Jastarnia znów na mapie koncertów organowych!
Miłośnicy organów także w 2014 roku mają w czym wybierać. Kolejną propozycją wśród „organowych” przystanków Gdańskiego Lata Muzycznego jest Jastarnia. W tym sezonie koncerty rozpoczną się już 10 lipca i potrwają aż do 14 sierpnia. Zapraszamy w każdy czwartek o godzinie 19:00 do Kościoła Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Jastarni. Wstęp wolny.
Koncerty organowe w Kościele Najświętszej Marii Panny wpisały się już na trwałe w kalendarz nadmorskich imprez kulturalnych. Co więcej, uzupełniają doskonale cykle festiwali organowych, których będzie można wysłuchać tego lata na Wybrzeżu i nie ustępują im pod względem oferty na żadnym polu. Organizatorzy zadbali bowiem zarówno o bogaty repertuar, jak i udział doskonałych wykonawców z Polski i zagranicy. Dodatkowo, nastrojowe brzmienie organów podkreślają urokliwe wnętrza kościoła w Jastarni. W tym roku, do Jastarni przyjadą organiści najwyższej klasy; prosto z Niemiec, Włoch i Węgier.
W propozycjach repertuarowych znalazły się zarówno kompozycje znanych twórców, jak i tych, których utwory gra się znacznie rzadziej. Usłyszymy Baha, Brahmsa, Chopina czy Nowowiejskiego. Melomani będą mieli szansę zapoznać się z nazwiskami całkiem nowymi: Lemmens, Mailly, Cminetti, Farkas,Morandi, Vierne, Hakim i wielu innych. Atrakcyjność poszczególnych programów podnosi fakt, że każdy organista układał go według swojego pomysłu. Indywidualny charakter występów pozwoli pomorskim melomanom oraz turystom poznać artystów dzięki ich muzycznym upodobanim. Przed nami wiele wspaniałych wydarzeń, na które już dziś szczerze zapraszamy.
Koncerty
Kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Jastarni
Czwartki, godz. 19:00
Program
Koncerty organowe w kościele NNMP w Jastarnii
10/7 Franz Hauk (Niemcy), organy
Johann Sebastian BACH
Toccata i fuga d-moll BWV 565
Théodore DUBOIS
In paradisium
Jacques-Nicolas LEMMENS
Fanfare D-dur
Eugène GIGOUT
Scherzo E-Dur (1892)
Toccata h-moll (1892)
Josef Gabriel RHEINBERGER
Sonata d-moll op.148 (1887):
Cantilene
Alphonse MAILLY
Toccata d-moll
Johannes BRAHMS
Herzlich tut mich verlangen
Franz LISZT
Preludium i fuga nt. B-A-C-H
17/7 Gianfranco Nicoletti (Włochy), organy
Felix MENDELSSOHN-BARTHOLDY
Sonata Op. 65 N. 2
(Grave-Adagio, Allegro maestoso e vivace, Fuga)
Louis VIERNE
Berceuse
Marco Enrico BOSSI
Scherzo Op. 49 N. 2
Antonín DVOŘÁK
Largo (from New world symphony)
Antonio DIANA
Sonata in re Introduzione, tema e finale l'imitazione di piena orchestra
Felice MORETTI
Elevazione in sol
Giovanni MORANDI
Offertorio
24/7 Katalin Mali (Węgry), organy
Ferenc FARKAS
Old Hungarian dances from the 17th century
Johann Jacob FROBERGER
Capriccio III
Canzona V
Girolamo FRESCOBALDI
Messa della Madonna - alternatim con canto gregoriano
Anonim (XVII. c.)
Batalha de 6. tom
Zoltán KODÁLY
3 Epigrams
Zsolt GÁRDONYI
Mozart changes
Louis James Alfred LEFEBURE-WELY
Marche in E flat
31/7 Hartwig Barte-Hanssen (Niemcy), organy
Ennio COMINETTI
Vocis Mariae
José ELÍAS
Entrada para el Te Deum
Preludio y Fuga sobra la Antifona Mariana Salve Regina
Georges GUIRAUD
Ave Maria
Lynn TRAPP
Salve Regina
Cécile CHAMINADE
Offertoire au Christ-roi Op. 171
Jean LANGLAIS
Regina Pacis
Louis LEFÉBURE-WÉLY
Offertoire a-moll Op. 34, 1
Henri MULET
Angelus
Offertoire G-Dur
Sortie F-Dur
7/8 Witold Zalewski, organy
Dietrich BUXTEHUDE
Passacaglia d BuxWV 161
Johann Sebastian BACH
Toccata i fuga d-moll BWV 565
Preludium chorałowe: Ich ruf zu Dir BWV 639
Chorał z kantaty 147 Jesu bleibet meine Freunde
Louis VIERNE
Carillon de Westminster Op. 54 Nr. 6
César FRANCK
Preludium, fuga i wariacje h-moll
Henri MULET
Toccata Tu es Petra
14/8 Arno Hartmann (Niemcy), organy
Feliks NOWOWIEJSKI
Pochód do Katedry (Einzug in den Dom)
Marche festive Op. 8, 3
Preludium na temat Kyrie z mszy XI (Orbis factor) Op. 9, 3
Johann Sebastian BACH
Toccata F-Dur BWV 540.1
Adagio BWV 1001 z Sonaty I für Violine solo (tr. Xavier Darasse)
Fuga F-Dur BWV 540.2
Fryderyk CHOPIN
Prélude Op. 28/4
Prélude Op. 28/9
w opracowaniu Franza Liszta
Louis SPOHR
Psalm 24 Op. 97a (1836) (tr. F. A. Guilmant)
Giovanni MORANDI
Sinfonia per organo
Carlos SEIXAS
Toccata Seconda
Allegro – Adagio – Allegro assai
Toccata Sesta
Allegro - Minuetto
Naji HAKIM
Fanfare for Nottingham (2010)
Bilety
Wstęp wolny.
Organizatorzy
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fr. Chopina w Gdańsku
Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Jastarni
Sponsor strategiczny PFB
BACKGROUND
JASTARNIA - KOŚCIÓŁ NAWIEDZENIA NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY Świątynię zbudowano w okresie międzywojennym, w stylu neobarokowym. Inicjatorem budowy był ksiądz Stefański. Szczególnie ciekawy jest marynistyczny wystrój wnętrza z amboną w kształcie łodzi niesionej przez spienione fale. Witraże przedstawiają sceny z życia Matki Bożej.
FRANZ HAUK
Urodzony w roku 1955 w Neuburgu nad Dunajem, po maturze studiował muzykę kościelną i edukację muzyczną, a także specjalność fortepian i organy w wyższych szkołach muzycznych w Monachium i Salzburgu. Do jego nauczycieli należą Aldo Schoen, Gerhard Weinberger, Franz Lehrndorfer i Edgar Krapp. W 1981 roku otrzymał dyplom klasy mistrzowskiej w Wyższej Szkole Muzycznej w Monachium, po którym otrzymał wiele wyróżnień. W 1988 roku doktoryzował się z muzykologii pracą o monachijskiej muzyce kościelnej na początku XIX w. Jako autor zajmuje się kwestiami badań źródłowych, edycją i praktyką wykonawczą. Od 1982 roku jest organistą, a od 1995 r. także kierownikiem chóru w katedrze w Ingolstadt. W ramach swojego zaangażowania w niezależną regionalną kulturę miejską, tworzył w Ingolstadt wiele wydarzeń koncertowych takich, jak „Międzynarodowe dni organowe Ingolstadt" czy „Poranek organowy o dwunastej" w Kościele Asamów Maria de Victoria. Dając ważne impulsy, przyczynił się do przypomnienia kompozytora Johanna Simona Mayra. Franz Hauk działa jako juror w konkursach muzycznych i prowadzi kursy mistrzowskie podczas międzynarodowych festiwali muzycznych. Od października 2002 r. prowadzi zajęcia w zakresie historycznej praktyki wykonawczej i muzyki kościelnej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej i Teatralnej w Monachium.
GIANFRANCO NICOLETTI
Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 5 lat. Grę na organach, klawesynie fortepianie oraz kompozycję organową studiował w konserwatorium „V. Belliniego” w Palermo. Brał udział w organowych kursach mistrzowskich prowadzonych przez pedagogów i artystów, takich jak: A. Heiller, L. Celeghin, A. Sacchetti, H. Vogel, L.F. Tagliavini. Ponadto swą wiedzę muzyczną pogłębiał podczas kursów z zakresu śpiewu, dyrygentury chóralnej oraz chorału gregoriańskiego. Obok projektowania nowych instrumentów Gianfranco Nicoletti czynnie działa na polu ochrony i renowacji zabytkowych instrumentów w regionie Sycylii, ściśle współpracując z organmistrzami i z Sicilian Superintendents. Współpracuje (kataloguje instrumenty)Gianfranco Nicoletti z Superintendent of Messina, z Center of Musical Studies for the South, z Southern Company of Musical Studies i Centre Initiatives Musical Sicilian (CIMS). Współpracował z Komisją Muzyki Sakralnej Diecezji Caltagirone. Obecnie jest organistą w sanktuarium św. Filipa Apostoła w Aidone. Zasiadał w jury konkursów, był profesorem w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Sakralnej „A. Leonardiego” w Acireale. Od 2010 roku jest dyrektorem Konserwatorium „A. Corellego” w Messynie, gdzie również wykłada grą na organach oraz chorał gregoriański. Publikuje eseje poświęcone prowadzonej działalności. W swoim dorobku posiada nagrania płytowe, w tym ostatnio dla holenderskiej Brilliant Classics. Współpracuje z Orchestra Sinfonica Siciliana (EAOSS) i Sinopoli Chamber Orchestra, z którą w latach 2007-2008 brał udział w Sinopoli Festival Taormina Arte (koncerty transmitowane i nagrywane przez Radio Tre).
KATALIN MALI
Urodziła się w mieście Kiskunfélegyháza na Węgrzech w 1977 roku. Ukończyła Szkołę Muzyczną im. Zoltána Kodály w Kecskemét, w klasie organów László Révésza. W 2001 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. F. Liszta w Budapeszcie, gdzie kształciła się pod kierunkiem Istvána Rupperta i Jánosa Pálúra. W latach 2001-2002 kontynuowała edukację w Monachium pod okiem prof. Franza Lehrndorfera. Od 2002 roku jest koncertującym organistą w opactwie benedyktyńskim w Tihany, gdzie również regularnie akompaniuje tamtejszemu chórowi. W tym samym roku rozpoczęła również pracę nauczyciela w szkole muzycznej w Veszprém. Jej pierwsza solowa płyta Masters and Pupils została zarejestrowana w 2004 roku na zabytkowych organach Aquincum opactwa w Tihany. Jako akompaniatorka nagrała kilka płyt CD,m.in. np. Musica Antiqua Vesprimiensis II wraz z chórem im. Franza Liszta z Veszprém oraz płyty z Tihany Abbey Choir. Od 1998 roku regularnie koncertuje na Węgrzech i wielu europejskich miastach w Danii, Niemczech, Polsce, Rumunii i Szwajcarii. Z przyjemnością wykonuje kompozycje pochodzące z okresu romantyzmu, a także dzieła Bacha, nie mniej jednak zawsze podczas koncertów prezentuje węgierską muzykę organową.
HARTWIG BARTE-HANSSEN
Studiował na uniwersytecie w Hamburgu w klasie organów prof. Rose Kirn. W konserwatorium w Salzburgu studiował w klasie kompozycji prof. Eberharda Müllera i prof. György Ligeti . Koncertował w wielu państwach Europy. W Polsce występował dotychczas w gdańskiej Katedrze Oliwskiej, w Warszawie, i w Koszalinie. Ścieżka koncertowa zaprowadziła artystę również do Holandii (Maastricht-Houthem, Delft), Belgii (Gandawa, Dadizele), Wielkiej Brytanii (Cambridge, Oxford, Londyn / Katedra Westminster), Czech (Praga), Niemiec (Hamburg, Lubeka, Berlin, Ottobeuren), Norwegii (Oslo, Bergen), Szwecji (Sztokholm, Göteborg, Västeras, Uppsala, Kristianstad, Falkenberg), USA (Nowy Jork, Waszyngton). W 2012 roku zainaugurował organy Bazyliki Mariackiej w Turynie. W swoim dorobku artystycznym Hartwig Barte – Hanssen posiada wiele nagrań płytowych, w tym płytę wydaną w 2004 roku z autorskimi kompozycjami: „Ausschwitz-Elegie” na sopran, baryton, orkiestrę kameralną i organy, zarejestrowaną w katedrze św. Michała w Hamburgu. Od ponad 20 lat jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Festiwali Organowych. Obecnie jest organistą i chórmistrzem w kościele św. Bartłomieja w Wilster.
WITOLD ZALEWSKI
ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie – w klasie organów prof. Jana Jargonia. Od roku 1995 pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. Jako solista koncertuje regularnie w najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił m. in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, Tokio Metroplitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule i Moskwie. Jest wykładowcą w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z praktyki liturgicznej oraz organów. Od roku 1998 jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. W czasie pielgrzymek papieskich pełnił rolę organisty. Zajmuje się propagowaniem muzyki organowej, poprzez współorganizowanie wielu festiwali i koncertów. W roku 2011 wyróżniony został przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem "Proeclesia et Pontifice". W roku 2012 otrzymał stopień doktora sztuki.
ARNO HARTMANN
Organista i dyrygent. Studiował na wiedeńskim University of Music and Performing Arts pod kierunkiem M. Radulescu, P. Planyavsky'iego i L. Hagera. Z Vienna Radio Sypmhony Orchestra i Vienna Symphony Orchestra koncertował w Niemczech i w Austrii. Jako solista występuje w całej Europie, USA i w Południowej Afryce. Działalność dyrygencka Arno Hartmana to koncerty m.in. z Bochum Symphony Orchestra oraz The Göttigen Symphony Orchestra. Posiada liczne nagrania radiowe i płytowe. W 1994 roku założył The Capella Lutherana Vienna Choir and Orchestra, z którym cyklicznie występuje „na żywo” w austriackim radio, prezentując Kantaty Bacha. Od 2003 roku jest dyrygentem The Stadtkantorei Bochum. Ponadto jest dyrektorem artystycznym Bochumskiego Festiwalu Organowego i Bochumskiego Festiwalu Bachowskiego.
Sponsor strategiczny PFB
Ołowianka, wyspa sztuki
w dawnej hali turbin ... dziś rozbrzmiewa muzyka
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku
Gdańsk 80-751, ul. Ołowianka 1
www.filharmonia.gda.pl