Koncert Nadzwyczajny - zespół Sabionetta
Koncert poprowadzi Barbara Żurowska-Sutt.
Obowiązują bilety wstępu do Muzeum.
Oliwskie Koncerty Kameralne są dofinansowane przez Miasto Gdańsk.
KANCJONAŁY I CANCIONEROS
Szesnastowieczna muzyka polska i hiszpańska.
PROGRAM KONCERTU:
Diomedes Cato, Chorea Polonica
Mikołaj Rej (tekst), Anonim (muzyka), Podobieństwo żywota krześcijańskiego
Diomedes Cato, Favorito
Zofia Oleśnicka (tekst), Cyprian Bazylik (muzyka), Pieśń nowa, w której jest dziękowanie
Diomedes Cato, Gagliarda
Wojciech Bassai ze Szczebrzeszyna (tekst), Anonim (muzyka), Nowe Lato
Anonim, tabulatura gdańska, Pawana i Galiarda
Anonim, Po jedzeniu dziękowanie
Francisco de la Torre, Danza Alta
Anonim, Dios te salve, Cruz precioza
Anonim, So ell encina
Anonim, Ay Santa Maria
Juan del Encina, Pues que jamás olvidaros
Juan del Encina, Tan buen ganadico
Pedro de Escobar, Virgen bendita sin par
W XVI-wiecznej muzyce polifonicznej ważną rolę odgrywały pieśni. Szczególną popularnością w Polsce cieszyły się proste wielogłosowe pieśni religijne zapisane w języku ojczystym. Zachowały się one głównie w trzech zbiorach - kancjonałach składanych - Puławskim, Ossolińskich i Zamoyskich.
Pieśni były tłoczone w XVI-wiecznych oficynach krakowskich jako pojedyncze utwory. Pierwsze wzmianki o tym, że kolekcje tych utworów łączono w zbiory pochodzą z XIX wieku. Zostały im nadane nazwy pochodzące od nazwisk właścicieli bądź miejsca ich przechowywania. Nie wszystkie zachowały się w całości do dzisiejszych czasów. Niektóre, brakujące w spisach zawartości zbiorów utwory, znane są dzięki przepisaniu ich przez XIX wiecznych kolekcjonerów i miłośników starych ksiąg. W kancjonałach oprócz pieśni religijnych odnajdziemy pieśni świeckie o charakterze dydaktycznym lub okolicznościowym. Dzięki reformacji teksty w języku łacińskim ustąpiły miejsca językowi polskiemu. Warto również wspomnieć o tym, że strony tytułowe poszczególnych pieśni ozdabiają unikatowe drzeworyty przedstawiające sceny z Nowego Testamentu.
XVI-wieczne kancjonały hiszpańskie – cancioneros poruszają podobną tematykę jak polskie kancjonały, ale mają dość odmienny charakter muzyczny. Z przełomu XV i XVI w. pochodzi najbardziej znany zbiór - Cancionero de Palacio (śpiewnik pałacowy). Został on odkryty i opublikowany pod koniec XIX wieku. Większość utworów Cancionero została zapisana w języku kastylijskim, ale w zbiorze znajdują się też pieśni w języku włoskim, portugalskim i baskijskim oraz utwory, w których występują mieszanki języków francuskiego, kastylijskiego i włoskiego. Tematyka pieśni jest bardzo zróżnicowana, oprócz pieśni religijnych znajdziemy pieśni miłosne, satyryczne, burleski, polityczne, rycerskie, historyczne i wiele innych. Ich styl jest bardzo różnorodny: od piosenek trzygłosowych, skomponowanych jeszcze w XV-wiecznej technice po sześciogłosowe złożone polifoniczne kompozycje. Z najbardziej znanych autorów Cancionero możemy wymienić Juana del Encina, Francisco de Peńalosa, Francisco de la Torre czy Pedro Escobara.
