Koncerty organowe z cyklu „Bliżej Bacha” pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska Bazylika św. Mikołaja w Gdańsku wtorki, g. 20.00; WSTĘP WOLNY
Gdańsk to miasto o bogatej, kilkusetletniej tradycji organowej. Tutaj znajdują się znakomite, zabytkowe instrumenty. Tutaj tworzyli tacy artyści jak Friedrich Wilhelm Markull, Kacper Förster, Johann Goldberg czy Paul Siefert.
Koncerty organowe z cyklu „Bliżej Bacha” odbywają się rokrocznie od ponad 20 lat dla podtrzymywania wielowiekowej tradycji prezentowania w Gdańsku muzyki organowej. Osiągane jest to poprzez prezentację muzyki organowej w wykonaniu organistów z wielu ośrodków muzycznych, w tym przede wszystkim przez udział w koncertach artystów związanych z Gdańskiem, prezentujących bogatą twórczość Jana Sebastiana Bacha oraz dorobek literatury organowej swoich państw.
Koncerty organowe z cyklu „Bliżej Bacha” mają ponadto wymiar edukacyjny: muzyka organowa rozbrzmiewa w zabytkowych murach kościoła św. Mikołaja, przybliżając tym samym publiczności historię tej barokowej świątyni, bogactwo jej budowy, rzeźbiarstwa i malarstwa.
Cykl przyczynia się do promowania miasta Gdańska jako jednego z najważniejszych ośrodków muzyki organowej na mapie kulturalnej Europy Północnej. Cykl wzbogaca również wiosenną ofertę kulturalną Gdańska – międzynarodowego i prestiżowego ośrodka kultury w zjednoczonej Europie.
Bezpłatny wstęp na wszystkie koncerty cyklu sprzyja zachęceniu szerszej publiczności do obcowania z kulturą wysoką. Dodatkowym walorem Koncertów organowych z cyklu „Bliżej Bacha” jest ich prowadzenie przez konferansjera, który w przystępny sposób wprowadza publiczność w arkana muzyki i literatury organowej.
Wykonawcy:
19/4 Bernhard Leonardy (Niemcy)
Michael Prätorius (1571-1621)
Fantazja chorałowa Ein feste Burg ist unser Gott
Christian Flor (1626-1697)
Ein feste Burg ist unser Gott
Johann Sebastian (1685-1750)
Przygrywka chorałowa Ein feste Burg ist unser Gott
Przygrywka chorałowa Und wenn die Welt voll Teufel wär z Kantaty Ein feste Burg ist unser Gott
Przygrywka chorałowa Ein feste Burg ist unser Gott manualiter
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Przygrywka chorałowa Ein feste Burg ist unser Gott
Johann Ludwig Krebs (1713-1780)
Przygrywka chorałowa Ein feste Burg ist unser Gott
Johann Nicolaus Hanff (1685-1711)
Przygrywka chorałowa Ein feste Burg ist unser Gott
Johann Pachelbel (1653-1706)
Ein feste Burg ist unser Gott Cantus firmus im Pedal
Bernhard Leonardy, artysta urodzony w rodzinie z bogatymi tradycjami muzycznymi. Absolwent Musikakademie Basel / Mozarteum Salzburg. Swe umiejętności pogłębiał podczas licznych kursów mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych znawców gatunki, wśród których wymienić należy: Marie – Louise Langlais, Marie-Claire Alain, Lionella Rogg’a, Leo Krämera, Luigiego Taglaviniego, Oliviera Latry, Jeana-Pierre Leguay. Bernhard Leonardy jest laureatem kilku międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. jest zdobywcą I nagrody na konkursie „Walter Gieseking-Wettbewerbs” (1983), I nagrody na 3. Międzynarodowym Konkursie Organowym „Region Lorraine” (1997, przewodniczącym jury był Olivier Latry), Grand Prix Jean Langlais de la Ville de Paris podczas 2. Międzynarodowego Konkursu Organowego w Paryżu (1997, przewodniczącą jury była Marie – Claire Alain). Jest kantorem w Bazylice Świętego Jana w Saarbrücken. Tam, w 2000 roku