cyklowi koncertów Muzyka w Zabytkach Starego Gdańska.

W ramach tego zadania Polska Filharmonia Bałtycka zorganizuje w zabytkowych wnętrzach Gdańska 14 koncertów kameralnych połączonych z prelekcjami prof. Jerzego Sampa na temat  historii miasta oraz jego zabytków.

Muzyka w zabytkach 2

Cykl koncertowy stanowić będzie doskonałą promocję gdańskich artystów oraz Gdańska, jego historii i tradycji.

W roku 2014  koncerty zaplanowane zostały  w terminie 28 lipca – 14 sierpnia.

Wstęp  bezpłatny.

MUZYKA W ZABYTKACH STAREGO GDAŃSKA

Termin: 28/07-14/08; godz. 19:00

(w dniu 30.07 godz.19:15; 07.08 godz. 19:30)

Program

28/07 Elizabeth Anderson klawesyn

Sala kameralna na Ołowiance

Program:

Johann Sebastian BACH 
Chromatyczna fantazja i fuga d-moll BWV  903    

Georg Friedrich HÄNDEL  
Wariacje Harmonious Blacksmith 
Herbert HOWELLS
Lambert’s Fireside
John LENNON, Paul McCARTNEY 
Eleanor Rigby (ar. D. Angle 1943-2001)    

Domenico SCARLATTI 
Sonata K517 
Sonata K175

Isaac ALBENIZ 
Leyenda - Asturias (ar. Anderson)    

Carl Philipp Emanuel BACH 
12 Variationen auf die Folie d’Espagna    

Johann Sebastian BACH
Preludium in c moll BWV 999

Earl SCRUGGS 
Foggy Mountain Breakdown (ar. D. Angle)

Wolfgang Amadeus MOZART 
Rondo alla Turka    

Dave BRUBECK 
Blue Rondo alla Turk (ar. Anderson)

Franzpeter GOEBELS 
Chocolate Boogie

29/07 Błażej Musiałczyk organy, Paweł Hulisz trąbka

Kościół św. Barbary           

W programie utwory BACHA, HÄNDLA, BELLINIEGO, FANTINIEGO

30/07  Tomasz Jocz solista z towarzyszeniem Baltic Kwartet:  
Tomasz Diakun skrzypce
Sylwia Kolińska skrzypce
Tomasz Pozorski altówka
Kamila  Pietrzak wiolonczela

19:15   Kościół św. Brygidy

Program:

Jan Sebastian BACH 
Koncert d-moll na fortepian z towarzyszeniem smyczków BWV 1052

Astor PIAZZOLLA
Libertango
Oblivion
La muerte del Ange

31/07  Bałtycki Kwintet Dęty

Kościół św. Piotra i Pawła            

Program:

Ignacy Jan PADEREWSKI 
Album tatrzańskie

Andrzej PANUFNIK
Suita staropolska

01/08  Radosław Kruszyna akordeon koncertowy/fortepian

Małgorzata Siewert  skrzypce

Centralne Muzeum Morskie

Program:

Richard GALLIANO
Tango pour Claude

Béla BARTÓK
Tańce Rumuńskie

Jules MASSENET
Meditation

Henryk WIENIAWSKI
Kujawiak

Wiązanka muzyki bałkańskiej

Édith PIAF
Pod Niebem Paryża
Padam Padam

Astor PIAZZOLLA
Libertango
La Muerte del Angel

Frederick LOEWE
Przetańczyć całą noc

Sidney BECHET
Charleston

Vittorio MONTI
Czardasz

02/08 Łukasz Perucki  skrzypce

           Karol Sienkiewicz altówka

           Maria Wiśniewska wioloneczela

Kościół Św. Trójcy  

W programie utwory MOZARTA i SCHUBERTA

05/08 Boreas Ensemble:
Tytus Wojnowicz obój barokowy
Jarosław Wyrzykowski obój barokowy
Marek Swatowski obój
Natalia Kasperczyk wiolonczela barokowa
Dorota Zimna klawesyn (basso continuo)

Kościół św. Józefa

W programie utwory BACHA, CANAVASA, ROMANA, HÄNDLA, BESOZZIEGO

06/08 Mateusz Mroczek skrzypce, Michał Krężlewski fortepian

Ratusz Staromiejski

W programie utwory SCHUMANNA, DEBUSSY'EGO, BRAHMSA, BLOCHA

07/08  Barokowe Variétés

Małgorzata Bury skrzypce
Małgorzata Kęsicka obój
Mirosław Pachowicz fagot
Maciej Zakrzewski organy
oraz Anna Rogaczewska sopran

19:30   Kościół św. Elżbiety

Program:

Antonio VIVALDI
Koncert na obój, skrzypce, fagot i basso continuo g-moll RV103

Georg Philipp TELEMANN 
Sonata na fagot i basso continuo Es-dur
Sonata na obój i basso continuo C-dur
Aria sopranowa z kantaty Die Kinder des Höchsten sind refende Stimmen

Damian STACHOWICZ 
Veni Consolator

Mikołaj ZIELEŃSKI 
Principes persecuti sunt

08/08  The Gdańsk Philharmonic Brass:

Janusz Szadowiak trąbka
Lucjan Sierpowicz trąbka
Mirosław Merchel róg

Tadeusz Kassak puzon

Kościół św. Jakuba

W programie utwory BACHA, KASSAKA, MORRICONE

09/08  Oboe4strings: 

Jarosław Wyrzykowski obój
Jacek Koprowski skrzypce
Karol Jurewicz altówka
Natalia Kasperczyk wiolonczela

oraz Marek Swatowski obój

Dom Uphagena

W programie utwory HÄNDLA, ALBINONIEGO, MOZARTA oraz MUZYKA FILMOWA

12/08 Gdańskie Trio Stroikowe

Marta Różańska obój
Andrzej Wojciechowski
 klarnet
Mirosław Pachowicz 
fagot

            Kościół Mennonitów

W programie utwory MOZARTA, SZÉKELY'EGO, TANSMANA, CZERNIEWICZA

13/08  Amber Brass Quintet

Marek Gawkowski trąbka
Adam Stachowiak trąbka
Wiktor Korunny waltornia
Adam Wiśniewski puzon
Zenon Gileta tuba

Kościół Bożego Ciała

W programie utwory BACHA, DELANOFFA

14/08  Wojciech Szlachcikowski  skrzypce

Alicja Szlachcikowska skrzypce

            Szkoła Podstawowa nr 50 im. E. Plater

W programie utwory TELEMANNA, LECLAIRA, TWARDOWSKIEGO, KOŚCIOWA, BARTÓKA

Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska

PH-PMG

 

 

Patronat honorowy

 

 

Instytucja kultury

 

 

PFB logo

 

 

Sponsor strategiczny PFB

Zasilamy kulturę

BACKGROUND

BŁAŻEJ MUSIAŁCZYKPochodzi z Sieradza. Naukę gry na organach rozpoczął w Salezjańskim Liceum Muzycznym w klasie Michała Olszewskiego. W latach 2002-2004 studiował w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera i dr Radosława Marca. Naukę kontynuował w Akademii Muzycznej w Gdańsku pod kierunkiem prof. Romana Peruckiego. W roku 2010 ukończył Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Bydgoszczy. Umiejętności gry doskonalił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych pedagogów takich jak Olivier Latry, Peter van Dijk, Bruno Oberhammer, Wolfgang Deutsch, José Enrique Ayarra Jarne, Laroslav Tuma, Julian Gembalski oraz Pierre Pincemaille i Wolfgang Seifen( improwizacja organowa). Błażej Musiałczyk jest organistą Archikatedry w Gdańsku – Oliwie. Od roku 2010 prowadzi Chór Gdańskiego Seminarium Duchownego. Jest kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzyki Organowej w Tucholi. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną, prowadząc klasę organów w Szkole Muzycznej II St. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku – Wrzeszczu. W roku 2003 został laureatem III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumi. Płyta którą nagrał wraz z innymi trójmiejskimi organistami została nominowana do nagrody FRYDERYKA, a w ostatnim czasie otrzymała statut złotej płyty. Koncertuje jako solista i kameralista.

TOMASZ JOCZUkończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku, w klasie fortepianu profesora Zbigniewa Śliwińskiego. Swoje umiejętności rozwijał pod kierunkiem wybitnych pianistów i pedagogów: Bernarda Ringeissena (Francja), Aleksandra Orłowieckiego (Rosja), Bernarda Robertsa (Wielka Brytania). Stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki. Był nagradzany i wyróżniany na wielu konkursach pianistycznych i kameralnych. Do najważniejszych zalicza: Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny na Stypendia Towarzystwa im. F. Liszta we Wrocławiu (laureat dwóch edycji konkursu), Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (otrzymał również nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu z orkiestrą), Grand Prix Festiwalu Kameralistyki Młodych w Kłodzku (trio klarnetowe) oraz nagroda specjalna za wykonanie Partity W. Lutosławskiego (w duecie ze skrzypcami), a także Międzynarodowy Konkurs Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie (kategoria duety).Ma w swoim dorobku liczne nagrania radiowe i telewizyjne, spośród których na szczególną uwagę zasługuje jedyne w Polsce zarejestrowane wykonanie Koncertu D-dur op. 21 na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy E. Chaussona (partia kwartetu została opracowana na orkiestrę kameralną). Nagrania dokonała firma DUX. Obecnie jest wykładowcą macierzystej uczelni.

BALTIC KWARTET Zespół tworzą absolwenci Akademii Muzycznej w Gdańsku, związani z Filharmonią Bałtycką, których połączyła wspólna pasja, szerokie spojrzenie na sztukę i poczucie humoru. Muzycy spełniają się zarówno w projektach typowo klasycznych jak i bardziej nowatorskich. Włączają do repertuaru muzykę elektroniczną, rozrywkową oraz elementy kabaretu. Od 2007 są członkami Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki.

Tomasz Diakun Skrzypek kameralista, uczeń prof. Mirosławy Pawlak. Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki. Był koncertmistrzem Akademickiej Orkiestry Symfonicznej w Gdańsku oraz Filharmonii Koszalińskiej. Obecnie I skrzypek Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Założyciel Niekonwencjonalnej Orkiestry Kameralnej. W latach 1999-2003 prowadził ją i dał się poznać jako znakomity organizator i pomysłodawca ciekawych projektów łączących muzykę z tańcem współczesnym, światłem, poezją, kabaretem oraz filmem. Współpracował z Leszkiem Możdżerem, Adamem Sztabą, Zygmuntem Rychertem, Mirosławem Baką, Gdańskim Teatrem Tańca, grupą kabaretowo-filmową „Goście z Kosmosu".

Sylwia Kolińska W 1995 roku ukończyła Akademię Muzyczną w klasie prof. Henryka Keszkowskiego. Była uczennicą w klasie kameralnej prof. Romana Sucheckiego. Brała czynny udział w kursach mistrzowskich i kameralnych m.in. w Weimarze i Blankenburgu. Od 1994 roku jest skrzypaczką w grupie pierwszych skrzypiec Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

Tomasz Pozorski Dyplomant prof. Ireny Albrecht. W latach 2002-2005 muzyk Państwowej Opery Bałtyckiej. Koncertował jako solista z Orkiestrą Akademicką w Gdańsku, Płocką Orkiestrą Symfoniczną oraz Niekonwencjonalną Orkiestrą Kameralną. Obok działalności klasycznej podejmuje projekty muzyki rozrywkowej, m.in. w Sopot Festiwal, Top Trendy oraz w programach telewizyjnych stacji TVN „Taniec z Gwiazdami" i Polsatu. Jest gościnnym muzykiem Orkiestry Adama Sztaby.

Kamila Pietrzak Ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku w 2005 roku pod kierunkiem prof. Krzysztofa Sperskiego i dr Tadeusza Samerka. Współpracuje ze Słupską Orkiestrą Symfoniczną oraz Teatrem Muzycznym w Gdyni. Przez dwa lata koncertowała z Kabaretem DKD.

BAŁTYCKI KWINTET DĘTY został założony przez Karola Respondka oraz zaprzyjaźnionych gdańskich muzyków w roku 1990. W ciągu kilku pierwszych lat działalności zespół osiągnął trwałą pozycję w życiu kulturalnym Trójmiasta, wzbudzając zainteresowanie krytyki, środków przekazu, a przede wszystkim publiczności. W czasie swojej 20-letniej działalności Kwintet Bałtycki wziął udział w konkursach muzyki kameralnej w Illzach i Tours (Francja), uczestniczył w wielu cyklicznych imprezach muzycznych, między innymi: Muzyka w Królewskich Łazienkach, Per Cameram Ad Ecclesiam, Gdańskie Dni Młodych Kompozytorów, Koncerty Dominikańskie. Występował na Festiwalach Muzyki Organowej i Kameralnej (m. in. w Kamieniu Pomorskim, Kołobrzegu, Słupsku, Pelplinie), jak również koncertował w tak szacownych miejscach jak: Pałac Wilanowski w Warszawie, Pałac Działyńskich w Poznaniu, Zamek Działyńskich w Kórniku, Zamek w Krokowej, Schloss Elmau w Bawarii i Marienlyst w Danii, ponadto koncertował w Konsulacie Polskim w Strassbourgu . Kwintet Bałtycki regularnie występuje na estradzie kameralnej Filharmonii Bałtyckiej oraz corocznie bierze udział w letnim cyklu koncertowym "Muzyka w zabytkach Gdańska". Zespół do dziś występuje w prawie nie zmienionym składzie. Na co dzień, muzycy Kwintetu współpracują z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica w Słupsku, Państwową Operą Bałtycką w Gdańsku i Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie. Bałtycki Kwintet Dęty wykonuje utwory oryginalnie napisane na klasyczny kwintet dęty (flet, obój, klarnet, fagot i róg), jednak większość repertuaru stanowią opracowania najbardziej znanych dzieł polskiej i światowej literatury muzycznej autorstwa Karola Respondka, wśród których można znaleźć Pory Roku Czajkowskiego, Wizje Ulotne Prokofiewa, Sceny Dziecięce Schumanna, Małą Suitę i Popołudnie Fauna Debussy'ego, Taniec Ognia de Falli, Pavanę Ravela, suitę z Peer Gynta Griega, Album Tatrzańskie Paderewskiego, czy Cztery Tańce Polskie Tansmana. Niektóre z opracowań zostały wydane przez PWM w Krakowie. Najbardziej jednak spektakularnym wydaje się być arcydzieło cyklu miniatur fortepianowych Modesta Musorgskiego - Obrazki z wystawy , które będąc przedmiotem niezliczonych transkrypcji i opracowań (ok. 30 na orkiestrę symfoniczną), ciągle pozostają świeże i interesujące zarówno dla wykonawców jak i słuchaczy. Z nadzieją, że taką okaże się również niniejsza wersja w opracowaniu na klasyczny kwintet dęty oddajemy słuchaczom tę płytę – wydaną, z okazji 20-lecia działalności Bałtyckiego Kwintetu Dętego, dzięki przyznanemu Karolowi Respondkowi Stypendium Kulturalnemu Miasta Gdańska.

RADOSŁAW KRUSZYNA Akordeonista, pianista, aranżer i kompozytor. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku. Studiował grę na carillonie w Królewskiej Szkole Carillonu – Koninklijke Beiaardschool w Mechelen w Belgii. Pomimo „klasycznego” muzycznego wykształcenia doskonale odnajduje się w muzyce rozrywkowej.

Jest laureatem konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych jako akordeonista i pianista. Był pianistą w gdańskim bigbandzie młodzieżowym oraz zespole Astory Quartett i akordeonistą w zespole
Ukośne Brzmienie Półtonu tworzącym na pograniczu jazzu, tanga i muzyki określanej mianem „klubowej”.

Koncertował z orkiestrami Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Teatru Muzycznego w Gdyni, Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku. Brał udział w koncertach Andre Ochodlo, Joanny Rawik, Marka Richtera, Beaty Bartelik.

Akompaniuje wokalistom klasycznym oraz jazzowym. Od 2000 roku jest akordeonistą w zespole Atlantyda, współtworzy duet wirtuzowski ze skrzypaczką Małgorzatą Siewert, koncertuje z zespołem Kruszyna Band. Ma w swoim dorobku wiele aranżacji i kompozycji zarówno artystycznych, jak i komercyjnych.

ŁUKASZ PERUCKI studiuje w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku pod kierunkiem prof. Konstantego Andrzeja Kulki. W 2011 roku ukończył z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, w klasie skrzypiec mgr Anny Wolińskiej. Odnosi sukcesy na wielu konkursach zarówno jako solista jak i kameralista, m.in. zajął II miejsce na 5. Konkursie Wykonawczym Utworów Witolda Lutosławskiego w Warszawie, III miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Kameralnych Szkół Muzycznych II st. w Warszawie 2011, I miejsce na I Gdyńskim Konkursie Kameralistyki Fortepianowej i I nagrodę na X Makroregionalnych Przesłuchaniach Zespołów Kameralnych w Gdańsku. Był wieloletnim koncertmistrzem orkiestry Szkoły Muzycznej. Jest również stypendystą Centrum Edukacji Artystycznej. Koncertuje w kraju i za granicą (Włochy, Niemcy, Ukraina, Rosja).

MICHAŁ KRĘŻLEWSKI ukończył z wyróżnieniem Gdańską Akademię Muzyczną w klasie fortepianu profesora Waldemara Wojtala. Jest laureatem kilku krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych m. in. Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny EPTA Belgia (2002) - II nagroda, Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. I J. Paderewskiego w Piotrkowie Trybunalskim (2003) - I nagroda, nagrody specjalne za najlepszą interpretację utworów Bacha i Paderewskiego. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów jak Berdard Riengeisen, Viera Nosina, Dang Thai Son, John O'Connor, Janusz Olejniczak. Koncertuje w Polsce i innych krajach Europy t. j. Wielka Brytania, Niemcy, Dania. Występuje solo i kameralnie towarzysząc instrumentalistom jak i wokalistom. Z pasją wykonuje muzykę od Bacha, przez niemieckich romantyków, aż do dzieł współczesnych. Od blisko dwóch lat Michal Krężlewski pracuje na rodzimej Akademii w charakterze pianisty – akompaniatora.

THE GDAŃSK PHILHARMONIC BRASS Zespół założony w 1979 roku z inicjatywy Tadeusza Kassaka, artystycznego kierownika zespołu. Muzycy są absolwentami gdańskiej Akademii Muzycznej i członkami Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Szeroki repertuar Kwartetu zawiera dzieła od wczesnego baroku po współczesne. Zespół z powodzeniem wykonuje utwory jazzowe i muzykę popularną. "The Gdansk Philharmonic Brass" wielokrotnie występował za granicą / m.in. w Austrii, Niemczech, Włoszech, Szwecji, Bułgarii/ a w kraju dał około 2000 recitali i koncertów w tym koncerty z organami i z orkiestrami. Kwartet wspólpracuje z rewelacyjnym triem jazzowym /Olo Walicki, Leszek Możdżer, Maurice de Martin/ tworząc grupę pod nazwą „Metalla pretiosa". Zespół prezentuje osobny program wraz z chórem Uniwersytetu Gdańskiego pod dyr. Marcina Tomczaka. Kwartet ma w swoim dorobku wiele prawykonań utworów specjalnie im dedykowanych przez kompozytorów polskich i obcych mnóstwo nagrań radiowych, telewizyjnych, własne płyty analogowe i CD.

OBOE4STRINGS Zespół powstał w 2008 roku z inicjatywy Jarosława Wyrzykowskiego i Karola Jurewicza. Grupa po raz trzeci już, występować będzie na cieszącym się ogromną popularnością wśród Gdańszczan jak i turystów, letnim festiwalu Muzyka w Zabytkach Starego Gdańska oraz koncertowała w Parku Oruńskim. Dysponują szerokim wachlarzem repertuaru. Członkowie zespołu na co dzień pełnią obowiązki liderów grup w trzech trójmiejskich orkiestrach-stąd nazwa formacji - oboe4strings.3cityproject.

JAROSŁAW WYRZYKOWSKIOBÓJ Urodzony w 1978 roku, edukację muzyczną rozpoczynał w Gdyni pod kierunkiem mgr Jolanty Kowalczyk, od początku poświęcając się grze na oboju. W 2003r. ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie prof. Józefa Raatza. Dość wcześnie, bo już na drugim roku studiów zaczął intensywnie współpracować z profesjonalnymi zespołami symfonicznymi i kameralnymi, zdając sobie sprawę z faktu, że obój jako instrument odgrywa w orkiestrze niezwykle odpowiedzialną rolę i tu właśnie najlepiej eksponuje swe walory. Obecnie jako pierwszy oboista orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, wykonuje prowadzącą partię podczas niemal wszystkich występów tego zespołu już od ponad 6 lat, nagrywa dla radia i wydawnictw płytowych. W ramach działalności solistycznej koncertował z Hanzeatycką Orkiestrą Kameralną oraz z Polską Filharmonią Kameralną Wojciecha Rajskiego, z którą obok licznych projektów realizowanych w Polsce odbywał zagraniczne tournee, biorąc udział w prestiżowym festiwalu muzycznym w Rheingau oraz transmitowanym na żywo przez Radio Berlin koncercie inauguracyjnym warsztatów mistrzowskich w Rostocku, jak również występując u boku Albrechta Mayera (oboisty-solisty Berliner Philharmoniker) w Bawarii. Koncertował w Niemczech, Hiszpanii, Szwecji, Belgii, Holandii i Francji. Był zapraszany do współpracy przez orkiestry filharmonii w Koszalinie, Słupsku, Olsztynie i wiele innych instytucji.

DARIUSZ PRYTASZ SKRZYPCE, ALTÓWKA ukończył w 2007 roku Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie prof. Krystyny Jureckiej z wyróżnieniem. Brał udział w wielu konkursach i festiwalach. Jest laureatem pięciu ogólnopolskich konkursów skrzypcowych i dwóch międzynaro-dowych konkursów muzyki kameralnej. Wielokrotnie koncertował w kraju i za granicą jako solista i kameralista m.in. w Heerlen czy Wilhelmshaven. Wielokrotnie doskonalił swe umiejętności na kursach solistycznych i kameralnych m.in. w Łań-cucie, Żaganiu, Lucernie, gdzie pracował z prof. Krystyną Jurecką, Rolandem Baldi-nim, Konstantym Andrzejem Kulką, Edwardem Zienkowskim, Niklasem Schmidtem oraz Sebastianem Hamannem. Był stypendystą Ministra Kultury. Od 2003 roku jest członkiem Orkiestry Kameralnej „Hanseatica". W latach 2005-2006 pełnił funkcję koncertmistrza w Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica" w Słupsku, od 2006 roku na stałe związany z Polską Filharmonią Bałtycką.

JACEK KOPROWSKI SKRZYPCE Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w Łodzi, tam także ukończył Akademię Muzyczną w klasie prof. Wódki-Janikowskiej. Kameralistyka od zawsze była jego pasją, grał w wielu zespołach, zdobywając nagrody w konkursach orkiestr i zespołów kameralnych. Podczas studiów pracował w orkiestrze kameralnej "Pro Musica" i orkiestrze PRiTV w Łodzi. Od 1989 roku pracuje jako koncertmistrz II skrzypiec w orkiestrze Polskiej Filharmonii Kameralnej pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego, gdzie często wykonuje partie solowe podczas licznych koncertów w kraju i za granicą, jak również biorąc udział w nagraniach. Zawsze otwarty na koncerty promujące młodych początkujących muzyków, chętnie udziela się we wszelkiego rodzaju koncertach charytatywnych i społecznych. Uwielbia przyrodę i wędkowanie.

KAROL JUREWICZ ALTÓWKA Skrzypek i altowiolista, założyciel i szef kwintetu Orana. Jest absolwentem Akade-mii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. W. Szmaja. Kameralistyką zainteresował się już podczas studiów grając w zespołach kameralnych, a także orkiestrze prof. H. Keszkowskiego. Przez wiele lat był I skrzypkiem w Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Z. Rycherta, a od 1982 związał się zawodowo z sopocką Polską Filharmonią Kameralną Wojciecha Rajskiego. Należy do nielicznych członków zespołu, którzy są w nim nieprzerwanie od samego założenia. Początkowo grał w nim jako skrzypek. Jednak zafascynowany niezwykle subtelnym brzmieniem i piękną barwą altówki, postanowił poświęcić się właśnie temu instrumentowi, stając się z czasem jego wirtuozem. Uważa, że altówka jest ogólnie niedocenianym instrumentem. Sam nieustannie poszukuje jej nowych możliwości technicznych i interpretacyjnych. Toteż nie dziwi fakt, że od roku 1989 jest on koncertmistrzem grupy altówek w orkiestrze W. Rajskiego. Razem z tym zespołem odbył liczne europejskie i światowe tournee - koncertował w wielu krajach Europy, Azji i Ameryki, grając w najbardziej prestiżowych salach koncertowych. Występował z największymi gwiazdami muzyki klasycznej jak K. Zimerman, M. Roztropowicz, M. Maisky, Shlomo Minz i wielu, wielu innych. Dokonał licznych nagrań partii solowych na płytach CD Polskiej Filharmonii Kameralnej, m.in. dla tak znanych wytwórni jak EMI, Claves, Thorofon i Midas. Do najważniejszych partii solowych w jego wykonaniu należą: Sekstety J. Brahmsa i solo w Koncercie obojowym R. Straussa. Wielokrotnie dawał też koncerty solowe z Polską Filharmonią Kameralną. Do bardziej znaczących należą m.in. VI Koncert Brandenburski J. S. Bacha, Koncert c-moll J. Christiana Bacha, Koncert G-Dur G. F. Haendla i Symfonia concertante Es-Dur W. A. Mozarta. Karol Jurewicz jest muzykiem bardzo wszechstronnym - jako kameralista koncertował też z muzykami jazzowymi i rockowymi (L. Możdżer, Ch. Mangione, Electric Light Orchestra i inni). Potrafi też z równą maestrią i muzycznym wdziękiem wykonać niezliczoną ilość utworów spod znaku lżejszej Muzy - od piosenek musicalowych po przeboje Eltona Johna.

NATALIA KASPERCZYK WIOLONCZELA Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. K. Sperskiego, uczestniczka wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów muzycznych, brała udział w mistrzowskich kursach prowadzonych przez wybitnych polskich i zagranicznych wiolonczelistów: P. Głombika, K. Michalika, T. Strahla, A. Bauera, N. Schmidta, S. Popowa, J.Thiela. Prowadząca grupę wiolonczel większości projektów Gdyńskiej Orkiestry Kameralnej Sinfonietta Nordica, zarówno na wiolonczeli współczesnej jak i na wiolonczeli barokowej. Współpracowała również z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku.

MAREK SWATOWSKI ukończył powyższą uczelnię w klasie oboju Krzysztofa Wroniszewskiego. Pracuje jako pierwszy oboista w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej. Do szczególnych swoich osiągnięć zalicza nagranie septetu Bohuslava Martinů, jakiego w roku 2002 dokonał z francuskimi muzykami: Thomasem Blochem i Bernardem Wissonem oraz Kwartetem Pomorskim dla wytwórni fonograficznej Naxos. Za działalność artystyczną był wielokrotnie nagradzany, m.in. dwukrotnie przez Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego (1999 i 2008). W minionym roku został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Zajmuje się także dydaktyką – od października 2010 roku prowadzi klasę oboju w macierzystej uczelni.

GDAŃSKIE TRIO STOIKOWE Pomysł stworzenia Gdańskiego Tria Stroikowego zrodził się spontanicznie. Pierwotnie miał być to jednorazowy projekt powołany do życia w celu wykonania Tria Stroikowego Piotra Pawlaka podczas finału Forum Młodych Kompozytorów. Konkurs ten odbywał się jesienią 2013 w Studio im. A. Hajduna w Radio Gdańsk. Utwór okazał się kompozycją zwycięską, a sam występ zespołu zyskał wiele przychylnych i optymistycznych recenzji. Powodowani tym sukcesem, młodzi muzycy postanowili kontynuować działanie na tym polu. Okazało się bowiem, iż na pomorskiej scenie muzyki klasycznej brakuje tria stroikowego. Członkami Gdańskiego Tria Stroikowego są absolwenci i obecni młodzi pracownicy Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki: Marta Różańska – obój, Andrzej Wojciechowski – klarnet, Mirosław Pachowicz – fagot. Poza tym, na co dzień są to pracownicy Opery Bałtyckiej i Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina. Każdy z muzyków posiada na swoim koncie wiele indywidualnych osiągnięć na konkursach w kraju i zagranicą. Ich przyjaźń i muzyczna współpraca zaczęła się jeszcze w trakcie studiów, kiedy z powodzeniem zasiadali jako pierwsze głosy-soliści w Orkiestrze Akademickiej czy biorąc udział w licznych projektach kameralnych. Po zakończeniu studiów (wszyscy uzyskali dyplomy z wyróżnieniem), wielokrotnie powracali do wspólnego koncertowania. Do ich wspólnych osiągnięć należą m.in. nagranie płytowe do doktoratu Andrzeja Bukowskiego (Kwintet Es-dur op.88 A. Reichy), występy w ubiegłorocznych koncertach z muzyką kameralną F. Poulenca w 50. rocznicę jego śmierci oraz wykonanie (jako soliści) Symfonii Koncertującej Es-dur KV272b W. A. Mozarta z Orkiestrą Akademicką. W planach na 2014 rok posiadają rozliczne koncerty w Trójmieście oraz udział w International Music Competition na Malcie. Ich repertuar obejmuje wiele klasycznych utworów na trio stroikowe,m.in.: kompozycje W. A. Mozarta, A. Tansmana, A. Szałowskiego, M. Spisaka, E. Bozzy oraz dzieła twórców gdańskich: W. Walentynowicza, M. Czerniewicza.

AMBER BRASS QUINTETPięciu muzyków zafascynowanych blachą! Oczywiście blachą muzyczną, czyli instrumentami dętymi blaszanymi. W doskonale zgranym kwintecie wykonują utwory specjalnie zaadoptowane na ten skład. Moc brzmienia z pewnością zaskoczy i zauroczy niejednokrotnie podczas słuchania ich koncertu… Przekrój serwowanej muzyki jest ogromnie szeroki - od Bacha, aż po Bersteina czy Gershwina.Ponadto, dowcipnie sformułowane przez Adama Stachowiaka słowo wprowadzające do każdego utworu dodaje pikanterii i smaczku całemu wykonaniu.Kwintet składa się z muzyków Orkiestry Filharmonii Bałtyckiej.

WOJCIECH SZLACHCIKOWSKI Studia muzyczne ukończył w Akademii Muzycznej w Gdańsku w 1988 r. w klasie skrzypiec prof. Krystyny Jureckiej. Swe umiejętności doskonalił na mistrzowskich kursach interpretacji w Łańcucie, Weimarze i Sienie (jako stypendysta Rządu Włoskiego) u takich pedagogów, jak Mirosław Rusin, Boris Belkin, Emanuel Borok. Po ukończeniu studiów został asystentem prof. Krystyny Jureckiej. Przewody kwalifikacyjne przeprowadził w latach 1994 - I stopnia i 2001 - II stopnia. W 2012 roku otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. Prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od roku akademickiego 2012/2013 pełni funkcję kierownika Katedry Instrumentów Smyczkowych. W latach 1992 - 2007 był solistą Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Ma na swoim koncie występy w kraju i za granicą: w koncertach z orkiestrą, recitalach i koncertach kameralnych. Współpracował z wieloma zespołami orkiestrowymi, między innymi z Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Polską Filharmonią Kameralną, Polską Orkiestrą Kameralną i Orkiestrą Sinfonia Varsovia.

Paulina Orczykowska

opal copy