W pierwszej części koncertu Sabionetta wykona utwory z polskich kancjonałów, w wersji wokalno-instrumentalnej oraz utwory instrumentalne Diomedesa Cato, kompozytora i lutnisty działającego na dworze Króla Zygmunta III Wazy (ur. 1554 r. we Włoszech, zmarł w 1628 r. w Gdańsku, gdzie został pochowany przy kościele św. Mikołaja). W drugiej części koncertu zespółzaprezentuje wybrane pieśni z Cancionero de Palacio w opracowaniu wokalno-instrumentalnym i instrumentalnym.
Agnieszka Obst-Chwała
Warszawski Zespół Sabionetta powstał w 2004 roku z inicjatywy fidelistki i skrzypaczki Agnieszki Obst - Chwała. Wykonuje muzykę wokalno-instrumentalną epok średniowiecza i renesansu. W swoim bogatym repertuarze posiada m. in. utwory średniowieczne z Codex Vaticano Rossi, Llibre Vermell de Montserrat, Cantigas de Santa Maria, Codex Las Huelgas oraz utwory piętnastowiecznych kompozytorów jak np. G. Dufaya E. Grossina czy Piotra z Grudziądza. W renesansowym repertuarze zespołu znajdują się m.in. utwory z Cancionero de Palacio, tańce renesansowe, oraz utwory kompozytorów polskich w tym z Kancjonału Zamojskich, pieśni Kaliopy Słowieńskiej i inne. Sabionetta wykonuje także transkrypcje nieznanych i nie wykonywanych dotąd utworów lutniowych na skład mieszany instrumentów dawnych. Repertuar zespołu jest wciąż poszerzany o nowe utwory.
Zespół Sabionetta koncertował w kraju i za granicą m. in. na prestiżowych festiwalach muzyki dawnej: Festival de Música Antiga dels Pirineus w Katalonii, Forum Musicum we Wrocławiu, Festiwal Muzyki Jednogłosowej w Płocku, Festiwal Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie, „Maj z Muzyką Dawną” we Wrocławiu, „Gdy Muzyka Była Młodsza” w Łodzi, Muzyka Dawnej Europy w Lublinie, Międzynarodowe Dni Muzyki Dawnej w Elblągu, Festiwal im. Pana, Wójta i Plebana w Narolu i innych.
Sabionetta prowadzi audycje edukacyjne, których celem jest popularyzacja polskiej muzyki dawnej, tańca i obyczajów (m.in. cykl spotkań pt. „Magiczny wehikuł muzyczny” w Pałacu w Wilanowie oraz koncerty edukacyjne w Filharmonii Narodowej). Współpracuje z zespołami tańca dawnego Pawanilia i Gratia Juvenis.
Muzycy zespołu Sabionetta mają bogate doświadczenie w wykonawstwie muzyki dawnej. Są członkami Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków oraz jednymi z założycieli działającego przy SPAM Koła Muzyki Dawnej.
W 2011 roku Sabionetta była współorganizatorem cyklu koncertów „1611-ZIELEŃSKI-2011”, jest również współorganizatorem I i II cyklu „Koło Muzyki Dawnej Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków prezentuje”.
Od 2012 roku działa Sabionetta Quartet, który wykonuje muzykę od wczesnego baroku do późnego klasycyzmu, bierze również udział w koncertach inspirowanych polskim folklorem.
W październiku 2013 roku ukazała się pierwsza płyta zespołu pt. „Podobieństwo żywota krześcijańskiego XVI-wieczna muzyka polska”, która została nominowana przez Akademię Fonograficzną do nagrody Fryderyk 2014.
Zespół SABIONETTA wystąpi w skladzie:
Ewelina Siedlecka-Kosińska – sopran
Agnieszka Obst-Chwała – fidel, kierownictwo artystyczne
Tadeusz Czechak – lutnia
Mirosław Feldgebel – harfa
Marcin Zalewski – viola da gamba
Paweł Zalewski – viola da gamba
Piotr Zalewski – viola da gamba
Maciej Chwała – instrumenty perkusyjne
Zapraszamy na niezwykły koncert, który na długo zostanie w pamięci
słuchaczy.