opracował koncepcję nowych organów Klais-Mayer z 5 manuałami, zaprezentowaną podczas targów EXPO. Jest organistą tytularnym Deutschherrnkapelle (Saarbrücken). W swoim dorobku artystycznym posiada nagrania CD, SACD i DVD. Nagrywa m.in. dla Audite, DENON, Motette, IFO, Organum, Deutschland Radio, Berlin, PIONEER, Nishimura, Leico, PercPro, France Musique, Radio France, na różnorodnych instrumentach: organy Silbermanna in Marmoutier (Elsaß), Johann-Christian-Bach-Orgel w Deutschherrnkapelle (Saarbrücken), Holzhey-Orgel w klasztorze benedyktyńskim w Neresheim, na organach paryskich kościołów St. Eustache, St. Sulpice, La Madeleine. Jest dyrektorem artystycznym międzynarodowego cyklu koncertów organowych w Saarbrücken, Internationalen Musikfestspiele "Orgues sans frontières” (Niemcy, Francja, Luksemburg) oraz konkursu „Orgues sans frontières“. Jest gościnnym profesorem Ewha University oraz Uniwersytetu teologicznego w Seulu.
26/4Anastasia Kovbyk (Rosja) laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury za zajęcie III miejsca w IX Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka (2015)
Jan Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga e-moll BWV 548
Gottfried August Homilius (1714-1785)
dwa chorały:
-
Sei Lob und Ehr dem höchsten Gut HoWV VIII.10
-
Erbarm dich mein o Herre GottHoWV VIII.18
Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784)
Fantazja a-moll F.23
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Sonata Nr 4 a-moll Wq 70
Robert Schumann (1810-1856)
z Sześciu fug nt. BACH op.60 nr 2, 3, 5
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Allegro B-dur (1844)
Urodziła się w 1990 roku w Uljanowsku (Rosja). W wieku czterech lat rozpoczęła naukę gry na fortepianie. W tym kierunku kształciła się również M.A. Balakirev Music College w Niżnym Nowogrodzie. Tam też w 2009 roku rozpoczęła studia (fortepian i organy) w State Glinka Conservatory.
Anastasia Kovbyk jest laureatką wielu konkursów organowych, w tym: Second Russian Competition of Organists «Sancta Caecilia» (finalistka), International Organ Competition (Wuppertal, II miejsce). W październiku 2014 roku otrzymała nagrodę specjalną Sparda-Bank Hannover Foundation in Asta / Alumni Competition (Detmold). Jest laureatką Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury za zajęcie III miejsca w IX Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka (Gdańsk, 2015). Ponadto odnosiła sukcesy w konkursach pianistycznych. Jest zwyciężczynią Rachmaninov Competition for Young Pianists (Darmstadt) oraz 15th International Music Competition Pietro Argento for Piano (Gioia-del-Colle).
Wielokrotnie brała udział w międzynarodowych kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez: M. Sander, T. Koopman, O. Latry, G. Bovet, Ben van Oosten, J.-C. Zehnder, L. Robilliard, M. Radulescu, S. Cherepanov. I. Trummer. Obecnie studiuje w Hochschule für Musik Detmold w klasie organów prd. Martina Sandera. Koncertuje jako solista i kameralistka w Rosji i w Niemczech.
10/5 Patryk Podwojski, organy
Kamila Olas, akordeon
17/5 Marek Stefański
24/5Mario Duella (Włochy)
Marino Bedetti (Włochy), obój
31/5Kamil Dżalak
Julian Gołosz
7/6Maria Gavryluk
Tomasz Sadowski, prowadzenie
Organizatorzy:
Bazylika św. Mikołaja w Gdańsku
Pomorskie Stowarzyszenie „Musica Sacra”
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku
Współpraca:
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska