Previous następna
Nr 5/2012 ...
Nr 4/2012 ...
Nr 3/2012 ...
Nr 1-2/2012 ...
nr 12/2011 ...
Nr 11/2011 ...
Nr 8-10 ...
Nr 7/2011 ...
Nr 6/2011 ...
Nr 5/2011 ...
Nr 3-4/2011 ...
Nr 1-2/2011 ...
Nr 9/2010 ...
Nr 7-8/2010 ...
Nr 6/2010 ...
Nr 5/2010 ...
Nr 3-4/2010 ...
Nr 1-2/2010 ...
Nr 12/2009 ...
Nr 11/2009 ...
Nr 10/2009 ...
Nr 9/2009 ...
Nr 7-8/2009 ...
Nr 6/2009 ...
Nr 5/2009 ...
NR 3/2009 ...
Nr 2/2009 ...
Nr 1/2009 ...

Wystawa ceramiki w Pałacu Opatów

Sztuka ceramiki - forma i osobowość. Henryk Lula. Krystyna Andrzejewska-Marek. Katarzyna Jóźwiak-Moskal”, to tytuł wystawy ukazującej 150 prac ceramicznych prezentowanych w oliwskim Pałacu Opatów, będącym oddziałem Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku. Wystawa trwa do 1 czerwca 2014 roku.

Troje artystów rzeźbiarzy związała wieloletnia współpraca w Pracowni Ceramiki Artystycznej w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Profesor Henryk Lula prowadził zajęcia z ceramiki z Krystyną Andrzejewską-Marek i z Katarzyną Jóźwiak-Moskal w czasie ich studiów na Wydziale Rzeźby, w późniejszych latach stały się jego asystentkami.
Łączy ich podobne podejście do ceramiki, na które składają się szacunek wobec trudnej technologii, wytrwałość w dążeniu do osiągania perfekcyjnych efektów oraz pasja twórcza.

Fot. Włodzimierz Amerski 041

Mimo tego, że artyści wykorzystują w swojej twórczości ten sam materiał, to jak twierdzi kuratorka wystawy Joanna Szymula-Grygiel, ekspozycja ujawnia trzy bardzo różne indywidualności twórcze. Wystawa jest pretekstem do zastanowienia się nad miejscem ceramiki wśród dyscyplin artystycznych. Ceramika jako jedna z najstarszych dziedzin twórczości artystycznej człowieka stosunkowo niedawno zaczęła być postrzegana jako niezależna dyscyplina sztuki – przez lata pełniła bowiem funkcję użytkową. Dopiero w XX wieku kształtuje się pojęcie ceramiki unikatowej, artystycznej – ceramiki autorskiej. Stąd podkreślenie roli osobowości artysty pracującego w tej plastycznej materii.

Fot. Włodzimierz Amerski 013

Uczestniczący w otwarciu wystawy Wojciech Bonisławski, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku (na powyższym zdjęciu), publicznie powiedział, iż Henryk Lula, Krystyna Andrzejewska-Marek oraz Katarzyna Jóźwiak-Moskal, rozumieją ceramikę jako tworzenie dzieł sztuki, poddanych wszelkim rygorom technologii, przede wszystkim jednak kreowanych przez twórców. Bonisławski powiedział też, że niektóre ze 150 prac zostały wypożyczone z państwowych i prywatnych kolekcji i obecnie można je pokazać tutaj w Pałacu Opatów. Ceramiczne prace wypożyczyły muzea narodowe w Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu oraz z Muzeum Historii Miasta Gdańska. Co istotne, że organizacji takich wystaw sprzyja dobra atmosfera. Jest to też okazja do przywołania pamięci wielkich mistrzów rzeźby, profesorów Stanisława Horno Popławskiego i Franciszka Duszeńko, u których autorzy tej wystawy czerpali artystyczną wiedzę.

Kuratorka wystawy Joanna Szymula-Grygiel pokrótce omówiła prezentowane prace ceramiczne i ich autorów.

Fot. Włodzimierz Amerski 032

Henryk Lula (ur. 1930 r.) odbył studia w pracowni prof. Stanisława Horno-Popławskiego na Wydziale Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, które ukończył w 1957 roku. W zespole Hanny Żuławskiej brał udział w odbudowie kamienic ulicy Długiej i Długiego Targu w Gdańsku, był też członkiem Grupy Kadyńskiej. Istotną część jego pracy, oprócz twórczości w zakresie ceramiki unikatowej, architektonicznej, a także rzeźby i biżuterii artystycznej, stanowi praca pedagoga gdańskiej uczelni artystycznej. W roku 1977 przejął prowadzenie pracowni ceramiki od prof. Żuławskiej. Posługując się technologiami z XVI wieku, dokonał rekonstrukcji zagubionych i zniszczonych kafli renesansowego pieca w Dworze Artusa w Gdańsku, przywracając świetność „króla wszystkich pieców”.

Henryk Lula osiągnął w ceramice mistrzostwo. Przez wiele lat ulepszał warsztat technologiczny. Przez lata wypracował swój własny styl. Charakterystyczny i rozpoznawalny. Formuje bryły o idealnych proporcjach i odpowiedniej harmonii.

Fot. Włodzimierz Amerski 007

Krystyna Andrzejewska-Marek (ur. 1950 r.) ukończyła studia w PWSSP w Gdańsku na Wydziale Malarstwa i Rzeźby w roku 1978 (dyplom w pracowni prof. Franciszka Duszeńki). W latach 1986-1993 była kierownikiem artystycznym w Manufakturze Ceramiki Artystycznej w Nieborowie przy Muzeum Narodowym w Warszawie. W pracowni ceramiki gdańskiej ASP pełniła funkcję adiunkta, pracując tam w latach 1978-1986 oraz 1993-2013.

Fot. Włodzimierz Amerski 009

Krystyna Andrzejewska-Marek tworzy abstrakcyjne prace ceramiczne, czerpiąc natchnienie z kształtów występujących w naturze.

Fot. Włodzimierz Amerski 030
Katarzyna Jóźwiak-Moskal (ur. 1960 r.) studiowała na Wydziale Rzeźby w PWSSP w Gdańsku, uzyskując dyplom w pracowni prof. Franciszka Duszeńki w 1986 roku. Na uczelni pracuje od 1987 roku jako adiunkt w pracowni ceramiki. Zajmuje się rzeźbą, zwłaszcza rzeźbą ceramiczną, której szczególnym przykładem są portrety ludzkie naturalnej wielkości.

Fot. Włodzimierz Amerski 048

W swoich pracach Katarzyna Jóźwiak-Moskal oprócz materiału ceramicznego wykorzystuje również drewno i papier. Ujmuje problemy egzystencjalne w swoich pracach. Związane z istnieniem, przemijaniem, cierpieniem, radościami, ciemnością i życiem po śmierci.

Fot. Włodzimierz Amerski 029

Ceramika unikatowa nie często jest prezentowana na ekspozycjach, dlatego oprócz jej artystycznej wymowy, autorzy wystawy proponują spojrzenie na ceramikę także od jej strony technologicznej i odkrycie tajemnic ceramicznego warsztatu. Rozwieszone na ścianach fotogramy pokazują różne typy pieców oraz czynności wykonywane podczas wytwarzania ceramiki.

W czasie trwania wystawy planowane są spotkania z twórcami, a także program edukacyjny dla różnych grup odbiorców, na który złożą się wykłady, warsztaty plastyczne oraz lekcje muzealne.


Wła-49

Fot. Włodzimierz Amerski

opal copy